Enkla tips för livet i verkstaden!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej!

Precis hemkommen från verkstaden där jag satt och mediterade över en haynes manual och kom att tänka på att alla ni där ute måste sitta på en massa enkla tips för hur man förenklar tiden i verkstaden!

Det jag konkret tänker på är de saker man inte direkt kopplar ihop med mekning men som ni upptäckt gör det mkt enklare!

Denna tråd är alltså inte till för tips om momentnycklar, svetsar eller oljor osv.

Jag är en glad amatör och har funnit att dessa saker hjälper ganska mkt:

-Keps, oavsett vad du gör så involverar det damm, smuts, olja osv och det är mkt bättre att sabba kepan än håret/huden. Bäres helst bakåtvänd med skärmen som nackskydd.

-Pall, eller stol utan rygg om du vill men att kunna vända sig för att nå verktyg osv är bra utan att behöva resa sig. Finns fancy versioner med verktygshållare mm. men en pinnstol utan rygg funkar lika bra!

-Knäskydd, liggunderlag eller dylikt är gött som bara fn för knäna när man håller på.

-Handskar, kan låta självklart eller inte men gärna både en montage handske samt kirurghandskar för vanligt mek samt mek med vätskor. Fjantigt? Kanske men olja, glykol bromsvätska är långt ifrån nyttigt vid enbart kontakt med huden!

-Mekmanual för objektet.

-Eltejp, buntband och en multitool är alltid bra att ha...

Kommer säkert på mer själv men fyll gärna på!

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Bra belysning och glasögon om synen inte är helt hundra.(läsglasögon i mitt fall):tummenupp

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Ordentligt med ljus och värme!
Att ligga i mörkret o frysa med en liten ficklampa som jämt
trillar omkull är ett helvete...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250