Kanske bättre å sätta upp en eller flera starka lampor me rörelse sensor så skrämmer man iväg objudna gäster innan dom krossar någon ruta alls..
Det är ju också en idé. Men det finns dom som säger att det inte har någon större effekt.
En före detta inbrottstjuv (Jag kommer inte ihåg vilket TV program jag såg det i) uttalade sig om den typen av belysning som följer.
"Man ska inte underskatta nyttan av bra arbetsbelysning"
Man brukar säga att larm håller tjuvarna borta också men samtidigt finns det statistik som antyder att ett inbrottslarm faktiskt ökar risken för att man ska råka ut för inbrott. Hypotesen är att inbrottstjuvarna tänker att om man har larm har man värdesaker att skydda. Och dom vet att dom hinner in, ta det dom vill ta och lämna platsen innan någon polis eller väktarfirma hinner dit. Vid huset jag bodde i fram till april 2017 så hade 3 grannar inbrott i december 2016. Samtliga av dom hade larm. Ingen som inte hade larm hade inbrott.
Så det är inte helt säkert att man kan skrämma bort tjuvarna på det sättet. Därmed inte sagt att man inte ska försöka.
Jag skulle nog personligen sätta ut strålkastare med för att eventuellt minska risken att dom gör inbrott. För trots allt så ökar det risken att dom blir sedda och dom vill ju inte bli sedda.
Men det ändrar inte på faktumet att det kan vara en bra idé med något som gör att dom inte tar sig in (eller får svårt att ta sig in) om dom trots allt försöker. Eftersom kostnaden inte är sådär enormt stor så är det ju en rätt enkel prioritering. Och som bonus så kan man också spara lite uppvärmning. Inte mycket men alltid något.
Allra helst slipper man ju krossade rutor men som god tvåa på listan kommer ju en krossad ruta men att dom inte tagit sig in.