Enklaste och billigaste sättet att få hem en icke A2 hoj och strypa den utan vänner?

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag befann mig i samma sits för ett par år sedan när jag köpte min hoj. Jag tog tåget till Göteborg, blev upphämtad av säljaren och körde hem hojen ostrypt till Stockholm.

Nackdelarna med detta är ju uppenbart olagligheten, men även det faktum att jag fick med en del lull-lull som orginaldämpare och dylikt som inte kunde transporteras på hojen.. Han som sålde min hoj var bussig nog att eftersända det jag inte kunde få med mig på hojen, men jag vet inte om alla säljare är lika generösa.

Är du riktigt säker på att du ska ha hojen ifråga så kan du ju lägga handpenning på distans, beställa hem strypsats och boka besiktning i närheten av säljaren så skulle du kunna köra hem en laglig hoj själv.

Om du bestämmer dig för att köra hojen - hör efter vad du får med för grejer och införskaffa packväskor därefter.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska du hämta hojen i MC-butik finns risken att det blir stopp i butiken för de ber få se körkortet.
Är det bara nån / ett par mil hem kan du ju rulla hem hojen, gå bredvid själv.
Annars kanske du känner nån som har A-kort (och som kan köra MC, har egen MC) som kan hänga med och hämta hojen och köra hem er båda till dig.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Är det en butik och du bor på rimligt avstånd känns det som att hemkörning i utbyte mot lite kontanter borde gå rätt så enkelt att ordna.. Kanske lite måndagsfika också.

Och ärligt talat tror jag rätt många privatpersoner skulle ställa upp på det också så länge det är du som är flexibel med tiderna och ser till att krånglet för säljaren är minimalt. :hej

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tack för all hjälp och tips hörni! Uppskattar det verkligen!

Lutar mot att hyra en skåpbil och köra hem den. Inte det billigaste, men säkrast. Jag kanske gör så att jag lägger upp en tråd i relevant forumdel när det är dags för köp och kollar om någon har tid/lust att köra hem den, vore sjukt uppskattat.

När det gäller att köra till besiktning, får jag göra det? Någon nämnde "minsta möjliga väg" (eller något liknande). Får jag köra hojen till besiktningen själv för att registrera den till 35kW?

mvh
Gurkan

Var står hojen nu och vart ska den transporteras?

Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Jo, men har han strypt den och är på väg till besiktningen så har han ju behörighet för det hojen faktiskt är - även om den inte är reggad som det. Min teori är att argumentet håller.

Men jag kan ha fel, en intressant kuggis! Jag skulle verkligen vilja höra hur en jurist skulle resonerat.
Ja, det här är riktigt intressant.
Om jag köper ett släp med för hög totalvikt och behöver sänka den, måste jag då låna en annan bil för att dra det till registreringsbesiktningen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och glöm inte att hojen måste vara försäkrad när du kör hem den, i varje fall trafikförsäkring.
Om du inte tar hem den bil för då kan den vara avställd.
Så det är en bra ide börja kolla upp försäkringsbolagen.
När jag köpte min GSX1300R så satt jag i säljarens kök med säljarens dator och försäkrade den.
Och eftersom jag kollat runt så visste jag vilket bolag jag skulle ha.
Det kan skilja hiskeligt mellan försäkringsbolagen.
Och sedan när den var försäkrad blev nästa steg för mig att med säljarens dator att föra över betalningen för hojen från min bank (ICA-banken) till säljarens bankkonto på SHB.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Är hojen möjlig att strypa till A2 ? Vad är för mc?
Alla mc med en effekt över 70 kw är omöjliga att köra lagligt trots strypning.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Be säljaren köra hem hojen åt dig. Jag har själv gjort det när en körkortslös kille köpte en hoj av mig utan att krångla och var trevlig och entusiastisk över att ta hojkort, då vill man hjälpa till.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jo, men har han strypt den och är på väg till besiktningen så har han ju behörighet för det hojen faktiskt är - även om den inte är reggad som det. Min teori är att argumentet håller.

Men jag kan ha fel, en intressant kuggis! Jag skulle verkligen vilja höra hur en jurist skulle resonerat.

Din teori är fel, eftersom det handlar om att fordon med körförbud får köras till besiktning, inte fordon som ska regbesiktigas.

Och hojen är vad den är registrerad som när du blir stannad, inget annat.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Kollade OKQ8 här nere ang skåpbil, 1000 kr dygnet med 10 fria mil, alt 2000:- dygnet med helt fria mil. Ska man långt är skåpbil skönt!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award