ER6-tråden

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Er6n 2009 ABS
shit va trist! kraschpuckar kan rekommenderas så slipper man det mesta av de där skadorna :(

Ja lämnade in den på verkstan han trodde att jag skulle få pengar istället för en lagad hoj. Jävla tur att man hade helförsäkring. Vad går försäkringsbolaget på vad man får en motsvarande för på blocket ?

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Ja lämnade in den på verkstan han trodde att jag skulle få pengar istället för en lagad hoj. Jävla tur att man hade helförsäkring. Vad går försäkringsbolaget på vad man får en motsvarande för på blocket ?

Efter en sådan smäll skulle jag hellre ta pengar (= ny hoj) än att de lagar den gamla. Man vet aldrig vad som bockats till eller blivit snett och som dom kan missa om nån ska laga.

Trist, framförallt som vi är mitt i säsongen. Hoppas det gick bra med dig!!

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
shit va trist! kraschpuckar kan rekommenderas så slipper man det mesta av de där skadorna :(

Haha så sant, det fick jag känna på idag ska jag säga!

Lite pinsamt o lite galet...
Skulle ner o tanka i stan där jag bor, skulle göra en vänstersväng ner på en gata, hade mötandetrafik och släppte dem så jag kom lite sent in i kurvan, så jag fick lägga mig lite mer än "normalt" i den hastigheten o då släppte allt, pang sa det o sen kanade jag på asfalten, jag förstod ingenting och kompisen bakom på hojen bara tittade o ställde sin hoj o kom fram...

Hojen gled säkert 15 meter och jag hälften det, i tankarna var väl att hela hojen ser ut som fan men vad förvånad jag blev, puckarna var lite nerslipade (kawa orginal) och styret var snett, resten hade inte EN skråma, woho, sicken tur!
Bästa köpet kan jag ju säga, kraschpuckar, sjukt bra...

Fattar fortfarande inte hur det kunde släppa så enkelt, däcken var ju iofs kalla då jag åkte precis hemifrån och hade väl 100 meter till svängen... men detta var en lärdom rikare, det gick bra för mig med om Ni undrar, kläderna har inte heller ett märke....

Så har varit o köpt ett styre precis och ska åka till Stibix o köpa nytt kopplingshandtag, det som behövs byta som sagt!

Så ett tips, köp kraschpuckar! :D

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Hej har ett väldigt problem som gör mig sömnlös!

Ska köpa mig en sproilans er6 imorgon men vet inte vilken färg jag vill ha, svart eller grön.
Den gröna är 2000kr billigare och den svarta har 4000kr värdecheck men jag har ingen nytta av 4000:- kawa grejjer. personligen vill jag ha den svarta men svarta hojjar blir repiga så snabbt och den gröna har faktist en snygg färg också :/

Vad hade ni gjort?

Nå, vad blev det för färg ?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Det verkar ju vara i fästet till krachpuckarna på de flesta bilderna.
Det var ju det felet man fick brev om att det kunde hända och att det skulle kontrolleras och bytas.

Nope det är inte fästet till puckarna, det är motorfästet somman även fäster puckarna i men det primära syftet är att hålla motorn.

Min har aldrig haft puckar o killen hos generalagenten sa att det inte varit nån hemlighet att det varit problem o att även en del utan puckar gått sönder, så han sa att det skulle lagas.
Får besked imorrn från kawa i kristianstad om det blir rep eller rambyte, isf blir det till vintern.

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Nope det är inte fästet till puckarna, det är motorfästet somman även fäster puckarna i men det primära syftet är att hålla motorn.

Min har aldrig haft puckar o killen hos generalagenten sa att det inte varit nån hemlighet att det varit problem o att även en del utan puckar gått sönder, så han sa att det skulle lagas.
Får besked imorrn från kawa i kristianstad om det blir rep eller rambyte, isf blir det till vintern.

Har din ram kass?
Min återförsälja bara tog en snabb till på ramen och då såg inget fel, sen var det inte mer med det. Men de sa att det berodde på puckarna, så efter mycket tjat från mig så fick jag de utbyta.

Kan inte annat än att hålla med!!!

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
nja kass o kass,... bara en liten svets som spruckit men i slutändan kanske det är billigare att byta ramen än att slipa, svetsa o lacka.. får se hur det går.
Man ska ju inte behöva tjata om att få puckarna bytta eftersom det gått ut en kampanj att byta dom, iaf på -06:eek:r

HallofFame

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Yamaha MT-01 -05
jag tycker ER-6an har riktigt grymt ljud så som den är.. speciellt i jämförelse med andra sporthojar! låter som symaskiner de flesta! IMO. är de fett onödigt att köpa dyra slip-on paket, som dessutom tar bort charmen med det redan snygga röret som finns!

...OCH JA!! de går att gå upp på bakhjulet med ER-6an..och JA de är lätt! (trött på alla som diskuterar den frågan!)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Då var man en i mängden. :cool: Köpte en beggad 07:a idag och är hur nöjd som helst. Åkte lite över 30 mil hem med den så fick känna på hur den var att åka långt. Var bekvämare att åka på än vad jag tänkt mig. Lagom marchfart runt 150... då satt man helt avslappnat. Kanske provar att ta bort kåpan så man får lite mer fartvind i bröstet... är så van med motard/offroad i vanliga fall. :tungan Gillar leovince-sliponet som följde med... precis lagom klassiskt utan att vara överdrivet överpimpat.

Dock så tycker jag hojen bör drevas upp lite. Nån annan som drevat om och har någon drevning att rekomendera?

Vägde aset till originalljuddämpare och trot eller ej men den väger 6,5 kg. :skrämd Måste ju ändra vägegenskaperna vesäntligt att ha ett slipon istället för den där klossen i botten. :D

Bifogat

• er6.jpg
    er6.jpg
    109.9 KB · Visningar: 125

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
jag tycker ER-6an har riktigt grymt ljud så som den är.. speciellt i jämförelse med andra sporthojar! låter som symaskiner de flesta! IMO. är de fett onödigt att köpa dyra slip-on paket, som dessutom tar bort charmen med det redan snygga röret som finns!

...OCH JA!! de går att gå upp på bakhjulet med ER-6an..och JA de är lätt! (trött på alla som diskuterar den frågan!)

Jag var av samma uppfattning som du ända tills idag när jag provkörde en demohoj med slip-on på. 1st akrapovic är beställt:yoparty

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Mycket stilig hoj du har köpt, ser nästan ut som min :) (jag som trodde jag var själv med den oranga färgen i Sverige!) hehe
Aa, väldigt nöjd, märks inte va? :rolleyes: :tungan

Provade toppa ur den på hemvägen å mätaren visade 227 men sen visar den väl 10% fel eller nått som alltid. Moppefuckovarning jag vet... men det är smällar man får ta. :näsblod

Last edited:

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
Mekning

Finns ju PUIG och Zero Gravity som gör dubbelbubbelrutor. Får hem en PUIG om nån vecka, i dark smoke.

Hej, såg på Din hemsida att du har mekat lite med din ER.
Enligt servicemanualen skall tanken tömmas innan demontering!?
Men behövs det verkligen?
Kommer det någon soppa ur den när bensinslangen demonteras från pumpen?

Vh. Buseman

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
ER-6 f
Tack tack kul att höra! :)
Ja klart du får, 1D Mark III med 16-35/2,8.

Gillade också dina bilder skarpt! :tummenupp

Undrade för egen del hur det "gått till"? Passagerare bakpå? Har själv funderat på att man borde fota lite medan man åker, kan bli bra bilder med lite systemkameratrixande. /350d med 24-70/2,8. :)

(sorry OT)

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Vägde aset till originalljuddämpare och trot eller ej men den väger 6,5 kg. Måste ju ändra vägegenskaperna vesäntligt att ha ett slipon istället för den där klossen i botten.
Stämmer bra det! Du får mycket sämre balans i hojen med ett lättare slipon...

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan

Vh. Buseman

Det går utmärkt att ta bort tanken med soppa i, rekomenderas dock att man är 2 personer när man gör det iom att det är lite halvpuligt att få lös snabbkopplingen till bensinslangen.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010

Vh. Buseman

Var inga problem att ta bort den fylld på egen hand, bara att lätta på tanken, stoppa in tassen och pilla bort allt, sedan lyfta av den. Det kommer väl ett par droppar, men ingen flod direkt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vägde aset till originalljuddämpare och trot eller ej men den väger 6,5 kg. :skrämd Måste ju ändra vägegenskaperna vesäntligt att ha ett slipon istället för den där klossen i botten. :D

Vägegenskaper som i vad man kan känna, sidoförflyttningar t ex, märks inte så mycket då vikten är väldigt bra placerad där den är under motorn, hade varit mycket värre att ha den högre upp, t ex som de hojar som har ljuddämparna under kutsen, det är ju helt fel viktmässigt.

Däremot är det ju gött att veta att man inte har onödiga kilon att accelerera, bromsa och fjädra. Light is right! :)

Stämmer bra det! Du får mycket sämre balans i hojen med ett lättare slipon...

:rofl

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM