ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Håller med Vajb,
jag tror att hojen håller längre också, tänker då på alla lager, bussningar, kedja och drev m.m.

Mjo, tänker mest på soppan dock, eftersom det blir rätt mycket längre turer och rätt lite stadskörning, att få ner varven när man ligger o plöjer landsväg kan ju vara bra för ekonomin i längden. :)

Får se, inga ändringar förräns det är dags att byta drivpaket!

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Trist. :( Sprickan blir på utsidan för att hela fästet böjs inåt när de drar ihop fästet mot motorn utan korrekt shimsning.

Det här borde definitivt bli återkallning på samtliga för kontroll. Skulle jag haft min kvar skulle jag själv kontrollerat genom att lossa fästet och shimsa glipan med brickor om det behövs.
Jo jag läste det i något tidigare inlägg (svårt att hitta det bland nästan 5000 inlägg), hade tänkt att göra det men det var visst för sent. :tungan Hojen är ju mer än ett år gammal så garantin har gått ut... undra om dom kommer göra nån slags goodwill? Annars får man väl lämna in den till nån duktig svetsare som fixar till det.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hojen är ju mer än ett år gammal så garantin har gått ut... undra om dom kommer göra nån slags goodwill?

Det är väl två års garanti, annars har du konsumentköplagen att stödja dig på men då får du koppla in ARN.

Tror inte det blir något problem att få Kawa att stå för det där, det är ju helt uppenbart ett fabrikationsfel, ramen är ju underhållsfri från kundens håll så de kan inte hävda att du brustit i skötsel på något vis om du inte vurpat hojen hårt eller något?

Mjo, tänker mest på soppan dock, eftersom det blir rätt mycket längre turer och rätt lite stadskörning, att få ner varven när man ligger o plöjer landsväg kan ju vara bra för ekonomin i längden. :)

Fattar inte riktigt grejen med soppaförbrukningen som dyker upp hela tiden i tråden. Visst är ER6 en budgethoj så man förstår att fler än normalt är intresserade av förbrukningen av den anledningen men vad kan ni spara - 1 kr/mil? Hur mycket kör ni? Snitt 500 mil/år? Många kör myyycket mindre.

Hojen är ett nöjesfordon, kör som ni vill utan att tänka på ekonomin varje gång ni rör gasen. Köp billigare toalettpapper i stället. :D

Min 250 racer drar 1,5 liter/milen och soppan kostar 30 kr litern plus 1 liter 2-taktsolja för 200 kr per 25 liter soppa. Men jag kör inte så mycket att det spelar så stor roll och det är värt varenda krona. Luktar helfränt! :)

Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Fattar inte riktigt grejen med soppaförbrukningen som dyker upp hela tiden i tråden. Visst är ER6 en budgethoj så man förstår att fler än normalt är intresserade av förbrukningen av den anledningen men vad kan ni spara - 1 kr/mil? Hur mycket kör ni? Snitt 500 mil/år? Många kör myyycket mindre.

Hojen är ett nöjesfordon, kör som ni vill utan att tänka på ekonomin varje gång ni rör gasen. Köp billigare toalettpapper i stället. :D

Min 250 racer drar 1,5 liter/milen och soppan kostar 30 kr litern plus 1 liter 2-taktsolja för 200 kr per 25 liter soppa. Men jag kör inte så mycket att det spelar så stor roll och det är värt varenda krona. Luktar helfränt! :)

Har nöjesåkt över 500 mil i år än så länge. :tummenupp Gråter inte över kvitton/pengar för bränsle trots 14 spänn litern, men kan ju alltid vara skoj att se hur mycket man kan komma ner i.

Billigt toapapper @ ÖoB is the shit, håller bra också, prova ska du se.

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Tja. Någon som varit ut för krånglande bensinpump? Min har börjat tjuta. Kan det skada hojjen på nåt sätt om den pajjar helt? Håller på och få den bytt men att skicka efter den tar visst gaaanska länge och nästa helg åker jag ner till Halmstad och ska vara där i 3 veckor. Vad tror ni, är det bara att köra?

Det är inte så att det är tanken som tjuter? det gör den nämligen när trycket ändras..

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
klart man vill ha en låg soppaförbrukning, inte bara för plånboken men ävenför miljön.. kan man få ner den så varför inte göra det?

supermoppe> ang ramen, komer garanterat inte vara några problem, gå bara till din handlare, kawa sa att det inte var nån fara att köra med det så länge.

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
2009, Yamaha R6
Tänkte kolla om det är nån som vet någe om nån fartspärr vid 200 på er6, går upp relativt lätt till 195-200, sen går det inte längre, ligger nånstans mellan 8-9rpm

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det är väl två års garanti, annars har du konsumentköplagen att stödja dig på men då får du koppla in ARN.

Tror inte det blir något problem att få Kawa att stå för det där, det är ju helt uppenbart ett fabrikationsfel, ramen är ju underhållsfri från kundens håll så de kan inte hävda att du brustit i skötsel på något vis om du inte vurpat hojen hårt eller något?
Aha, ok. Jo man får ju hoppas att Kawa kan stå för det, skulle inte vara så bra för deras rykte om dom inte ser ser hårt på det. Hojen är inte vurpad vad jag kan se... har kollat hur noga som helst.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Finns det nån svensk sida som säljer piratdrev till er6:an? Skulle vilja dreva upp min lite men kan inte hitta några drev.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Tänkte kolla om det är nån som vet någe om nån fartspärr vid 200 på er6, går upp relativt lätt till 195-200, sen går det inte längre, ligger nånstans mellan 8-9rpm

Ner på tanken för att minimera luftmotståndet så slipper du "fartspärren" och kan "enligt en kompis" plocka minst 20 km/h till :tummenupp

Någon som vet hur stor skillnaden är mellan N och F?

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Är det någon som provat med 13 drev fram?

Har kollat där men er6 finns inte ens med i tabellerna.

Jodå den finns med

SAXAT FRÅN KATALOG:

ER-6n ´06-07
ER-6f ´06-07
650 Versys ´07-08
(Ovanst. modeller har original 15/46T
drev. Våra drivpaket kommer med
14/43T vilket ger samma utväxling).

Drev fram
E565-14 85:-
Drev bak
0478-43 210:-
Drivpaket ekonomi
520 112L 01-6926 864:-
Drivpaket ekonomi
01-6927 1051:-

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Är det någon som provat med 13 drev fram?

Jodå den finns med

SAXAT FRÅN KATALOG:

ER-6n ´06-07
ER-6f ´06-07
650 Versys ´07-08
(Ovanst. modeller har original 15/46T
drev. Våra drivpaket kommer med
14/43T vilket ger samma utväxling).

Drev fram
E565-14 85:-
Drev bak
0478-43 210:-
Drivpaket ekonomi
520 112L 01-6926 864:-
Drivpaket ekonomi
01-6927 1051:-
Ahaaa, kom på mig själv att jag hade laddat ner deras katalog för nån månad sen... dom verkar ha uppdaterat den under den tiden. Då ska jag beställa ett 43-kuggars. Tackar för hjälpen. :)

Elisabeth

RäcerFia
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
Kawasaki Er6f -08
Hejsan...

Fick mitt körkort i fredags och har hämtat ut min efterlängtade kawasaki.
Är påväg ut på en långtur snart men vet inte hur stor reservtanken är, har försökt kolla runt men utan framgång. Finns det nån som har koll ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln