Tackar, mina tips ovan är hur jag sparar till mig själv och till barnen, i deras fall handlar insättningarna främst om barnbidrag och eventuella födelsedags- /julklappspengar (äldsta är snart 6 år så ganska lång sparhorisont).
Fördelen med ISK är rent skattemässig. Ursprungligen togs själva sparformen fram som en ersättning till det som kallades ISP (Individuellt pensionsspar), då man fick göra avdrag mot sin skatt med max 12000 kr per år för pensionssparande. Detta slopades och den nya lösningen blev just ISK.
Man betalar ju av skatten löpande, vilket innebär att oavsett om man gör vinst eller förlust på sitt innehav så får man skatta. Har man en traditionell depå för fonder eller aktier så beskattas man normalt med 30% på vinsten vid avyttring. Vid förlust får man avdrag med 30% mot andra kapitalinkomster. Några ovan har tipsat om bloggen "Rika tillsammans", den är bra och han som har den har skrivit lite om skillnad ISK/Depå/Kapitalförsäkring här:
https://rikatillsammans.se/vad-ska-...alforsakring-eller-ett-investeringssparkonto/
Mitt råd är att köra allt som ISK, det är helt överlägset. Visserligen får man inte dra av förluster, men om man tror att man långsiktigt kommer göra förluster så bör man ha pengarna på annat ställe än börsen ändå tänker jag.
Jag tycker att det är mycket bättre att köpa aktier i investmentbolagen jag skrev om ovan än att köpa halvdåliga fonder som ofta underpresterar gentemot index och som medför avgifter. Indexfonder är såklart ett alternativ, men det är bättre/roligare att äga aktier direkt. Dessutom lärorikt då man blir lite intresserad.
Äger man investor så har man ju flera av juvelerna i svenskt näringsliv (ABB, Astra, Atlas Cipco, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, Saab, SEB, Nasdaq, Aleris, Sobi, Mölnlycke, Wärtsilä, etc). Latours strösta innehav är Assa Abloy som är världsledande och mycket framgångsrika inom sin bransch.
Exempel på sparkalkyl finns här:
http://www.smartkalkyl.se/sparkalkyler eller här:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Det finns många bloggar och liknande om hur man blir rik eller vad man ska investera i. Ofta tycker jag dock att man gör det för svårt för sig själv. Känner många som tänker på aktier som något svårt eller att man måste göra klipp. Jag tycker att du verkar tänka i helt rätt banor för att bli framgångsrik. Om man köper kontinuerligt och inte säljer utan är långsiktig så går det nästan inte att misslyckas.
Ränta-på-ränta är det som kommer göra själva magin, dvs återinvestera.
Jag har ingen aning om börsen kommer gå upp eller ner resten av året, men det är enligt mig egentligen ointressant. På längre sikt kommer våra företag att vara fortsatt framgångsrika. Köper man kontinuerligt så är man ju med på både upp- och nedgång, men det totala innehavet kommer öka och man blir rikare.
Känner att det kanske blev lite ostrukturerat svar, men lite så tänker jag. Jag har själv hållit på med detta i många år, tidigare var jag väligt aktiv och köpte och sålde mycket för att köpa billigt och sälja dyrt. Resultatet var uselt, jag var sämre än index då jag som vanlig privatperson inte har större kunskap om marknaden än de som är proffs och har detta som jobb (jag jobbar inte med detta). Inte ens de bästa lyckas normalt slå index, men om man är uthållig och kör med strategin att köpa och återinvestera i stabila stora och bra bolag så är jag övertygad om att man blir framgångsrik (Warren Buffet har den strategin).