Puttejohnsson
Medlem
Tjena! Har problem med min Er6-f 2006, vilket började i fredags kväll...
Hojen lirade finfint under de tidigare ~1,5h jag kört innan.
Vad som hände
Ska köra ut ur en rondell. Drar på ganska bra och väl uppe i ~150 så känner jag att han inte vill öka mer trots att jag håller stumt. ~5sec efter jag märkt att han inte vill öka så börjar det hacka till med ca. 2sec mellanrum samtidigt som farten sänks lite. Provar att växla ner (till 5an) och gasar, ingen acceleration utan den ligger kvar i hastighet alternativt sänker hastigheten ytterligare.
Lyckas komma över krönet och in på en liten väg där jag precis hinner svänga in innan hojen dör.
Väntar i ca. 5 min innan jag provar att starta igen; motorn vill dö trots att jag gasar och har mig. Lyckas hålla den igång i ca. 10sec genom att ligga på ~6k rpm, men sedan dör motorn ändå trots att jag ligger på 6k rpm. H-E-L-V-E-T-E.
Säger till kompisen (i bil) att ligga bakom mig så får jag prova att köra hem honom de 6km jag har hem. Lyckas komma ett par hundra meter (genom att ligga i 2an i 70 = ~8k rpm. Vågar inte växla upp för då sjunker varvtalet och det är då hon som mest vill dö) då han hostar till och hackar, precis som vid gaspådraget, och FI-lampan börjar lysa. Jag tror att det är oljelampan som börjar lysa så jag slår av tändningen i ren panik och rullar in på en parkering. Tar hem hojen på släp dagen efter, lördags.
Vad jag kollat/gjort
- Rivit bort tank och luftbox inkl. filter. Lagt filter i avfettning.
- Beställt nya tändstift.
- Kollat felkoder. Fick fram felkod nr13 = Air Intake Temperature Sensor. Kom på (ikväll...) att jag plockat bort sensorn för att få bort luftboxen, så tryckte i den igen och så nu visar den inga felkoder alls.
Har ingen tidigare kunskap av meckande så jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vad jag ska kolla, så därför behöver jag all hjälp jag kan få!
Edit: nu när jag startar den i garaget bluddrar den och vill dö. Den avgassmäller något satan + flammor ur avgassystemet.
Hojen lirade finfint under de tidigare ~1,5h jag kört innan.
Vad som hände
Ska köra ut ur en rondell. Drar på ganska bra och väl uppe i ~150 så känner jag att han inte vill öka mer trots att jag håller stumt. ~5sec efter jag märkt att han inte vill öka så börjar det hacka till med ca. 2sec mellanrum samtidigt som farten sänks lite. Provar att växla ner (till 5an) och gasar, ingen acceleration utan den ligger kvar i hastighet alternativt sänker hastigheten ytterligare.
Lyckas komma över krönet och in på en liten väg där jag precis hinner svänga in innan hojen dör.
Väntar i ca. 5 min innan jag provar att starta igen; motorn vill dö trots att jag gasar och har mig. Lyckas hålla den igång i ca. 10sec genom att ligga på ~6k rpm, men sedan dör motorn ändå trots att jag ligger på 6k rpm. H-E-L-V-E-T-E.
Säger till kompisen (i bil) att ligga bakom mig så får jag prova att köra hem honom de 6km jag har hem. Lyckas komma ett par hundra meter (genom att ligga i 2an i 70 = ~8k rpm. Vågar inte växla upp för då sjunker varvtalet och det är då hon som mest vill dö) då han hostar till och hackar, precis som vid gaspådraget, och FI-lampan börjar lysa. Jag tror att det är oljelampan som börjar lysa så jag slår av tändningen i ren panik och rullar in på en parkering. Tar hem hojen på släp dagen efter, lördags.
Vad jag kollat/gjort
- Rivit bort tank och luftbox inkl. filter. Lagt filter i avfettning.
- Beställt nya tändstift.
- Kollat felkoder. Fick fram felkod nr13 = Air Intake Temperature Sensor. Kom på (ikväll...) att jag plockat bort sensorn för att få bort luftboxen, så tryckte i den igen och så nu visar den inga felkoder alls.
Har ingen tidigare kunskap av meckande så jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vad jag ska kolla, så därför behöver jag all hjälp jag kan få!
Edit: nu när jag startar den i garaget bluddrar den och vill dö. Den avgassmäller något satan + flammor ur avgassystemet.
Last edited: