engström1
Autosolemio
- Gick med
- 16 Sep 2010
- Ort
- Bromma
- Hoj
- Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Alltså, hjärnan är sjukligt grå och snabb.
Verkligheten är i technicolor och klart långsammare.
Därav diskrepansen mellan snack och verkstad.
Så detta blir en mellangrå halvslö byggtråd med
hojar och tillhörande tankar i en enda röra.
Precis som min verklighet!
Let´s go:
#1: Bellan!
Zündapp Bella R205 1962.
200cc 12hk tvåtakt, 4 växlar och elstart.
150 kg torr och cykelbromsar.
Köpt på annons i Classic Motor för 4 000:- av
Hudson-Hasse i Vikarbyn den 6'e augusti 1991.
Jag tänkte körda den hem till Strängnäs.
Hudson-Hasse var avgjort tveksam.
-"Skall du verkligen köra så långt?"
-"Men den är ju skattad och besiktigad?"
-"Jo visst, men..."
Det gick bra.
Fick en -58 Bella R150 på köpet som
jag senare sålde för en tusenlapp.
(hämtades på släp någon vecka efter.)
Skön långfärdsskoter så länge man inte behöver bromsa.
Brände runt i Stockholm något år innan jag rev den i kleinteile,
knüllputsade lite och började drömma om en RD350 YPVS-motor.
19 års distraktion......sedan:
Vill helst inte kapa i kåporna.
Det måste bli en sleeper.
12hk=>58hk!
Sedan måste bromsarna uppgraderas, eller i alla fall aktiveras.
(utan att det syns.)
Tyvärr är Rd motor lite för bred över axlarna för att gå in omoddad.
(Jag vill inte kapa i Bella-kåporna, ramen av massivt uran kan däremot offras.)
Nu finns det tre vägar att gå:
1. Nerbantad rd-spis genom att ta bort/slimma kåpor/olje och vattenpump etc...
2. Hitta en smalare vattenkyld stånka att testa med. (CRF450 typ.)
3. Bara fixa upp den så att den blir körbar.
Jag får tänka lite till på den.
Nästa post: CB500 -72
/e
Last edited: