Epoxy förstärkning av styrkronan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ju kört med förstärkt styrkrona ett tag nu. Jag tänkte här ge en liten redogörelse över hur den hållit.
Jag byggde om till fighter sommaren 2004. Så jag har kört med detta i 2 säsonger.

Det jag gjorde då var att jag fyllde håligheten på undersidan av styrkronan med metallepoxy. Kommer tyvär inte ihåg vilken sort. Jag fick nämligen den från smeden/verkstaden i 2 omärkta behållare.
Jag blandade ihop dom och hällde ned det i håligheten. Lät det stelna över natten. Slipade sedan till ytan så att den blev jämn.
Jag hade redan i förväg gjort hål i styrkronan och lät bultarna sitta kvar i hålen medan jag hällde på epoxyt (lite tejp på bultarna så blir dom inte kladdiga). Skälet till att låta bultarna sitta kvar är att man vill inte försvaga epoxyt genom att borra i det.
Efter att det stelnat så satte jag dit så stora brickor som möjligt, för att fördela krafterna på så stor yta som möjligt.

Nu håller jag på att skaffa fram en specialtillverkad styrkrona. Så det är dags att dissikera min gamla och se om den var farlig.

Styrkronan loss tagen. Inga tecken på sprickbildningar eller andra deformationer.
114zq.jpg


Annan vinkel. Inget konstigt här heller.
226wm.jpg


337at.jpg


Båda brickorna borta. Man ser att området där brickorna suttit har sjunkit in 0,5-1,0 mm. Ingen sprickbildning dock.
441bb.jpg


Jag bestämmer mig för att testa hur enkelt det spricker under tryck.
Går loss med hammaren på epoxyt..Ingen skillnad
Tar ett platt dorn och hamrar på... men ingen större skillnad.
Tar en platt skruvmejsel och bänder i hålet..Nu spricker den och en liten bit lossnar.
Tar sedan en huggmejsel och försöker med hjälp av denna få bort större bitar...Men det är svårt.
Att orsaka nedanstående tog nästan 5 min med huggmejsel och hammare.
559eb.jpg


Det är fortfarande inga uppenbara sprickor i epoxyt. Det som lossnat är i små bitar. Det verkar inte spricka till ordentlig hur man än tar i.
668dx.jpg


Sammanfattningsvis så skulle jag säga att epoxyt som jag hade, höll och håller än riktigt väl som förstärkning i styrkronan.
Epoxyt är hårt så att det inte ger efter men samtidigt tillräckligt mjukt för att inte spricka under tryck.
Det måste till rejäla krafter för att knäcka det. tex en ordentlig avåkning, men då skulle även andra styrkronor ge efter på grund av påfrestningarna.
Men visst, det skadar inte att kolla till sin epoxy förstärkning 1-2 gånger per år och leta efter sprickor och deformationer, bara för att vara på den säkra sidan.
Och har man råd så är ju en "riktig" streetfighter krona ett bättre val. Men som budgetvariant duger epoxy.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
ser ju fint ut, borde väll gå att fylla igen håligheten med svetsfog också, borde ju hålla om man gör det ordentligt, dock ökar vju vikten avsevärt. snyggt jobbat o lycka till med den nya kronan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
rallyfisken skrev:
ser ju fint ut, borde väll gå att fylla igen håligheten med svetsfog också, borde ju hålla om man gör det ordentligt, dock ökar vju vikten avsevärt. snyggt jobbat o lycka till med den nya kronan.
Dock är ju aluminium ganska känsligt när man värmer upp det. Så skall man svetsa i kronan så bör personen veta vad han håller på med.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Vad tror Du om denna Wiseguy?!
 

Bifogat

  • CBR90RR_99-00.jpg
    CBR90RR_99-00.jpg
    29.7 KB · Visningar: 126
  • CBR90RR_99-00_.jpg
    CBR90RR_99-00_.jpg
    37.7 KB · Visningar: 164

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Okey, du har använt epoxy med endast possitiva resultat... men vad kan vara en bra epoxy? nu vet jag att Wiseguy inte visste vad du fick... men finns det någon annan som arbetar med epoxy mycket som vet vad som kan vara bra?
Clas ohlsson har en del, men ska man hellre satsa på någon industri eller liknande som använder det? isf några exempel?

Wiseguy.
1. hur tjock är/var din styrkrona innan epoxyn?
2. vad är bäst, risers med en bult eller risers med två?
3. vart hittar man billiga risers! (vill inte betala tre gånger mer än vad ett styre kostar!)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
fahrenheit skrev:
2296209 Okey, du har använt epoxy med endast possitiva resultat... men vad kan vara en bra epoxy? nu vet jag att Wiseguy inte visste vad du fick... men finns det någon annan som arbetar med epoxy mycket som vet vad som kan vara bra?
Clas ohlsson har en del, men ska man hellre satsa på någon industri eller liknande som använder det? isf några exempel?

Wiseguy.
1. hur tjock är/var din styrkrona innan epoxyn?
2. vad är bäst, risers med en bult eller risers med två?
3. vart hittar man billiga risers! (vill inte betala tre gånger mer än vad ett styre kostar!)
Prova och köp lite olika material och gör några enkla små tester.
Gjut några enkla små bitar som är ca. 5 mm tjocka. Gör ett hål för en mutter mitt i. Borra aldrig i epoxyn. Gjut hellre hålet. Borrar du, försvagar du epoxyt.
Trycktesta dom i ett skruvstäd. Dom skall inte spricka när du tar i.
Sen tar du och stoppar i muttern i hålet och bänder lite åt olika håll. Dom skall inte deformeras eller spricka.
Det är dom 2 krafterna som kommer att spela den stora rollen sen när allt sitter i styrkronan.
Epoxyn skall vara tillräckligt hård för att inte deformeras under tryck och tillräckligt mjuk för att inte spricka.


1. tror den var dryga +-5 mm
2. 1 bult så använder du enklast en bricka för att fördela kraften. 2 bult så använder man lämpligast en 4 kantig plåt med 2 matchande hål för att fördela kraften.
3. Crossbutik som inte insett att man använder risers till streetfighterbyggen.
 

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
jag köpte mina risers. av en kille(www.racingshop.se) som säljer crosssaker. kostade 495:- för fatbarfästen med en bult. tyckte jag det var värt.
har också tagit metallspackel och tryckt i styrkronan. prövade biltemas metallspackel. riktigt bra att jobba i och verkade bli riktigt hårt.
återstår väl att se ifall det håller.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Spackel är väl inte riktigt det rätta.
Flytande epoxy där man blandar epoxyt och härdaren är bättre. Med detta så är det enklare att få en bra yta. Biltema har nog en billig sådan också.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Jag är tveksam till hur mycket det hjälper att fylla kronan med lim, oavsett hur hårt det blir (jag blir iofs lite imponerad av hur hårt du kunde gå lös på det där materialet). Risken som jag ser det är att sprickbildningar kan uppstå där man borrar hål till risers. Och för att något lim ska motstå sådant får det ha bra fästförmåga...

Var ju ett tag sedan man pluggade hållfasthet, men sunt förnuft säger ju att ett materials styrka (limmets i detta fallet) är oväsentligt om det inte fäster med samma styrka. Det vore därför intressant att testa hur hårt limmet fäste i metallen/kronan.
 

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Wiseguy skrev:
2297303 Spackel är väl inte riktigt det rätta.
Flytande epoxy där man blandar epoxyt och härdaren är bättre. Med detta så är det enklare att få en bra yta. Biltema har nog en billig sådan också.

det var sånt som man blandade med härdare. får se hur det håller som sagt men det verkade bra. det hette "metall spackel" på biltema.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fredsfursten skrev:
2297373 Jag är tveksam till hur mycket det hjälper att fylla kronan med lim, oavsett hur hårt det blir (jag blir iofs lite imponerad av hur hårt du kunde gå lös på det där materialet). Risken som jag ser det är att sprickbildningar kan uppstå där man borrar hål till risers. Och för att något lim ska motstå sådant får det ha bra fästförmåga...
Jag borrade aldrig hål i epoxyt.
Jag borrade hål i styrkronan först. Stoppade i bulten och gjöt epoxyt runt bulten just för att minimera påfrestningarna på epoxyt.
Tejpa gärna lite målartejp runt bulten så får man loss dom också.
 

Gabor

Guest
Det var 3M ,eller Dow Corning, aluminium epoxy du använde. Flygindustri användning.
Det går att Borra, gänga, maskinbearbeta i det efter 72 timmars härdning.
Det går att laga motorblockhalvor som spruckit, mm, mm...
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Det har ju dykt upp ganska många inlägg där folk skriver att dom "aldrig skulle åka med moddad originalkrona" osv. på grund av rädsla för att "styret ska lossna"....

Samma folk förordar därför att folk ska köpa en färdig krona för 2000 spänn och uppåt.

Jag har själv aldrig sett några problem med moddade kronor och av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om det är någon som haft ett haveri på en moddad originalkrona?

Någon som iaf hört talas om någon som haft problem?

Vore kul att se om det ligger någon sanning bakom skräckhistorierna eller om det bara är myter!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DM skrev:
2311506 Det har ju dykt upp ganska många inlägg där folk skriver att dom "aldrig skulle åka med moddad originalkrona" osv. på grund av rädsla för att "styret ska lossna"....

Samma folk förordar därför att folk ska köpa en färdig krona för 2000 spänn och uppåt.

Jag har själv aldrig sett några problem med moddade kronor och av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om det är någon som haft ett haveri på en moddad originalkrona?

Någon som iaf hört talas om någon som haft problem?

Vore kul att se om det ligger någon sanning bakom skräckhistorierna eller om det bara är myter!

mmm de vill jag oså veta..
står själv i valet o kvalet till vintern..
ett minus på min är att skruven som drar ihop gaffelbenen går snett in mot mitten..därför komma hålet hamna ganska nära skruven hål :3freak
 

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
ozeo skrev:
2311807 mmm de vill jag oså veta..
står själv i valet o kvalet till vintern..
ett minus på min är att skruven som drar ihop gaffelbenen går snett in mot mitten..därför komma hålet hamna ganska nära skruven hål :3freak

Har precis samma problem på min ZX6 :(
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top