Er6-F -06 dog! Startar men vill dö!

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
2016, Yamaha MT09
Tjena! Har problem med min Er6-f 2006, vilket började i fredags kväll...
Hojen lirade finfint under de tidigare ~1,5h jag kört innan.

Vad som hände
Ska köra ut ur en rondell. Drar på ganska bra och väl uppe i ~150 så känner jag att han inte vill öka mer trots att jag håller stumt. ~5sec efter jag märkt att han inte vill öka så börjar det hacka till med ca. 2sec mellanrum samtidigt som farten sänks lite. Provar att växla ner (till 5an) och gasar, ingen acceleration utan den ligger kvar i hastighet alternativt sänker hastigheten ytterligare.
Lyckas komma över krönet och in på en liten väg där jag precis hinner svänga in innan hojen dör.
Väntar i ca. 5 min innan jag provar att starta igen; motorn vill dö trots att jag gasar och har mig. Lyckas hålla den igång i ca. 10sec genom att ligga på ~6k rpm, men sedan dör motorn ändå trots att jag ligger på 6k rpm. H-E-L-V-E-T-E.
Säger till kompisen (i bil) att ligga bakom mig så får jag prova att köra hem honom de 6km jag har hem. Lyckas komma ett par hundra meter (genom att ligga i 2an i 70 = ~8k rpm. Vågar inte växla upp för då sjunker varvtalet och det är då hon som mest vill dö) då han hostar till och hackar, precis som vid gaspådraget, och FI-lampan börjar lysa. Jag tror att det är oljelampan som börjar lysa så jag slår av tändningen i ren panik och rullar in på en parkering. Tar hem hojen på släp dagen efter, lördags.

Vad jag kollat/gjort
- Rivit bort tank och luftbox inkl. filter. Lagt filter i avfettning.
- Beställt nya tändstift.
- Kollat felkoder. Fick fram felkod nr13 = Air Intake Temperature Sensor. Kom på (ikväll...) att jag plockat bort sensorn för att få bort luftboxen, så tryckte i den igen och så nu visar den inga felkoder alls.

Har ingen tidigare kunskap av meckande så jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vad jag ska kolla, så därför behöver jag all hjälp jag kan få!

:hej

Edit: nu när jag startar den i garaget bluddrar den och vill dö. Den avgassmäller något satan + flammor ur avgassystemet.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara börja felsöka.
Tex tankavluftning, bränslefilter, bränslepump osv.
Det låter som det kan vara relaterat till bränsletillförseln.

Felet kan också vara att du kallar hojen både han och hon, hojen kan bli förvirrad av det.

/Jörgen

Last edited:

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
2016, Yamaha MT09
Det är inte så bara när man har tummen nästintill i mitten av handen ;) Men jag ska göra de sakerna enligt manualen :)

Jaså, du säger det... Får kanske börja kalla hojen för hen istället då. Eller du kanske vet hur man kollar könet? :smasha

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Haft liknande problem fast på min bil. Då var det luftmasse mätaren som var trasig.....

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
kolla så att alla kontakter sitter i som dom ska. luftmassemätare finns inte på den hojen. lambda däremot.

MVH Phille

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
pröva med ha tanklocket öppet se om det fungerar då

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
2016, Yamaha MT09
Så, nu har jag startat hojen igen.
Har bytat tändstift, rengjort luftfiltret (som var ganska skitigt), haft ur pumpen och kollat filtret vilket inte var skitigt alls. O2-sensorns (?) kontakt, den som sitter i röret i alla fall har jag haft av och blåst i och tryckt i igen. Haft av några andra kontakter också och tryckt i igen.

Resultat;
Inga skillnader i motorns gång :näsblod & AnesN, provade med locket öppet men det var ingen skillnad då heller.. :huvet

Fler förslag?! :crash

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...