Er det OK enligt svensk lag at mecka på offentlig vej?

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg frågar for jeg bytade olie i søndags og kom til at spille lidt mere olie end hvad godt er. Jeg tørrede op, men der er en plet på asfalten efterfølgende.

Så min fråga er om det er lagligt at mecka på offentlig vej? Skal jeg melde til VV eller andre at der har været spildt olie, eller skal jeg bare strunta og være mere aktsom næste gang?

vh, Lars.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Olja som nått grus/gräs/dagvatten = Ring räddningstjänsten (olika nummer för olika kommuner).

T.ex. en enda droppe olja förstör 1000 liter vatten.

Om du är miljömedveten, köp Absol och sanera.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att mecka i sig är inte olagligt. Så länge som du får lov att parkera där så är det lugnt. Samma gäller oljebyten.

om du spiller måste du sanera och anmäla det till räddningstjänsten. Kan bli dyrt. Personligen hade jag inte ringt räddningstjänsten för någon liter men jag hade försökt sanera efter bästa förmåga.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Torka upp och gör inte om det. Onödigt att göra sig ovän med grannarna. Titta på parkeringen utanför närmaste livsmedelsbutik så får du lite perspektiv på hur vissa bilar grisar ner.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle gissa att man nog måste ha en matta under för att det ska vara 100% lagligt.

Fast jag tror iofs inte att ens den mest nitiska miljötjänstemanen skulle komma på tanken att bråka med den stackare som fått haveri och tvingas laga sin MC på vägen.

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Hoj
Suzuki V-Strom
Absol... virker det nu dagen efter?

Der var en granne der klagede, men det var pga. støj, fordi jeg tre gange startede MCen i tomgang for at få fordelt olien. Ikke pga. oliepletten.

Nu meckade jeg jo ikke pga. havari, men pga. planlagt service. Det er heller ikke olagligt?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har aldrig köpt Absol själv men jag antar att det (eller något liknande) är vad man använder för oljesanering på bana. Det har jag använt och det fungerar även dagen efter.

Absol finns billigare på Granngärden,

Mvh,
Ingvar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är lagligt att meka, men det är inte lagligt att spilla olja. Det hamnar under miljöbrott.
Har man nititska grannar så kan de klaga på sånt.

Vill du vara miljövän och ögontjänare så ha en depåmatta (te.x denna https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depamatta-2000044206)
Skulle någon granne nu komma ut och klaga är det bara förklara varför du har depåmattan och tänker på miljön.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det är lagligt att meka, men det är inte lagligt att spilla olja. Det hamnar under miljöbrott.
Har man nititska grannar så kan de klaga på sånt.

Vill du vara miljövän och ögontjänare så ha en depåmatta (te.x denna https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depamatta-2000044206)
Skulle någon granne nu komma ut och klaga är det bara förklara varför du har depåmattan och tänker på miljön.

”Depåmatta? Skall det bli kvartersrace nu också...? Herreguuuud!!!!”

Det finns folk som missuppfattar allt.

Absol funkar dagen efter som återställare också. Framförallt signalerar det att du bryr dig.

Glöm bara inte bort att sopa upp spånen efter en dag eller två.
Många, framförallt räddningstjänsten verkar tro att man bara häller ut det och sedan kan köra hem och äta munkar med polisen. Fel fel fel!

Sopa upp och lämna in som farligt avfall.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Absol... virker det nu dagen efter?

Der var en granne der klagede, men det var pga. støj, fordi jeg tre gange startede MCen i tomgang for at få fordelt olien. Ikke pga. oliepletten.

Nu meckade jeg jo ikke pga. havari, men pga. planlagt service. Det er heller ikke olagligt?
Klagade han på att du startade motorcykeln 3 gånger?
På en offentlig väg?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inga problem som jag ser det, en granne bytte motor i sin jeep ute på gatan.
Van mekare gissar jag för han kör grävmaskin på jobbet.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja præcis, men lige udenfor hans vindue. 3 gange af 5 sekunder eller mindre. En gang revede jeg motoren kort.

Lidt lav tolerance, vil jeg mene.

Vh, Lars
Vilken ultra-idiot. Det är precis sådana där som man måste vara helt löjligt över-trevlig och demonstrativt inställsam mot. Det har de inget försvar mot, för de lever för konflikt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati