Engine flush

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
som sagt, vilka är de andra tricken?

Har man en motor där man vet att där finns gott om sludge så är första åtgärden att åka till Biltema och köpa en stor dunk billig olja samt 2 flaskor k-sprit, sväng förbi macken och handla en dunk diesel. Sludge består av olja och kolpartiklar, för detta behöver man 2 typer av lösningsmedel, ett opolärt för att lösa oljan och gärna ett polärt för att lösa kolet.

Därefter går meningarna isär om hur man bör göra, löser man ut för mycket sludge på en gång riskerar man att det fastnar och orsakar oljesvält. Därför rekommenderar jag följande steg.

1. Kör som ett svin och tappa ur oljan. Byt och häll i ny olja, montera ett nytt filter.
2. Kör nu en arbetsvecka och hoppas att den nya fräscha oljan får med sig lite slam
3. Tappa ur oljan och demontera oljetråg samt ventilkåpa.
4. Gå lös på oljetråget och i toppen med pensel och diesel som avfettningsmedel och försök mekaniskt att få loss så mycket sludge du kan. Återmontera
5. Om oljan du hällde i ovan ser ok ut så häll i hälften av den, toppa med diesel och T-sprit.
6. Kör motorn på tomgång några minuter
7. Tappa ur oljan, byt filter och häll på fräsch olja
8. Färdigt.

De flesta rengöringsprodukter för olja innehåller Isopropylalkohol, och ett lågsvavligt avfettningsmedel typ fotogen/diesel/kallavfettning. Vill man inte betala massor för detta så går ksprit och diesel utmärkt....

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tackar Boris :)

Nu har jag en burk engine flush så jag kommer att använda den. Det verkar trots allt vara ett enkelt sätt att tvätta rent i motorn lite. Eftersom hojjen redan stått 3 månader och vädret inte inbjuder till någon uppvärmningsrunda så spar jag proceduren till våren. En teori jag har är att om man motionerar motorn och inte fiskör så bör problemet med sludge o annat vara tämligen akademiskt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO