Enkla tips för livet i verkstaden!

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
mat är extremt viktigt. Ibland har jag hängt i garaget i mer än sju timmar utan mat. Skallen är ju helt mos efter det. Sen gillar jag att ha ett bra skärp. Så man slipper o luffa runt med Gällivare häng. Och handskar som man kan ta av, när man tex skall dra upp byxorna. Eller pissa eller smeka en vacker kvinnas kind

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Själv har jag lite idéetorka på hur man enkelt bygger en motorställning så motorn är still när man ska dra t.ex. topplocksbultarna. Tips på detta gärna!

Jag har svetsat ett fästöra med slits i arbetsbänken.
Ett gängstål genom motorfästet och saken är biff.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Skulle aldrig klara av att meka seriöst med en motor utan mitt motorstöd(egenbyggt 1975)........och det hydraliska lyftbordet!

/KentW

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Oljeabsorbtionsdukar. Perfekt att ha under när man ska riva en motor på bänken, det finns ju alltid olja kvar som dräller ut.

Eller bara lägga en i magkåpan och en på golvet när man ska byta filter, sparar mycket sölande.

• Gilla
Reaktioner: /J

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Låter kanske löjligt men en gammal laptop är inte fel det heller. Alltid bra att kunna koppla upp sig om man stöter på problem eller om man har sina manualer som pdf.

Varför gammal laptop?:confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mitt tips är att komma ihåg att tex tillvarata söndertvättade lakan, utslitna bomullsplagg etc och göra trasor till garaget.

Bor man i flerbostadshus så är tvättstugan en guldgruva, här har folk ofta slängt gamla lakan som pajat i tvätten, perfekt att göra trasor av.

I hojgaraget har jag en korg på väggen som jag håller fylld med rena bomullstrasor.

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
En gammal matta under mekobjektet förhindrar att skruvar och brickor som tappas studsar iväg och gömmer sig.

@silentplanet
Det där med att man blir skitnödig så fort man går in i garaget har jag också funderat på, märkligt fenomen.

Edit:
En sandsäck att slå av sig mekfrustrationen på blir nog nästa investering så slipper man leta efter verktygen bakom all annan skit man har liggande:rolleyes:

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag har alltid snickarbyxor med inbyggda knäskydd när jag lagar saker. Sanslöst bra med knäskydd.:tummenupp

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Mitt tips är att komma ihåg att tex tillvarata söndertvättade lakan, utslitna bomullsplagg etc och göra trasor till garaget.

Bor man i flerbostadshus så är tvättstugan en guldgruva, här har folk ofta slängt gamla lakan som pajat i tvätten, perfekt att göra trasor av.

I hojgaraget har jag en korg på väggen som jag håller fylld med rena bomullstrasor.

En tjej på den lokala Röda Korsbutiken frågade, eftersom dom vet att jag håller på med gamla bilar o annat junk, om jag inte var intresserad av handdukar som dom får in men inte kan sälja. Självklart sa jag, så nu har jag 15 kassar med rentvättade frottehandukar. Bättre trasor finns nog inte.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bra BELYSNING, jag har kass belysning och stör mig något fruktansvärt...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
bra BELYSNING, jag har kass belysning och stör mig något fruktansvärt...

I maskinhallen (grävmaskinsverkstaden) satte vi lysrör under arbetsbänkarna.
Fantastiskt trevligt att skruva med bilen när man får in lyse underifrån.
Rekomenderas.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ett bra skruvstäd, köp det största du kan hitta.

En notis är att kolla att det verkligen är stort, jag har sett massor tex biltema där de har större gap, men de har inget djup mot "golvet"

Dvs käftarna har ingen höjd från bottenbalken, och det är inte bra om man vill spänna fast rejäla prylar, som man gör ibland.

En magnetpinne är bra med, när man tappar ner saker där man inte kommer åt, jag fick en av lillasyster som har en lampa i toppen så man ser där man letar med magneten.

Ännu en grej är ett magnetstativ, som man brukar använda för mätklockor.
Skruvar man bil och behöver ljus på ett knasigt ställe så kan man oftast sätta den i motorn/karossen och klämma/tejpa fast en minimag eller diodlampa i toppen.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ett bra skruvstäd, köp det största du kan hitta.

Lite lyxfällan men väldigt mycket bättre, ett smitt skruvstäd. Mycket dyrare än biltema, jula mfl. Smidigare käftar, tål mycket mer.

Ett annat tips, vik 3-4mm aluplåt över käftarna så slipper man göra åverkan på sitt fina städ när det är våldstime, det man spänner fast får inte det tråkiga rutmönstret präglat och när man behöver rutiga greppet så finns det där vasst och fint.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Lite lyxfällan men väldigt mycket bättre, ett smitt skruvstäd. Mycket dyrare än biltema, jula mfl. Smidigare käftar, tål mycket mer.

Ett annat tips, vik 3-4mm aluplåt över käftarna så slipper man göra åverkan på sitt fina städ när det är våldstime, det man spänner fast får inte det tråkiga rutmönstret präglat och när man behöver rutiga greppet så finns det där vasst och fint.

Jag tror vårat är smitt, det väger iaf 20 kg :D

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
några kilo finsand, perfekt att hälla i tanken på moppen, när du häller ner det i tanken så "honas" hela motorn, den slipas även upp och alla kanaler blir mycket större och finare.
så häll sant i tanken så blir motorn som ny och den trimmar även sig självt:tummenupp

glöm inte vevaxelfjädrarna, dom spänner man fast på vevstaken, det gör så att vevstaken går neråt snabbare med mer effekt som resultat!.

finmalet krut i tanken, större smäll = mer effekt.
bromsar? vem behöver det? här är det viktbesparing som gäller, efter att du hällt sand i tanken så kommer motorn ha sånt jävla komp att det räcker med att släppa av gasen så låser sig bakhjulet.

utan luftfilter och avgassystem så andas motorn lättare, dessutom spar du vikt! win win.

skruva bort alla munstycken i förgasaren, mer bensin mer effekt.

följ dessa enkla steg och du kommer ha den snabbaste hojen i byn, gaRaNterRaT!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror vårat är smitt, det väger iaf 20 kg :D

Det brukar synas på ytstrukturen.
Gjutna är grova, smidda släta.

Konkursauktioner är en guldgruva.
Om ett rörmokeri kursat, så brukar man kunna komma över rörskruvstäd och rörpellar i stora dimesioner för småpengar.
Otroligt bra att ha om man svetsar avgaserier eller störburar.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Såna här tycker jag är smidiga att ha och lägga skruvar osv i när det börja bli många.
Smidigt att lägga skruvarna med tillhörande delar, framförallt om det blir så att det dröjer innan man ska montera tillbaka.
Så slipper man sitta och mäta och testa vilken skruv det ska vara.
Jag har samlat på mig ett antal gamla grönsakskartonger fr livsm butiken. Stora (80x40) låga, hårda, och framförallt staplingsbara! (om man väljer rätt butik..)
Använder dem när man har flera proj på en gång samtidigt. Utmärkta att lagra nylackade, (nytvättade) prylar i, man får många nya hyllmeter gratis.
Staplingsbarheten spar utrymme!
Erf har lärt mig, inga lösa skruvar, använder gamla runda sillburkar 10cm i diam och låga 2 cm. Där platsar skruv och mutter. Inget löst liggande..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO