Er6n eller f800r?

ElVolvoDelDiablo

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2020
Hoj
Ingen
Tjena!
Första inlägget här.

Är kluven, ska köpa en hoj för övningskörning och uppkörning, har en budget på max 40k.

Har kikat på er6n som många verkar tycka är väldigt bra för ändamålet.

Så kan jag få lite input, hade ni tagit en er6n 09 - 11 som rullat under 2k mil, eller en bekants BMW F800r -10 för under 40k, men som rullat ca 3.500 mil?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lätt BMWn. Er6n är en trevlig hoj men det är en snikhoj. BMW-n är välutrustad med skapliga komponenter dessutom. Milen spelar ingen roll i något av fallen, BMW-n går utan vidare 25.000 mil om du servar normalt.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Båda hojarna är bra övningskörningshojar. Övningskörde själv på en F800R och behöll den sen i flera år.

Fundera på om du tänkt ha hojen en kortare eller längre tid. Verkar som att många upplever att de "vuxit ur" er6n ganska snabbt, medan det verkar vanligare (inklusive jag själv) att man behållit F800R ett tag, så om du vill ha en hoj som du kan växa i kan det möjligen vara värt att tänka på. Men det är ju väldigt mycket en smaksak också. Er6n kanske upplevs som en aning busigare, medan F800R med lite längre hjulbas och styrdämpare inte är lika wheelie-vänlig, men samtidigt stabilare och mer balanserad. BMW:n är även mer påkostad och upplevs mer som en "riktig hoj".

F800R har ABS som standard, men jag har för mig på att det kom omkring -11 på er6n. Kolla hur det är på just det exemplar du tänkt köpa. F800R, beroende på utrustningspaket, kan även ha handtagsvärme och däcktrycksindikator, vilket kan vara nice.

När det gäller ekonomi skulle jag tro att de hamnar relativt lika vad gäller försäkring. BMW har serviceintervall 1000 mil eller 1 år, medan jag har för mig kawan har något kortare. Att F800R har lite fler mil på mätaren kan vara både en fördel eller nackdel, beroende på vad du i jämförelse får betala för en er6n med färre mil och hur långt du tänkt köra hojen innan du säljer vidare. Skulle inte hänga upp mig allt för mycket på den detaljen - då är skicket och att hojen servats ordentligt viktigare.

Jag tror inte något av alternativen kan bli fel som övningskörningshoj, utan det hänger med på vad du är ute efter i övrigt. Hitta ett exemplar i bra skick, gör den ekonomiska jämförelsen och fundera på hur du vill använda hojen och hur länge du tänkt ha den. Är det då inget av alternativen som överväger åt ena eller andra hållet, köp den du gillar bäst.

ElVolvoDelDiablo

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2020
Hoj
Ingen
Tack för svar.

BMWn har jag testat och den är skön att köra. Hade fel om årsmodellen på BMWn är en -12 till och med, så det lutar väl åt den mer och mer.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Er6 är en bra nybörjarhoj som de flesta växer ur med tiden. F800R är en riktigt bra hoj man kan leva ett helt hojliv med. Frugan har haft sin F800S 5år nu och vi är väldigt nöjda.

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
-Instämmer i kören, jag skulle välja BMWn. Det är en mognare hoj, som du säker vill behålla längre. Skillnaden mellan 650cc och 800cc är ganska stor, även om den är liten.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
-Instämmer i kören, jag skulle välja BMWn. Det är en mognare hoj, som du säker vill behålla längre. Skillnaden mellan 650cc och 800cc är ganska stor, även om den är liten.

BMW-s 800 har haft ca 86 hk på bakhjulet vid bromsningar, vilket tyder på att de angett en låg effektsiffra. Troligen för att inte kannibalisera på de större hojarna...

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sticker ut hakan lite och slår ett slag för kawan.
Har haft två stycken genom åren och blir alltid lika förbluffad över hur pigg den är och hur lätthanterlig den är.
Säkerligen mycket beroende på ergonomin som passar mig utmärkt.

Men jag tror nog att båda hojarna är ett mycket bra val för ändamålet.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka