Engelsk hojåkare dog för en mobiltelefon.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur många här på SH stannar bilen för att prata i mobilen, räcker upp en hand:rolleyes:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det här känns som samma diskussion som när allt beskrivs som mc-olyckor, mc-kriminalitet osv, bara för att en inblandad har en hoj, men det står aldrig rörmokar eller tidningsbudsvåld/olycka. Poliser är också människor, som kan begå precis samma misstag som alla andra, eller missar att parera för andras misstag.

Hade debatten blivit lika hätsk om det hade varit en biblotikarie eller en kemist som körde ut framför hojen?

Från mitt håll, ja. Det jag ville poängtera var att fel är fel, vem som än begår felet.

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02
Kan du ta fram vad den lagen heter som förbjuder barn och telefon i bilen?
Mig veterligen så har det väckts förslag på att införa en lag mot att använda mobiltelefon i bilen då man kör, men att detta fortfarande är ett förslag och inte beslutat.

Vi har redan en lag i sverige som förbjuder barn och tele i bilen, vårdslöshet i trafik. Spelar ingen roll vad som tar uppmärksamheten från att säkert framföra fordonet, kan du inte säkert göra det Är det vårdslöst och straffbart.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan du ta fram vad den lagen heter som förbjuder barn och telefon i bilen?
Mig veterligen så har det väckts förslag på att införa en lag mot att använda mobiltelefon i bilen då man kör, men att detta fortfarande är ett förslag och inte beslutat.

Vårdslöshet i trafik!

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Det här reagerar jag på:

Ursprungligen ljög Carpenter för polisen och sa att hon inte använt på telefonen, sedan att hon tagit ett kort samtal och till slut att hon varit på mobilen under hela resan och att den låg på hennes ben med högtalare på. Enligt vittnen körde ingen för fort innan kollisionen.

- Användandet av hennes mobil kan endast ha varit distraherande och har med stor sannolikhet bidragit till att hon inte sett motorcyklisten, sa utredare John Hayward till domstolen.

En taleskvinna kommenterade senare varför åtal inte väcktes och sa att det inte fanns tillräckligt med bevis mot Carpenter.

Hon ljög om det för hon visste att hon gjort fel. Sen kom nog samvetet krypande för även om hon är snut så har hon som kvinna fortfarande lite av det kvar vid sin unga ålder... men men hon mår nog dåligt av det och det är väl lite straff iaf. Men hon borde inte ha kvar sitt jobb, ljuger man upprepade ggr i en utredning ska man inte vara polis (hahaha den var bra, förmodligen skriver hon i det i CV:t när hon ska upp en nivå i karriären)

Hon ljög säkert om att hon var polis också.. Tror hon är snickare egentligen, det hörs ju på namnet..
:rolleyes:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag vet inte riktigt, men var det inte mer Vauxhall Astran som dödan är den lilla mobilen? :va

Just sayin.....

:hej

/e

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det är farligt med sidospeglar också om man är gående, va en som dog här i Borås av just en sidospegel som satt på en bil.

Sen att den gående gick på motorväg eller motortrafikled mitt i natten är ju en annan visa vad han gjorde där.

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02
Det är fortfarande ingen lag emot att använda mobilen, pilla på stereon eller titta på barnen under färd som förare av bil, däremot så KAN det bli vårdslöshet i trafik, dock skall detta vara 100% säkerställt, så kan du prata i mobilen och samtidigt framför bilen på ett säkert sätt, så kan tyvärr inte polisen åberopa vårdslöshet i trafik.

Vårdslöshet i trafik!

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är fortfarande ingen lag emot att använda mobilen, pilla på stereon eller titta på barnen under färd som förare av bil, däremot så KAN det bli vårdslöshet i trafik, dock skall detta vara 100% säkerställt, så kan du prata i mobilen och samtidigt framför bilen på ett säkert sätt, så kan tyvärr inte polisen åberopa vårdslöshet i trafik.

Tja, kan du snacka, messa, maila, amma, köra ett dj-set samtidigt du kör bil så finns det väl inget motiv att åberopa vårdslöshet i trafik heller. . . . . .eller behov av lag mot ovan nämda sysselsättningar. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att man hade rätt hjälper föga när man ligger nerskottad. Så ja, det borde han ha gjort.

Om jag någon gång förolyckas i en trafikolycka där jag "Hade rätt" så ska jag iallafall ha "Jag hade förkörsrätt!" eller vad som nu passar för min motsvarande situation på min gravsten. Bara för att.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hon ljög säkert om att hon var polis också.. Tror hon är snickare egentligen, det hörs ju på namnet..
:rolleyes:

Skulle kunna vara en sångerska också... :D

On topic, Jag trodde de hade ganska hårda regler mot användandet av mobiltelefoner i bilar i Storbritannien?:va Hade till och med för mig att man enligt lagen måste stanna fordonet om man så bara vill justera radion... Hur kommer det sig då att hon frias?:va

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Eftersom det inte går att bevisa att hon talade med mobilen mot örat så kan man glömma den åtalspunkten.
Dock så borde alla som gjort fel i trafiken och är direkt ansvariga till annans död dömas och få någon form av straff.
Olycka eller inte...en person har förlorat sitt liv pga någons oansvar i trafiken och ska dömas därefter.
Ett vanligt fall är att folk med bil ofta åker ut på en huvudled för att sedan känna en smäll o se en mc förare flyga genom luften.
O majoritet säger att de inte sett motorcykeln. Oftast klassas det som olycka och läggs ner.
Känns lustigt då man varit oaktsam och inte kollat ordentligt.
Det vore som att man renoverar sin lägenhet lokaliserat på 6:e våningen o rensar ut allt genom att kasta allt genom balkongdörren utan att kolla nedanför och sen gå fri när någon får ett bord i huvudet och skadas.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...