Era bästa MacGuyver moments

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Påminner lite om den här Gif:en jag såg på ett annat forum.

blDZLLM.gif

Exakt så var det! :hihi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Imponerande. :Bugar

En lördag rullade min gamla 245 mot Stockholm. På gamla vägen utanför Strängnäs, typ utanför det fik som hette Checkers, rasslade det till under huven och motorn dog. Väl hemma igen efter bogsering upptäckte jag att kamaxelns drivrem saknade ett tiotal tänder/nabbar, vilket berodde på att kammen skurit i lagerläget. Lite skavande med ett skavstål och smärgelduk så löpte kammen lätt igen. En sprayflaska med nått fem eller sex i, rensade den oljekanalen som var igensatt. Men en ny kamrem stod inte att finna sent en lördag. Så jag klippte upp kamremmen med plåtsaxen, så jag fick två smala remmar, vilka bägge var trasiga, men satte man på remmarna med de trasiga, nabbfria delarna förskjutna från varandra, och den släta yttersidan inåt mot varandra, (min klippkant var inte helt rak) så funkade det hela igen. På måndagen köpte jag en ny kamrem, men det funkade med dubbla trasiga remmar bredvid varandra under hela helgen.
En äkta MacGyver med hjälp av en plåtsax, skavstål, smärgelduk och flaskan med fem eller sex.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Såga upp dörrkarmen för att få in hojen i vardagsrummet vet jag en som gjorde... På båda sidorna så klart!! :död

Har gjort en del ful-lagningar, men den jag minns bäst var när en gammal bil inte gick i uppförsbackar. När det var plant eller nerför gick det fint. Visade sig att soppapumpen som drivs av kamaxeln läckte. Den drog tjuvluft helt enkelt. En gammal arbetshandske klipptes till istället för den halva packningen som satt kvar. Gick fint många år sedan. :näsblod

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
På väg ner till A-torp för några år sedan, lät det lite konstigt från bromsen fram på bilen.

DSC00693.jpg

Några minuter senare, och med hjälp av en bogserögla o lite stripes. Kunde vi köra vidare med reduserad bromsverkan. Funkade dit och hem igen :yoparty

Rotation of DSC00694.jpg

Drog "lite" i ratten när jag bromsade bara :lol

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Under en endurotävling körde jag min husqvarna 510 lc. Efter några sträckor fick jag punktering och min tanke var att jag tar mig väl till slutet på sträckan i alla fall.
Men ett kärr jag passerade gjorde att gegga och vatten kom in mellan däcket och fälgen så fälgen spann i däcket. Jag hade inget däckslås monterat.
Hur jag än försökte smyga mig iväg spann fälgen och däcket drev ingenting.
Jag lutade hojen mot ett träd och funderade på hur jag skulle ta mig i mål. Efter lite rotande i dikeskanten såg jag att någon eldat upp ett gammalt bildäck. Det brända däcket hade en stålkord som liknade en rulle ståltråd. Jag böjde loss ett 20 tal bitar på några decimeter var. Med dessa ståltrådar band jag fast mitt crossdäck i ekrarna på min fälg. Så gick det att tuffa i mål med fyrtaktaren. Inte ett ända MacGyver gem, utan hederlig svensk fordmutter! ( läs ståltråd)

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Rullade upp till gatebil Rudskogen i norge en varm sommarhelg.

Väl framme i bilkön för att betala till parkeringen så börjar kopplingspedalen kännas lite konstig, kopplingen tar längre och längre ner tills den knappt frikopplar och börjar driva smått av sig själv i kön med en massa dyra fina bilar runt omkring en ...

Lyckas köra åt sidan, ryckte upp huven och ytterhöljet på kopplingswiren hade kollapsat , tänkte var fan ska man få tag på en annan wire på gatebilsevenemanget en helg, ringer runt som en dåre till alla tänkbara bilverkstäder men ingen har öppet givetvis.

Drar ner till depån lånar en bågfil av Dahlbäck racing , letar fram en solstol , kapar av 15cm rör , rensar av gammalt hårdplatshölje från wiren (som blivit mjukt i värmen) , trär rörstumpen över wiren där plasten tidigare funnits ihop med det igen , nu fungerar kopplingen igen med brassestoldelar !

Helgen räddad och två dagars drifting framför oss.

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
I enduroklubben ordnade vi en snålresa till Gotland Grand National. En minibuss hyrdes och alla stolarna skruvades ur och beredde plats för nästan 10 endurohojar. Hojarna lämpades av på kompisens jobb, och sedan fick han och jag lasta själva. Efter ett tag var vi rätt trötta och tappade ”Hansas” Kawa kx250 så att avgasröret fick en rejäl buckla mitt under på den stora böjen längst fram under motorn. När vi träffade ”Hansa” ombord på färjan och berättade att hans KX hade en buckla i röret fick han spader och ville absolut se hur illa det var. Utrustad med en ficklampa ålade han sig in över alla hojarna som stod packade likt sillar i minibussen. FAAAN skrek han och hämtade verktyg, lyckade mecka bort hela röret liggande på några sadlar på hojarna bredvid.
Med avgasröret i högsta hugg letade vi oss ner i maskinrummet på färjan och fick tag i en mekaniker.
Med hjälp av deras svets och en borrmaskin fixades ett hål på motsatta sidan, bucklan glödgades och trycktes ut med en rundstav av stål. Sedan svetsades hålet igen och polaren var nöjd. Han åkte ifrån mig i alla fall under GGN tävlingen! MacGyverpoängen ska Hansa, min polare ha, eller hur?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
satte man på remmarna med de trasiga, nabbfria delarna förskjutna från varandra, och den släta yttersidan inåt mot varandra, (min klippkant var inte helt rak) så funkade det hela igen.

Man kan riktigt höra bakgrundsmusiken, när självaste Macgyver med lugnt stämma förklarar sina tankegångar. Detta leder också naturligt till frågan, bär du hockeyfrilla?

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Man kan riktigt höra bakgrundsmusiken, när självaste Macgyver med lugnt stämma förklarar sina tankegångar. Detta leder också naturligt till frågan, bär du hockeyfrilla?

hahaa, neej, inte hockeyyyyfrilla, ( klippkanten är inte frisyren) :hihi

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
När jag var sexton hade jag en Kawa Z1000-81, under en tur till den nästan lokala grillen på landstället ploppade 4ans tändstift ur toppen under en omkörning av en bil med blängande och viftande ungdomar. Jag stannade, tryckte tillbaka stiftet och kör om igen med knät i axelhöjd och skosulan på tändhatten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle köra ner en Golf från Gävle till Stockholm för några år sen, och halvvägs till Uppsala gick generatorremmen av, och såna går inte att köpa i mackar längre :huvet Så där stod jag, med en bil som blev hysteriskt varm efter bara nån km körning, eftersom vattenpumpen gick på samma rem. Så jag gick in på en Statoilmack och tiggde till mig två såna där plastnät som dom säljer strandleksaker i. Dom knöt jag ihop och satte som rem så att jag iaf kunde driva vattenpumpen. Det funkade till Uppsala, där en enda mack hade en generatorrem :tummenupp

Såhär löste jag ett strömavbrott hemma för några år sen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?78199-Hur-man-l%F6ser-str%F6ml%F6shet-hemma!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Satt å mumsade på en påse ahlgrens bilar när en kylarslang small. Lagade skiten temporärt med den tomma godispåsen, det höll kanon.

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Stiftet som håller kolvringen på rätt ställe hade ramlat bort. Vad tar man då?
Jo en popnit jag borrade bort hatten på funkade utmärkt
ilo175kolv.jpg

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
i mina moppedagar så lyckades jag tappa en bult till ena stötdämparen då den saknade mutter och jag var vist nere i diket o vände.
Men jag avverkade 2 pennor och en gren till o från festen.
Fast jag fick vist den tjockaste damen att köra hem så där blev det bara en fjäder som var fullt ihoptryckt :tummenupp

Jord kabeln gav upp mellan motor o kaross. den blev ersatt med en startkabel fram till besiktningen ett halvår senare.

jag har riktat en bil som mitt x parkerade i sidan på en 940 med kompisens dragkrok och en 5x2,5 kabel.

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Förra året köpte jag en begagnad slirkoppling (Suter Racing) på eBay. Problemet var att det krävdes specialverktyg för att montera den, och det visade sig vara svårt att få tag på dessa verktyg. Det krävdes att bli kreativ istället, och bygga verktygen av gammalt bråte (jag har inga fina maskiner). Det mer avancerade verktyget (bild) byggdes av diverse gammalt junk som jag sparat med motivationen "kan vara bra att ha nå'n gång". En bit 10 mm vattenrör, en M10 bult med mutter, vilka sammanfogades m.h.a. en M3 skruv och mutter. I röret filades ett jack och en platt anläggningsyta. En M5 skruv, med försänkt skalle, filades ner på ena sidan av gängen, så att den kunde läggas an mot röret. Skruvskallen går då ner i jacket och blir låsningen mot kopplingens dragstång. En slangklämma höll ihop röret och skruven. Som mothåll användes ett par aluminiumvinklar (av okänt ursprung) och andra fästelement.verktyg2_stor.jpg

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
såå, efter några dagars upphåll så dunkar vi på med en ny MacGyver story:
Efter över tio års frånvaro från rundgasandet på asfalt, blev jag lockad att testa mopperacing.
En bekant bad mig vara med i teamet kring hans honda MT5. En vanlig moppe med de vanliga trimmgrejerna monterade, den gick väl drygt 80 på rakan. Vi körde träning på vår gocartbana utanför staden och efter några timmars träning ökade farten mer o mer. Rakan avslutas i en 90 graders högersväng, och där höll jag på att bli avkastad gång på gång då det bara fanns fjäderverkan, ingen dämpning. Bakhjulet studsade det rejält när fjädringen komprimerades. Efter en stunds funderande hur jag kunde fortsätta träningen utan att åka omkull och skada mig, kom jag på en lösning. Kan jag fixa en bättre bakstötdämpning? Så jag plockade loss bakluckedämparen från min volvo 740. Med hjälp av en bult nedtill och en dubbel slangklämma upptill så låg bakluckedämparen parallellt med orginalstötdämparen. Nu fanns det dämpning så det gick att köra minst en sekund snabbare runt varvet. Nu litade jag inte så mycket på just denna lösning, utan det skaffades fram ett par bättre dämpare till mopeden. ( mopeden byttes för övrigt ut mot en äkta racer senare, men det är en annan historia). En MacGyver lagning av en racermoped med hjälp av en bakluckedämpare och några slangklämmor.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tappade kedjelåset med mopeden.
Löstes med några varv ståltråd :)
Gasvajern gick av på samma moped så då fick jag linda vajern runt en skruvmejsel och gasa.
Lagat trasiga kyl med tång och superlim.
Gjort om spolarvätskebehållare med pump till bensintank och bensinpump.
Lagat intercooler med hammare och superlim. (Håller ännu och höll provtryckning på 5 bar)

Osv

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...