Enkel förgasare i stallet för dubbel, och porta toppen

niklasR

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
ttr 600
Har införskaffat en ny förgasare och tänkte byta ut mina två dubbel förgasare på min ttr 600 mot den. Någon som vet eller har några funderingar på hur man kan tillverka ett insug och hur bör det se ut längd o diameter osv folk pratar ju om avsämda insug ibland...

Tänkte även kolla över toppen lite när jag ändå har isär den, är en portning något man vågar sig på själv? Är väll "bara" att jämna till och se till att flödet förbättras. eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En steg-1 portning/tillsnyggning kan vem som helst göra med hyffade verktyg. Huvudsaken du inte öppnar upp (tar bort material) alldeles vid chokepunkten, dvs precis vid början av radien upp mot styrningen och ventilen. Skarpa kurvor/kanter ska bort.

Insuget ska slipas "rent" med 80-papper för att få en lite grov yta - eller om du tycker det ser snyggare ut med 160. Var rädd om ventisätet så att du inte "hickar" och får det otätt efteråt.

Tumregel #1 som förstagångare, ta bort så lite material som möjligt.

En portning/plastning för en enstånka tar jag en lax för, tar ca 4 timmar att utföra - utspridet på två dygn iom 24 timmar härdning av epoxyn.
 

niklasR

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
ttr 600
Insuget då ? "bara" att göra ett Y med samma diameteer som anslutningarna in i toppen? någon måste väl ha gjort det förut...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
niklasR skrev:
2608735 Insuget då ? "bara" att göra ett Y med samma diameteer som anslutningarna in i toppen? någon måste väl ha gjort det förut...

köp en weber 36 o gör 2 insug istället :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
niklasR skrev:
2600205 Har införskaffat en ny förgasare och tänkte byta ut mina två dubbel förgasare på min ttr 600 mot den. Någon som vet eller har några funderingar på hur man kan tillverka ett insug och hur bör det se ut längd o diameter osv folk pratar ju om avsämda insug ibland...

Tänkte även kolla över toppen lite när jag ändå har isär den, är en portning något man vågar sig på själv? Är väll "bara" att jämna till och se till att flödet förbättras. eller?

Varför ska du krångla med ett Y-insug? Antingen behåller du orginalförgasarna och portar lite. Eller så köper du två 33or istället.
Det blir lågfartsproblem med långa kalla insug.
 

niklasR

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
ttr 600
:huvet :huvet :huvet Frågde en annan gång hur jag skulle få bättre fart på grejorna. Fick svaret att bla byte av förgasare till en tm40 skulle hjälpa till givetvis tillsammans med en del andra upgraderingar.... men det var alltså inte ett så bra tips då???:mad:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fanns de inte insugskitt o köpa till dom gammla dubbelgasarna då? de borde ju ha funkat hyffsat :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top