ER-6 laddar inte

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Noob-fråga men...

Bakgrund: Kawa ER6a som gått 180 mil. Stod över vintern utan laddning. Kopplade in startkablar och startade. Fick gå några minuter men så snart man plockade bort startkablarna så dog instrumentet och sen hojen (batteriet helt slut), trots att man hade lite varv. Tyder ju på att generatorn inte laddar alls. Sen laddade vi batteriet ett dygn och då startade och gick den finfint. Men efter att ha kört några dagar är batteriet åter slut.

Tycker det känns som att den inte laddar alls. Vad kan detta bero på? Finns det normalt någon säkring för laddning från generator? (Ja vi ska kolla i morrn, men lika bra att fråga ;) ). Vad kan det annars vara förutom att generatorn är kass, något som känns konstigt på en sån ny hoj.

sportbike

Guest
Tippar på att batteriet blivit så djupurladdat att det gjort sitt.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
ER6ornas originalbatterier tar slut första vintern! Så ÄR det! I ER6-tråden var det flera som fick det reklamerat, jag hann köpa nytt själv innan. Jag gick emot all expertis och köpte Biltema, funkade kanon.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Byt batteri och mät spänningen med avslagen motor samt vid några k rpm. Är det ingen skillnad lämna in cykeln (garanti) annars tuta o kör

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Instämmer med föregående inlägg. Nytt batteri behövs.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Tackar för svar, men om batteriet ändå kunde laddas med laddar så att hojen gick att starta och köra några mil flera dagar i rad efteråt? Var iofs minugrader nån natt och efter det var den trött igen. Tror ni fortfarande på batteri?

Vad får man pröjsa för ett nytt på biltema?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Prova att ta det på garantin först, de är rätt frikostiga då det är ett känt problem. Jag fick mitt bytt utan problem.

Har du t ex under 10 V på batteriet obelastat så har någon/några celler lagt av, det går inte att fixa med någon laddning. Laddningen från generatorn fungerar om du har högre spänning över polerna med motorn igång, t ex 13-14 V.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Prova att ta det på garantin först, de är rätt frikostiga då det är ett känt problem. Jag fick mitt bytt utan problem.

Har du t ex under 10 V på batteriet obelastat så har någon/några celler lagt av, det går inte att fixa med någon laddning. Laddningen från generatorn fungerar om du har högre spänning över polerna med motorn igång, t ex 13-14 V.

Hur lång garanti har man på en ER6a då? Det är två år sen snart denna köptes.

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION