ER6-tråden

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Till er som köpt scorpionsystemet. Upptäckte idag att det är nån form av db-killer i den bortsett från db-killern man får med. Drar man bort den låter den ännu roligare. :D
 

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Till er som köpt scorpionsystemet. Upptäckte idag att det är nån form av db-killer i den bortsett från db-killern man får med. Drar man bort den låter den ännu roligare. :D
Den som dom kallar double ended flute? Jag tror att det låter ännu högre om man tar bort systemet helt:rolleyes:
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Den som dom kallar double ended flute? Jag tror att det låter ännu högre om man tar bort systemet helt:rolleyes:

Ah, heter det så? Tack. Vet du om den ska va i när man stoppar i db-killern? Antar det?

Testade starta hojen utan systemet o det lät kul men det är nog inte kul att köra så längre tid och man vill ju inte störa alltför mycket.
 

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Ah, heter det så? Tack. Vet du om den ska va i när man stoppar i db-killern? Antar det?

Testade starta hojen utan systemet o det lät kul men det är nog inte kul att köra så längre tid och man vill ju inte störa alltför mycket.

Ja, jag gissar på att den ska sitta i men i frågan om ljud så är väl allt en smaksak :tummenupp Om jag minns rätt så är den delen och dB-killern det enda som dämpar ljudet i systemet och om man plockar bort dem är man nog så nära öppna rör som man kan komma :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Nämnas ska väl göras att jag kommer att köpa av firma eftersom jag då får garanti. Jag har nämligen inget kort ännu. För det andra så är ABS en deal-or-no-deal faktor för mig.

Inser att man få betala mer när man köper av firma än privat, men eftersom jag inte kan provköra eller köra hem cykeln så finns det inte jättemånga alternativ.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Ja, jag gissar på att den ska sitta i men i frågan om ljud så är väl allt en smaksak :tummenupp Om jag minns rätt så är den delen och dB-killern det enda som dämpar ljudet i systemet och om man plockar bort dem är man nog så nära öppna rör som man kan komma :)

Ok, tack för svaret.

Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)

Kan säga att min varierar från dag till dag tycker jag. Ibland är den slöare än andra dagar o min polare tyckte att hans z1000 var likadan. Det kan ju i vårt fall ha att göra med humöret man är på men det känns för stor skillnad för att det bara ska va det tycker jag...

Hejsan,

Slänger in en snabbversion av min tråd här med, eftersom det är här alla ER6:ister håller till :)

49000 för en ER6F-08 som gått tusen mil, är det ett ok pris?

Länk till annonsen: http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_ER_6_F_ABS_47309728.htm?ca=18&w=3

Köpte min er6 av handlare för 65 000 o då var det en 2012 med 0 mil. Den du kikat på är 4 år äldre o har gått 1.000 mil. Tror de bör gå ner en bit mer i pris än 15 000 på den tiden om jag ska va ärlig.
 

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)

Hmm... svår fråga. Kan du försöka beskriva hur den lät annorlunda? Lite orkeslös är väl maskinen alltid om man håller sig inom inkörningsvarvtalen.
Ska man börja blanda in konsumentköplagens rättigheter vid reklamation så spelar det ingen roll att firman ligger i Gävle. Vid avhjälpande eller omleverans ska det ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig. Men strunta i det, ring försäljaren och berätta om dina funderingar. Är dom hälften så serviceinriktade som den Kawafirma jag handlade hos så kommer det där lösa sig snabbt och enkelt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hmm... svår fråga. Kan du försöka beskriva hur den lät annorlunda? Lite orkeslös är väl maskinen alltid om man håller sig inom inkörningsvarvtalen.
Ska man börja blanda in konsumentköplagens rättigheter vid reklamation så spelar det ingen roll att firman ligger i Gävle. Vid avhjälpande eller omleverans ska det ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig. Men strunta i det, ring försäljaren och berätta om dina funderingar. Är dom hälften så serviceinriktade som den Kawafirma jag handlade hos så kommer det där lösa sig snabbt och enkelt.

Ett lite metalliskt, slamrande ljud. Det KAN vara ren inbillning men jag brukar inte få för mig såna saker.

Ska ringa handlaren idag och höra vad dom säger.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Nämnas ska väl göras att jag kommer att köpa av firma eftersom jag då får garanti. Jag har nämligen inget kort ännu. För det andra så är ABS en deal-or-no-deal faktor för mig.

Inser att man få betala mer när man köper av firma än privat, men eftersom jag inte kan provköra eller köra hem cykeln så finns det inte jättemånga alternativ.

Försök hitta någon på jobbet/skolan/forumet som kan ställa upp och provköra åt dig, även på firmor finns lik och det är ju inte säkert att du hinner hitta felen innan garantin går ut. Du kan bjuda den som provkör några hundringar och bespara dig själv en massa besvär. På så sätt kan du dessutom handla av en privatperson och tjäna 10-15 kKr (jämfört med den annons du länkade till som enligt min mening var hutlöst dyr).

Själv tog jag med mig en kille från jobbet som kört hoj länge som hjälpte till att kolla på skicket så jag kände mig trygg med att köpa av privatperson.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Någon som har koll på vad 2.400 mil service kostar på en -08? Tänkte boka i veckan men vill veta vad priset ligger på ungefär, så man kanske kan förhandla fram ett dugligt pris.

Jag fick prisuppgifter på upp till 5300 på min -07a. Till slut fick jag servicen för 2500 dock!
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Nu börja hojsuget komma tillbaka igen!
Vill ha en hoj som är billig köpa, köra och hyfsat bekväm
Så ni har säkert redan svarat på detta i tråden men orka inte läsa 366 sidor ;)

Min plan är att köpa en hoj som drar lite och är bekväm då jag tänkt åka på en Europa tripp. Men även vara rolig när man kommer ner till alperna eller andra småvägar.

Så nu till mina frågor:
hur mkt drar den långkörning.
Dör kroppen efter 20 min om man är 1.92m.

Mvh
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Nu börja hojsuget komma tillbaka igen!
Vill ha en hoj som är billig köpa, köra och hyfsat bekväm
Så ni har säkert redan svarat på detta i tråden men orka inte läsa 366 sidor ;)

Min plan är att köpa en hoj som drar lite och är bekväm då jag tänkt åka på en Europa tripp. Men även vara rolig när man kommer ner till alperna eller andra småvägar.

Så nu till mina frågor:
hur mkt drar den långkörning.
Dör kroppen efter 20 min om man är 1.92m.

Mvh

Jag är 185 och jag har inga problem att köra långt med min. Jag kommer drygt 29 mil per tank så runt 0.4 kanske.

Funderar på att sälja min er6a. Pm om det är av intresse.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top