Enklast möjliga ilastning

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Prova det med en fet Harley och en liten tjock gubbe som ska lasta på. :gnissla

Det har jag fast utan en liten tjock gubbe. Den lilla tjocka gubben får väl börja tänka på sina levnadsvanor så löser det sig säkert.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det har jag fast utan en liten tjock gubbe. Den lilla tjocka gubben får väl börja tänka på sina levnadsvanor så löser det sig säkert.

Då blir det en liten smal gubbe, e det lättare?

EDIT: fan tvåa på den.......

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja, det har ju torsionsaxlar som ger ganska goda möjligheter att släppa ner släpets bottenplatta lägre än hjulcentrumet.

Du har missat själva poängen. Det är en torsionsfjädring i axeln. Släpper du ner den som ett U så försvinner fjädringen, inte OK. Den skall monteras horisontellt (finns svetsade fästplattor).

Det är inget tekniskt problem i sig. Ta en sån axel, kapa ut mittdelen och konstruera en ram stabil nog men då har man ingen typgodkänd axel.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Om man är stark och smidig så underlättar det väl lastning av hoj?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har missat själva poängen. Det är en torsionsfjädring i axeln. Släpper du ner den som ett U så försvinner fjädringen, inte OK. Den skall monteras horisontellt (finns svetsade fästplattor).

Det är inget tekniskt problem i sig. Ta en sån axel, kapa ut mittdelen och konstruera en ram stabil nog men då har man ingen typgodkänd axel.

Och? Hur mycket fjädringsväg behöver du när du står still och lastar?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dagens I-landsproblem ....
Vad är det för fel på ett vanligt släp och en planka ?
Då kan man även ha släpetkopplat på bilen när man lastar :tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ett släp bara för mc-transport....

joråsåattde....

Om du inte kan lasta mc på släp är det kanske inte släpet som behöver moddas...
Customhojar skall väl inte fraktas med trailer utan köras eller?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och när man inte vill ha ett stort släp med en ramp på.

Sant. Fast kör man hojar så vill man ofta ha dom stående skyddat från väder, vind och stenskott och då blir det ett stort släp ändå.
Enda gången det är lite bökigt med hästsläpet är när jag ska frakta riktigt långa saker typ plank men då hade jag ändå inte velat ha ett obromsat släp med tanke på lastvikten.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ett släp bara för mc-transport....

joråsåattde....

Om du inte kan lasta mc på släp är det kanske inte släpet som behöver moddas...
Customhojar skall väl inte fraktas med trailer utan köras eller?

Nu är ju deras marknad nog USA. Ett land som är en aaaaning större än Sverige och där man kanske inte vill köra 200 mils raksträckor för att komma till de roliga vägarna.

Angående att folk suger på att lasta det är nog inte mycket att göra åt. Finns rätt många dåliga exempel på youtube :tungan

Sant. Fast kör man hojar så vill man ofta ha dom stående skyddat från väder, vind och stenskott och då blir det ett stort släp ändå.
Enda gången det är lite bökigt med hästsläpet är när jag ska frakta riktigt långa saker typ plank men då hade jag ändå inte velat ha ett obromsat släp med tanke på lastvikten.

Jo det kanske man vill. Även om den väl står mer skyddad på detta släpet bakom bilen än om man körde själva hojen. Nu är väl inte detta släpet tänkt att ha som vardagssläp heller utan enbart för de som aldrig kör annat än sin hoj. Själv så hyr jag släp de få gånger typ vartannat år jag behöver köra något så stort att det inte får plats i bilen. Så jag personligen skulle aldrig köpa ett :gnissla

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu är ju deras marknad nog USA. Ett land som är en aaaaning större än Sverige och där man kanske inte vill köra 200 mils raksträckor för att komma till de roliga vägarna.

Angående att folk suger på att lasta det är nog inte mycket att göra åt. Finns rätt många dåliga exempel på youtube :tungan

Om du fraktar en custom 200mil för roliga vägar behöver du en undersökning!
Om du missuppfattat det så är väl HELA grejen med custom att glida runt och bara transportera röven (även om GS1200 gör det mkt bättre) längs amerikansk landsbygd?
Att köpa ett släp till en sån båge är sannerligen hål i huvudet!

Exemplen på tuben är exakt samma sak som att jag på en flång ny rsv4 blev ifrånkörd av en gixxer K1 med en rökande skåning på som gjorde sin andra bandag dvs skit bakom styret...:gnissla

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
1175136_506047062805844_1451519766_n.jpg

Kör båtkärra med lite tryckt virke fastsatt, inte helt lagligt men har funkat i två års tid utan att nån stoppat mig och undrat varför min båt ser ut som en motorcykel :D Tar ca 10 min att bygga om och jag eftersom jag har båten i vattnet hela sommaren så använder jag den hellre än att den bara står.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vaäreför fel på ramp!
Jag har inbyggd..
slap5.jpg

slap4.jpg

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nada, frågan är bara hur man får tillbaka den när man lastat färdigt...

Man ställer om ventilen och pumpar på handtaget till hydraulkolven som sitter på mitten av axeln.

Ett tips är att inte låna ut släpet, speciellt till någon som niger det för att lasta stenplattor, för när han pumpar upp det igen blir hjulvinklarna jättedåliga.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år