Engångslicens * 5 ?

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Ni som körde med engångslicenser under 2004, hur många löste ni ut?

Är det max 3 st som gäller eller är det fler? Om det är 3 st var står detta skrivet?

Har letat runt men inte hittat något rakt svar.

:)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag kan inte se varför man inte kan ta ut mera än tre.
De frågar ju aldrig när man kvitterar ut den på plats hur många gånger man gjort de förut osv.
Sen är man väl lite skeptisk till att om det nu finns en sån regel att SVEMO har tillräcklig koll för att se till att den efterlevs.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man bara ska köra 5 st ERF så kostar det 300 ggr 5 = 1500:-, en B-licens för år 2005 kostar 2400:-

Men eftersom jag inte vet om det funkar så löser jag förmodligen ut min B-licens, det kan ju bli några B-race och klubbrace imellan ERF:en om man orkar.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Körde 5 tävllingar under förra säsongen, och löste ut 5 engågslicenser.

Tror inte det finns nån övre gräns, men eftersom engångslicensen kostar 300:-, så är det väl tämligen korkat att lösa ut fler än 8st (8x300=2400:), eftersom det kostar 2400:- att lösa ut licensen för 2005. Och då ingår nån enklare försäkring, och en prenumeration på IB.

Sen är det ju en hel del hojfirmor som erbjuder rabatter till dom som har licens, ytterligare en anledning att lösa ut den alltså...

Funderar på att lösa ut min för 2005... :va

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Passar på att låna tråden och fråga en sak som på sätt och vis rör ämnet.

Hur är det med träningskvällarna på de olika banorna (och då främst gälleråsen), funkar det att lösa engångslicens då med eller krävs bara medlemsskap i klubben?
Har planerat att träna lite i år efter att man förhoppningsvis klarat licenskursen i april, för att sen börja tävla lite smått till säsongen 06...

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
lös en amatörlicens för 900 istället... så kan ni träna o tävla hur mycket ni vill (bortsett från att köra hela SM/SO men enstaka tävlingar även där!)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Webspy skrev:
lös en amatörlicens för 900 istället... så kan ni träna o tävla hur mycket ni vill (bortsett från att köra hela SM/SO men enstaka tävlingar även där!)
På Knutstorp får man ENDAST köra i amatörgruppen med en sådan licens :confused:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Strandelin skrev:
Det är skillnad på amatörlicens och engångslicens så jag antar att om jag har löst en engångslicens så får jag träna på Knutstorp??

:confused:
Eva brukar va stenhård på att man ska ha licensbrickan med sig, jag vet inte om man kan lösa en träningslicens.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Strandelin skrev:
Det är skillnad på amatörlicens och engångslicens så jag antar att om jag har löst en engångslicens så får jag träna på Knutstorp??

:confused:

Enligt reglerna så får man bara köra kval + tävling på en engångslicens. Inte ens fredagsträningen som oftast är i samband med tävlingen. Sen om klubben tillåter det iallafall är ju en annan sak.

Med amatörlicens få man väl köra träningar och enklare tävlingar som klubbmästerskap.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Magnus skrev:
Enligt reglerna så får man bara köra kval + tävling på en engångslicens. Inte ens fredagsträningen som oftast är i samband med tävlingen. Sen om klubben tillåter det iallafall är ju en annan sak.

Med amatörlicens få man väl köra träningar och enklare tävlingar som klubbmästerskap.
Så funkar det på Knudan iaf, men LMS har inte så strama regler som HMS.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
På Sviestad och Gelleråsen är det okej att träna på intyget från licenskursen, det har jag gjort hela säsongen.
Man behöver alltså varken engånslicens, amatörlicens, eller den "riktiga" licensen.
Har även gått bra att köra dom flesta bandagarna på intyget, typ Miinin och Benny Ekmans heldagar på "åsen".

Men för att slippa oroa sig och strula med engångslicenser hit och dit så kanske det är enklare att helt enkelt lösa ut licensen. Ska man köra mycket (dvs mer än jag gjorde förra året) så blir det både enklare och billigare...

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
GSXR1100R skrev:
Så funkar det på Knudan iaf, men LMS har inte så strama regler som HMS.

OK, då är saken klar, jag löser ut licensen i år igen för ett mål är ju att köra på Knutstorp.

Eller som min sambo säger " Så j-vla mycket pengar som du lägger ner så spelar väl inte några hundralappar hit eller dit någon roll, lös ut licensen..."

Jepp, hon är faktiskt intreserrad av rr-åkandet, praktiskt med en sån sambo eller hur?

:tummenupp

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Macke skrev:
På Sviestad och Gelleråsen är det okej att träna på intyget från licenskursen, det har jag gjort hela säsongen.
Man behöver alltså varken engånslicens, amatörlicens, eller den "riktiga" licensen.

:Bugar Sådana svar gillar vi! Lite jobbigt att behöva lösa ut licensen om man bara planerat att träna i år och inte vara med i några tävlingar.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Det går att lösa engångslicens på Fredagsträningen, vilket jag vet av egen erfarenhet. Men då blir det givetvis 300+300.-, så ska man träna & tävla blir det betydligt billigare att lösa licensen + att man har gratis träning på sin tillhörande klubb.

Detta året har jag löst ut min licens, så slipper man strula så förbannat mycket.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Zilversurfer skrev:
Det går att lösa engångslicens på Fredagsträningen, vilket jag vet av egen erfarenhet. Men då blir det givetvis 300+300.-, så ska man träna & tävla blir det betydligt billigare att lösa licensen + att man har gratis träning på sin tillhörande klubb.

Detta året har jag löst ut min licens, så slipper man strula så förbannat mycket.

Den engångslicensen du löser ut på fredagen under en tävlingshelg, räcker hela helgen.
Så har det iaf varit i år... För så har jag gjort hela säsongen...

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Zilversurfer skrev:

Du har inte gratis träning på Knudan med HMS....

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Macke skrev:
Den engångslicensen du löser ut på fredagen under en tävlingshelg, räcker hela helgen.
Så har det iaf varit i år... För så har jag gjort hela säsongen...

Du har helt rätt! jag löste engångslicens på HMS träning Onsdagen innan tävling. Jag blandar ihop äpple med päron :tummenupp

Mvh//ZS

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Zilversurfer skrev:
Är du läskunnig?

Edit: Varför skulle inte jag ha gratis träning :va

Käkat taggtråd?

Hela förra säsongen kostade det en hundring att köra kvällsträning på Knudan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår