Enkla tips för livet i verkstaden!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej!

Precis hemkommen från verkstaden där jag satt och mediterade över en haynes manual och kom att tänka på att alla ni där ute måste sitta på en massa enkla tips för hur man förenklar tiden i verkstaden!

Det jag konkret tänker på är de saker man inte direkt kopplar ihop med mekning men som ni upptäckt gör det mkt enklare!

Denna tråd är alltså inte till för tips om momentnycklar, svetsar eller oljor osv.

Jag är en glad amatör och har funnit att dessa saker hjälper ganska mkt:

-Keps, oavsett vad du gör så involverar det damm, smuts, olja osv och det är mkt bättre att sabba kepan än håret/huden. Bäres helst bakåtvänd med skärmen som nackskydd.

-Pall, eller stol utan rygg om du vill men att kunna vända sig för att nå verktyg osv är bra utan att behöva resa sig. Finns fancy versioner med verktygshållare mm. men en pinnstol utan rygg funkar lika bra!

-Knäskydd, liggunderlag eller dylikt är gött som bara fn för knäna när man håller på.

-Handskar, kan låta självklart eller inte men gärna både en montage handske samt kirurghandskar för vanligt mek samt mek med vätskor. Fjantigt? Kanske men olja, glykol bromsvätska är långt ifrån nyttigt vid enbart kontakt med huden!

-Mekmanual för objektet.

-Eltejp, buntband och en multitool är alltid bra att ha...

Kommer säkert på mer själv men fyll gärna på!

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Bra belysning och glasögon om synen inte är helt hundra.(läsglasögon i mitt fall):tummenupp

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Ordentligt med ljus och värme!
Att ligga i mörkret o frysa med en liten ficklampa som jämt
trillar omkull är ett helvete...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Mat och dryck. Skiter det sig och man tappar orken så brukar den vara tillbaka på ett nafs efter lite Cola och en bulle i stolen.

En kamrat - bästa verktyget man kan ha i garaget

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gör väl ett försök jag också.

-Bra verktyg är A och O. Har du fel verktyg så gör du jobbet på fel sätt också.

-Låg pall / stol med hjul som går att snurra 360-grader när du behöver det.

-Bra belysning.

-Bra ordning i verktygsskåpen / lådan. Finns få saker som är så frustrerande som att inte hitta rätt ringlyckel / hylsa.

-Gott om tid. Verkstan ska användas för avkoppling tillsammans med din tvåhjuliga partner - ingen stress.

-Radio / Stereo med lämpligt utplacerade högtalare och tillhörande CD- eller kassett-samling.

-En hora med härlig fårpläd på.

Det var mina tips. :tummenupp

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Mekaroverall alltid (nästan) på innan jag närmar mig garaget så att jag kan åla runt hur jag vill. Surt att skita ner massor av kläder samt så finns knäskydden alltid där. Gott om tid, stress och finmekande är ingen bra kombination.

Ordning på verktygen även fast detta inte skulle gälla verktyg etc mekandet ska till största delen bestå av meka och inte leta verktyg :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ett par bra arbetsbyxor där man alltid har sina grundverktyg i fickorna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nikotint stimuli, värme (då man får taskig cirkulation av det förstnämnda)
belysning och behagligt att stå/ligga på. Har en såndär gummerad tjock matta vid arbetsbänken, då klarar man av att fnula i dygn. Sen är jag otäckt förtjust i lyftbänkar...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
En mekbänk som hojen står på. Jag skulle hellre ge bort alla "smarta" verktyg och prylar och klara mig på en Volvo-hammare, skruvmejsel & stelt hylsnyckelskaft än ge bort bänken!

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Har 2 st säteskuddar från en 74as volvo 142. Utmärkt knäkudde och rejsigt rödfärgad. Kommer inte att börja brinna pga svetsloppor, väl utprovat.

Automatisk belysning med rörelsedetektor SUGER. Mekar man lugnt och stilla och det blir mörkt blir man förbannad :D

Snyggt och prydligt verktygsskåp, gärna en vagn som man kan släpa runt på ifall man har nått stort eller många små saker i garaget som det är jobbigt att gå runt för att ta sig till verktygen.

Musik är alltid avkopplande, gärna egen musik då radion kanske är bra blandad men inte alltid bra låtar.

Sen såklart ölkyl lämpligt tillhanda när det krisar :)

Meka lugnt glada amatörer :hej

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag kör på en blandning av ovan nämnda.

Handskar är en självklarhet. Första tiden jag jobbade som MC-mek sket jag i handskar, då jag var van vid "fria-händer". Efter några veckor insåg jag att mina händer inte mådde jättebra. Alltid handskar på sedan dess.

Belysningen är inte så viktig. Mysbelysning duger, sålänge man har musik, gärna bättre ljud än man har i vardagsrummet :gnissla

En gammal laptop och internet är obligatoriskt.

Organiserad röra är tillåtet, DVS. den bänkyta man har är täckt av några lager verktyg, men så länge man är enda "brukaren" av ytan så vet man precis vart man har grejerna. Även om ett gäng "tians hylsa" har försvunnit genom åren.

En kasse öl och kontinuerligt nikotinintag hjälper alltid, detta är dock frivilligt.

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
Värme och belysning är bland det viktigaste, sedan skulle jag vilja ha ett höj och sänkningsbar mekbänk att ha hojen på.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
50 st (minimum) tomma 2liters GB glass förpackningar.

Tryckluft vill du ha till mycket.

Gör det till en rutin att alltid städa upp efter dig även om du skall meka nästa dag, finns INGET värre än att börja dagen med massa oreda.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Plasttrasmattor från secondhandbutiken.
Verktygslåda av snickarmodell, men mindre.
Plastlåda med fotogen/avfettning och diskborste.
Annan plastback med uppsugningsduk i botten.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jag blir av någon konstig anledning alltid skitnödig när jag kommer ner i garaget :D så jag skulle nog vilja haft en toa i verkstaden
blir så jävla avslappnad när jag träffar mina älsklingar så jag måste släppa på trycket, helt omöjligt att hålla sig utan det är bara att avbryta o gå göra det man måste.

Så En Toa Bör Man Ha ;)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
jag blir av någon konstig anledning alltid skitnödig när jag kommer ner i garaget :D så jag skulle nog vilja haft en toa i verkstaden
blir så jävla avslappnad när jag träffar mina älsklingar så jag måste släppa på trycket, helt omöjligt att hålla sig utan det är bara att avbryta o gå göra det man måste.

Så En Toa Bör Man Ha ;)

en hink eller mulltoa får du nog ta o skaffa dig:arsele

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping