Båda hojarna är bra övningskörningshojar. Övningskörde själv på en F800R och behöll den sen i flera år.
Fundera på om du tänkt ha hojen en kortare eller längre tid. Verkar som att många upplever att de "vuxit ur" er6n ganska snabbt, medan det verkar vanligare (inklusive jag själv) att man behållit F800R ett tag, så om du vill ha en hoj som du kan växa i kan det möjligen vara värt att tänka på. Men det är ju väldigt mycket en smaksak också. Er6n kanske upplevs som en aning busigare, medan F800R med lite längre hjulbas och styrdämpare inte är lika wheelie-vänlig, men samtidigt stabilare och mer balanserad. BMW:n är även mer påkostad och upplevs mer som en "riktig hoj".
F800R har ABS som standard, men jag har för mig på att det kom omkring -11 på er6n. Kolla hur det är på just det exemplar du tänkt köpa. F800R, beroende på utrustningspaket, kan även ha handtagsvärme och däcktrycksindikator, vilket kan vara nice.
När det gäller ekonomi skulle jag tro att de hamnar relativt lika vad gäller försäkring. BMW har serviceintervall 1000 mil eller 1 år, medan jag har för mig kawan har något kortare. Att F800R har lite fler mil på mätaren kan vara både en fördel eller nackdel, beroende på vad du i jämförelse får betala för en er6n med färre mil och hur långt du tänkt köra hojen innan du säljer vidare. Skulle inte hänga upp mig allt för mycket på den detaljen - då är skicket och att hojen servats ordentligt viktigare.
Jag tror inte något av alternativen kan bli fel som övningskörningshoj, utan det hänger med på vad du är ute efter i övrigt. Hitta ett exemplar i bra skick, gör den ekonomiska jämförelsen och fundera på hur du vill använda hojen och hur länge du tänkt ha den. Är det då inget av alternativen som överväger åt ena eller andra hållet, köp den du gillar bäst.