Enklast möjliga ilastning

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan man applisera den där på min buss så tar jag en direkt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Plattan är ledad i bakkant och man släpper ner framänden med en vinsch.
När man hissar upp plattan så blir det precis som ett vanligt släp.

Mycket smart lösning oavsett vad du ska frakta.

Borde vara standard på alla släp :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Smart lösning får jag säga, däremot är det smidigare med ett släp med kombinerad lucka/ramp i fullbredd typ hästsläp. Denna variant har ju dock fördelar när man kör extremt låga customhojar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Lysande. Nu har ju typ alla släp i Sverige en certifierad standard hjulaxel som går tvärs och omöjliggör en sån lösning.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Lysande. Nu har ju typ alla släp i Sverige en certifierad standard hjulaxel som går tvärs och omöjliggör en sån lösning.

Det skulle inte kunna gå att bygga ett sådant släp via SFRO då?
Dvs bygga ett eget och få SFRO att besikta det o sen regbesikta som amatörbygge?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det skulle inte kunna gå att bygga ett sådant släp via SFRO då?
Dvs bygga ett eget och få SFRO att besikta det o sen regbesikta som amatörbygge?

Vet ej. Jag har konstruerat och byggt två bromsade biltransportsläp med tandemaxel. Det var inte helt trivialt att lotsa dom igenom administrationen som krävs men SFRO blandades aldrig in. Det krävdes in beräkningsunderlag i form av FEM beräkningar av bärande struktur och lastprov. Dom baserades på typade axlar och jag skulle aldrig ge mig samma sak utan typade axlar, tror inte att det öht är möjligt.

Jag tycker att En MC transport kan vara obromsad, kanske är lättare?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Vet ej. Jag har konstruerat och byggt två bromsade biltransportsläp med tandemaxel. Det var inte helt trivialt att lotsa dom igenom administrationen som krävs men SFRO blandades aldrig in. Det krävdes in beräkningsunderlag i form av FEM beräkningar av bärande struktur och lastprov. Dom baserades på typade axlar och jag skulle aldrig ge mig samma sak utan typade axlar, tror inte att det öht är möjligt.

Jag tycker att En MC transport kan vara obromsad, kanske är lättare?

Okej, ja det låter ju jäkligt bökigt..
men obromsat utan EU-godkännande är väl dock = 30-släp?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Smart lösning får jag säga, däremot är det smidigare med ett släp med kombinerad lucka/ramp i fullbredd typ hästsläp. Denna variant har ju dock fördelar när man kör extremt låga customhojar.

Och när man inte vill ha ett stort släp med en ramp på.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Annars finns alltid den väl beprövade "mc-brädan" :tummenupp
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top