ER-6 F eller FZ6-N första hoj

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Oftast räcker det med en tråd där man ber om hjälp... Och det finns ett flertal hjälpsamma herrar här på forumet.

den här tråden kan nog räcka, men den ligger eventuellt lite fel...

Beroende lite på var i södra Sverige den hojen befinner sig kan jag säkert ta en glutt på den.
Jaha, vart ska en sån förfrågan ligga då? :)

PM!

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Det vart inget med den ER6an. Har dock hittat denna:
http://www.blocket.se/vi/43329072.htm

Jag tycker att annonsen verkar seriös, men har fått reda på att den krockats i juli. Så illa att framgaffeln bytts ut, samt några kåpor, fastän det tydligen inte var nödvändigt. Jag tänkte kolla på den, men är det något jag ska tänka på med en hoj som krockats så pass?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012

Jag tycker att annonsen verkar seriös, men har fått reda på att den krockats i juli. Så illa att framgaffeln bytts ut, samt några kåpor, fastän det tydligen inte var nödvändigt. Jag tänkte kolla på den, men är det något jag ska tänka på med en hoj som krockats så pass?

2009 uppdaterades er6an ganska mycket och det finns 09or för ungefär samma pris och som gått mindre mil. Skulle satsa på en sån istället, att den här är krockad får mig bara ännu mer att satsa på en annan.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag säger fz6an :) jag har kört en sådan i 1000 mil jävligt bra duglig hoj, har provat en er6:an men den är på alla plan en mycket billigare och enklare hoj, då får mer bang for the buck.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag inte missat nått så står det inget i trådstarten hur långt hojarna har gått.
Det här betydelse på så sätt att hur långt är det kvar till nästa " stora service" då ventilspelet ska kontrolleras.
För det blir ju lätt en utgift ungefär 5000kr.
När jag köpte min Suzuki som gått 2100mil var det 300mil till stora servicen vid 2400mil.
Stora servicen som jag fick i "rabatt" när jag köpte den.
Bara lämna in den när det var dags efter 300 mil och hämta ut den utan kostnad när det var klart.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag har en FZ6-sa -06, som förstahoj, den har ju ABS iofs men jag tycker den har varit riktigt bra för mig iaf. har hjälpt mig många gånger med bakhjulet framförallt i inbromsning med nedlägg, har tillochmed känt av att absen gått in när jag motorbromsat med bara foten på bromspedalen..
motorn i övrigt är perfa för nybörjare tycker jag, man kan köra lugnt om man vill det första (det gjorde jag), men man kan även dra på när man känner sig bekväm med det och vågar leta sig upp på varvtalen lite. sjukt skön och lagom tung att köra, lätt att lägga i kurvor och kör dit man vill (testade en släktings tyngre hoj som hade en tendens att gå rakt fram istället). hoppas det kan hjälpa dig lite. :)

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
FZ6an blir i min mening lite för dyr att försäkra..

halle7 - jag hittar inte dem! Var ska jag leta isf?

Den senaste er6an tänkte jag kika på imorgon, så får jag se hur den känns. Ska försöka köra dne lite om jag får.

Nu har jag kikat även på denna http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_ER6n_43912598.htm?ca=14&w=3
Jag ringde företaget och frågade på den. På vv står att den har körförbud. Tydligen hade även denna krockats och stått hos företaget ett år. De har bytt ut allt som behövdes bytas ut och nu vill de få den såld. I priset ingår tydligen 6 månaders garanti också.. Är detta något vettigt tro?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag inte missat nått så står det inget i trådstarten hur långt hojarna har gått.
Det här betydelse på så sätt att hur långt är det kvar till nästa " stora service" då ventilspelet ska kontrolleras.
För det blir ju lätt en utgift ungefär 5000kr.
När jag köpte min Suzuki som gått 2100mil var det 300mil till stora servicen vid 2400mil.
Stora servicen som jag fick i "rabatt" när jag köpte den.
Bara lämna in den när det var dags efter 300 mil och hämta ut den utan kostnad när det var klart.

Hmm kollade lite i tråden
FX6 ca 147 mil 10 ägare och 8 år gammal. Här är nått som inte stämmer. Ny vägmätare?
Hur ser service boken ut? Om det finns någon?
Gummit på växelpinne, bromspedal. Har den gått 147 mil ska det i princip se helt nytt ut.
Och däcken, ja det är ju originaldäcken från Yamaha från 2004.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Skippa den tycker jag. Det finns några 09 ute för ungefär samma pris. Med slipon och en seriös mappning så får du en rejäl effekthöjning på mellan registret. Så det tycker jag är ett plus om du hittar en som har detta.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Om jag vore dig testa!!

Min första hoj var en er 6f - par. twin. När jag sedan köpte ny blev det yamaha xj6 fast med en rad-4 till motor.
Så fort jag körde iväg på yamahan vid köpt tillfället så var jag såld. Kommer aldrig mer köra en parallell twin, det går för ryckigt tyckte jag.

Enligt min mening anser jag att det är som att jämföra en ryckig citroen med en sjysst bmw i skillnad alltså.

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Skippa den tycker jag. Det finns några 09 ute för ungefär samma pris. Med slipon och en seriös mappning så får du en rejäl effekthöjning på mellan registret. Så det tycker jag är ett plus om du hittar en som har detta.

Men problemet är att min smärtgräns egentligen går vid 30k. Den jag hittat har "viss prutmån" och jag tänker att jag kan få ner det närmare 30.. men utgångspris 37-39 ser jag lander närmare 35 än 30..

Jag hittar inga som ligger under 35!

Om jag vore dig testa!!

Min första hoj var en er 6f - par. twin. När jag sedan köpte ny blev det yamaha xj6 fast med en rad-4 till motor.
Så fort jag körde iväg på yamahan vid köpt tillfället så var jag såld. Kommer aldrig mer köra en parallell twin, det går för ryckigt tyckte jag.

Enligt min mening anser jag att det är som att jämföra en ryckig citroen med en sjysst bmw i skillnad alltså.
Det är lite så jag tänker - jag måste testa det för att se hur den är egentligen!

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Ok jag förstår men jag har för mig att vid 2400 mil så är det dags för ventiljustering så den servicen blir nog rätt dyr. Iofs prata med Håkan på biketech(Norrköping) duktig mekaniker vad en sådan kostar. Tror du skulle vinna på att försöka få loss en 5-7k extra.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
jag hade en fz6a i kanonfint skick, 700mil. sålde den i juni 2012 för 35000:-, fullservad hos YAMAHA. Strypt på papper, men med en tång fixar man det så har man 98hk.

Det är en fantastiskt kul maskin för pengarna. jag betalade 1300/helår på den.

lätt att serva själv om man har tight budget.

//K

The-Jesterhead

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Kawasaki Z750 -2012
köpte en er6n 2012a i maj iår^^
tröttnade tyvärr rätt snabbt på en o bestämde mig att köpa ny ^^
Blev en z750 2011 ^^

Tänk efter o provkör noga :)
Kan säga att z750 är så mkt roligare o köra :)

Men det är ju smaksak vad man är ute efter :)
Dessutom var tydligen försäkringen billigare på z750 än er6n... iallafall på mig ^^

Lycka till där ute :)

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Tack för info!

Var och kikade på hojen idag. Jag är ju ny på detta, men letade efter sprickor i ram, oljeläckage, missljud från motor etc, men tycker att den verkade vara i fint skick. All service som gjorts hade utförts av en kille på biketech - http://www.biketech.se/default.asp. Hojen hade alltså krockats i juli, varpå hela framgaffeln och tillhörande kåpor hade bytts ut. Ett jobb som kostat 29k. Han hade kört in i en bil som svängt ut framför honom.

Serviceboken var dock försvunnen, men kan vara så att den ligger hos verkstaden, ska ringa imorgon. Killen där ska ha bra koll på hojen. Jag körde den inte, eftersom det var blött och halt.. Skulle eventuellt kunna testköra den i veckan om det är torrt.

Drivpaketet var nytt, med en kugg mindre på framdrevet. Bromsskivorna såg bra ut. Sadeln är sänkt 2 cm, är det ett enkelt jobb att höja igen? Något man kan göra själv? Hur är det med service - det ska väl göras en vid 2400 mil? Den här har gått snart 2300.. Men om man gjort en vid typ 2000, ändras villkoren då? Vad kostar 2400-mila servicen?

Så oklarheterna som jag ser det - serviceboken, servicen och höjning av sadel. Sen vill jag gärna testköra den med.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Om ER-6an är intressant så kanske du skall kolla upp Suzuki SV650 också. Liknande motorkaraktär, mycket lättkörd, kul på småvägar, och billig - det gick en -02a för sexton papp i mina trakter häromdagen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!