Engångslicens * 5 ?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
CorbenDallas skrev:
Nope, det gäller för alla!

Okej..men varför står det så här på deras hemsida ( 2003 var det gratis, då har dom inte ändrat hemsidan sedan dess )


5 .När man kommer till banan, i god tid, anmäler du dig i ”vita tornet” LICENSBRICKAN skall ALLTID vara med. Du erhåller ett anmälnings- märke som skall klistras på motorcykelns vänstra sida.
Hojarna delas upp i två olika klasser, amatörlicens och A+B licens.

De förare som har sin licens i Hyllinge MS betalar inget för träningen.

Vi börjar köra kl. 17.30 och det är alltid MC som börjar
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Macke skrev:
Den engångslicensen du löser ut på fredagen under en tävlingshelg, räcker hela helgen.
Så har det iaf varit i år... För så har jag gjort hela säsongen...

Ni är helt ute och (motor)cyklar nu. Engångslicensen gäller för EN tävling och tidsträningen. Egentligen gäller den med andra ord inte för ev. fredagsträningar. Fredagsträningen är inte någon del av tävlingen. Hur försäkringsbolagen tolker det låter jag dock vara osagt.

Att lösa engångslicens är precis vad det heter, en engångsföreteelse. Ska man köra RR bör man ha en riktig licens. Om inte annat för försäkringens skull.
Det går utmärkt att komma och träna med bara intyget från licenskursen men ta en ordentlig funderare på hur många sjukdagar, eller för livet skadade kroppsdelar det krävs för att komma upp i 2500:-
En vanlig olycksfallsförsäkring (personskade) gäller inte för någon form av roadracing. Skadar man sig så står man utan ersättning.

/HW
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
HW skrev:
Ni är helt ute och (motor)cyklar nu. Engångslicensen gäller för EN tävling och tidsträningen. Egentligen gäller den med andra ord inte för ev. fredagsträningar. Fredagsträningen är inte någon del av tävlingen. Hur försäkringsbolagen tolker det låter jag dock vara osagt.

Att lösa engångslicens är precis vad det heter, en engångsföreteelse. Ska man köra RR bör man ha en riktig licens. Om inte annat för försäkringens skull.
Det går utmärkt att komma och träna med bara intyget från licenskursen men ta en ordentlig funderare på hur många sjukdagar, eller för livet skadade kroppsdelar det krävs för att komma upp i 2500:-
En vanlig olycksfallsförsäkring (personskade) gäller inte för någon form av roadracing. Skadar man sig så står man utan ersättning.

/HW
Hmmm.. Konstigt.. :va
Så gjorde jag ju hela förra säsongen...
Tycker att arrangören borde berättat det för mig i så fall när jag löste engångslicensen på fredagen. Eftersom det stod fredagens datum på blanketten så har jag ju teoretiskt tävlat utan en giltig licens på söndagen då...?

Försäkringen är jag inte orolig för, då jag har kollat att min provata olyckfallsförsäkring täcker skador som uppkommit på roadracingbanan...

Jaja, i år blir det i alla fall till att lösa ut licensen... För enkelhetens skull...
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Macke skrev:
Tycker att arrangören borde berättat det för mig i så fall när jag löste engångslicensen på fredagen.

Arrangörerna ansvarar inte för dina försäkringar och dom begär inte att dom idéellt arbetande hjältarna i sekretariatet ska kunna hela rr-reglementet och allt runtikring. Det är upp till förarna att hålla ordning på regler, bestämmelser, förordningar och sina egna försäkringar.

/HW
(jag håller med om att det är lite rörigt, jag försöker bara ge lite klara besked om hur det faktiskt fungerar)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
HW skrev:
Arrangörerna ansvarar inte för dina försäkringar och dom begär inte att dom idéellt arbetande hjältarna i sekretariatet ska kunna hela rr-reglementet och allt runtikring. Det är upp till förarna att hålla ordning på regler, bestämmelser, förordningar och sina egna försäkringar.

/HW
(jag håller med om att det är lite rörigt, jag försöker bara ge lite klara besked om hur det faktiskt fungerar)

Ja, det är ju bra att veta för dom som använder sig av engångslicenser..

Ska man använda sig av engångslicenser så borde alltså det korrekta vara att lösa ut 3st licenser för en tävlingshelg (Fre, Lör, Sön). Vilket blir 900:-/tävling.
Att lösa ut licensen börja då se ut som ett ganska bra alternativ...

Fast jag kommer som sagt att lösa ut min ändå. Krävs ju som sagt om man ska träna på andra banor än Sviestad. Och så känns det skönt att sippa behöva strula med engånslicenser...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Läste det här på SVEMO.se:

Engångslicens:
-Förare som avser lösa engångslicens löser detta på tävlingsplats. Tag med medlemskort.
-Licensen gäller ett tävlingstillfälle/evenemang.
-Engångslicens går endast att lösa i Sverige.
-För tävlande utanför Sverige krävs nationell/internationell helårslicens.
-Förare under 12 år med Knatte- eller Guldhjälmslicens kan inte lösa engångslicens.
-Det går inte att tillgodoräkna sig engångslicensavgift när föraren löser helårslicens.

Verkar alltså som att en Engångslicens borde gälla hela tävlingshelgen?
Så tolkar jag det iaf....
Man kan ju iofs ifrågasätta om fredagsträningen ingår i Evenemanget. Är det inte så att den egentligen är öppen för alla, alltså även folk som inte ska deltaga i själva tävlingen i helgen (i mån av plats)?
Eller?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Vi pratade ganska mycket om just den frågan när jag tog licens (Bike week 2004) och det Lordnet sa var att den gäller endast kval och tävling. Fredagsträningen är en vanlig träning och då gäller inte engångslicensen.

Macke skrev:
Läste det här på SVEMO.se:

Engångslicens:
-Förare som avser lösa engångslicens löser detta på tävlingsplats. Tag med medlemskort.
-Licensen gäller ett tävlingstillfälle/evenemang.
-Engångslicens går endast att lösa i Sverige.
-För tävlande utanför Sverige krävs nationell/internationell helårslicens.
-Förare under 12 år med Knatte- eller Guldhjälmslicens kan inte lösa engångslicens.
-Det går inte att tillgodoräkna sig engångslicensavgift när föraren löser helårslicens.

Verkar alltså som att en Engångslicens borde gälla hela tävlingshelgen?
Så tolkar jag det iaf....
Man kan ju iofs ifrågasätta om fredagsträningen ingår i Evenemanget. Är det inte så att den egentligen är öppen för alla, alltså även folk som inte ska deltaga i själva tävlingen i helgen (i mån av plats)?
Eller?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
HW skrev:
Arrangörerna ansvarar inte för dina försäkringar...

Just det, det borde ligga i varje förares intresse att se om sitt egna hus.

Men hur är det med mitt, jag som förare, ansvar gentemot tredje person? Rent hypotetiskt, säg att jag kör på en flaggvakt som korsar banan. Är det sköt-dig-själv-och-skit-i-andra som gäller, d v s att man bara bär ansvar genetemot sig själv, eller kan jag ställas till ansvar och bli ersättningsskyldig för flaggvaktens eventuella skador? Bör man med hänsyn till tredje man lösa ut en Amatörlicens även om man bara tänkt sig träna under säsongen?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Funktionärer och arrangörer är försäkrade via banlicensen men du skulle rent teoretiskt sett kunna bli skadeståndsskyldig om du pga. oaktsamhet kör på eller på annat sätt skadar någon. Det är i så fall banförsäkrings-bolaget som ställer det skadeståndskravet men det känns väldigt avlägset.
Men som sagt, kör du på en funktionär vid t.ex gulflagg så ligger du lite risigt till.

Edit: Publiken skall enl. banlicensen inte kunna komma i kontakt med de tävlande och är därmed skyddade. Skulle det trots allt hända tror jag banlicensen täcker även det men då riskerar nog vi som arrangör att få skadeståndskrav från försäkringsbolaget för då har vi inte haft tillräcklig säkerhet.

/HW
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top