Era Hastigheter på olika minisar?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Undrar bara vad alla kommer upp i för hastigheter.
Kan vara kul att jämföra lite. Vet däremot inte om det varit en liknande tråd...

Provade min idag, så jag kom upp i 55.4km/h, Enl cykeldator.
Ställde in att hjul diametern vad ngt mindre ifall dem skulle missa lite.

Drevning: 6/65

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Min minimotard gör ungefär 46 kmh med 6/68 drevning och 43 kmh med 6/72. Detta enligt cykeldator. Har flera kompisar vars mini går likvärdigt. Detta var dock med en luftkyld motor. Nu under ombyggnad till vattenkyld...

Racer_man

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Minimoto 14e
Shoo.. Jag har en 14e 39cc.. Med drevning 7/68 å den går i 55 km/h mätte den med en digital cykelmätare idag!! Så jag har haft rätt hela tiden!! (Det säger jag till dom som har varit envisa och inte trott mig). Så det känns rätt bra att har haft rätt hela tiden!! :) :tummenupp

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Racer_man skrev:
Shoo.. Jag har en 14e 39cc.. Med drevning 7/68 å den går i 55 km/h mätte den med en digital cykelmätare idag!! Så jag har haft rätt hela tiden!! (Det säger jag till dom som har varit envisa och inte trott mig). Så det känns rätt bra att har haft rätt hela tiden!! :) :tummenupp

Min e en ADAracing motor 49,9cc på 13.000rpm med 13:1 i komp, dubbla reed, 15.5mm Walbro 603 fugge, rocket key, lättatsvänghjul, sportluftfilter, trimrör.

Så min e inte en orginal 14e, så tyvärr Racer_man. Din orginal 14e ska inte kunna köras i 55km/h inte ens med 6/68 drevning.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jag har en 70cc minicross som vi mätte upp 78km/h med efterföljande bil.
:banana

Racer_man

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Minimoto 14e
Andreas_ace skrev:
Min e en ADAracing motor 49,9cc på 13.000rpm med 13:1 i komp, dubbla reed, 15.5mm Walbro 603 fugge, rocket key, lättatsvänghjul, sportluftfilter, trimrör.

Så min e inte en orginal 14e, så tyvärr Racer_man. Din orginal 14e ska inte kunna köras i 55km/h inte ens med 6/68 drevning.

Nej det var ju tråkigt för dej att min går i 55 km/h.. värkar som om att du e avensjuk lr nått.. bara för att jag har haft tur med min 14e så behöver du ju inte vara så envis med att min inte ger 55 km/h.. Men du kan ju leva ta å leva vidare i din lilla fantasivärld däe din 14e bara går upp i 40 km/h.. :hihi

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Well,

Då lär du få köra på nitrometan och väga 25kg... Annars tror jag mer på fritt fall :banana (kul att min motor också är trimmad av Scott Finlay.. Hehe! :tuttar )

Officially, the US speed record is 64 mph on a heavily modified Blata B1. The rider is Dave Meyer of Virginia, and he weighed about 220 lbs. at the time of the record. Congragulations Dave! The world speed record is 78 mph, set in late 2004 and held by top tier tuner Scott Finlay of the UK!

Meli skrev:
nä men 50 cc bi-zeta motor...

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Mycket konstigt efter som jag höll 102 km/h på strippen med min 8,5 hk inför typ 400 pers i publiken.. Dock med en del medvind men iallafall!
11,2 sek , 201 m, reaktionstid 1 sek.

Jag har tidlapp på det också någonstans här hemma!
:)
mullerhawk skrev:
Well,

Då lär du få köra på nitrometan och väga 25kg... Annars tror jag mer på fritt fall :banana (kul att min motor också är trimmad av Scott Finlay.. Hehe! :tuttar )

Officially, the US speed record is 64 mph on a heavily modified Blata B1. The rider is Dave Meyer of Virginia, and he weighed about 220 lbs. at the time of the record. Congragulations Dave! The world speed record is 78 mph, set in late 2004 and held by top tier tuner Scott Finlay of the UK!

Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Meli skrev:
Mycket konstigt efter som jag höll 102 km/h på strippen med min 8,5 hk inför typ 400 pers i publiken.. Dock med en del medvind men iallafall!
11,2 sek , 201 m, reaktionstid 1 sek.

Jag har tidlapp på det också någonstans här hemma!
:)

Något är skumt!

Vilken drevning hade du?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Racer_man skrev:
Nej det var ju tråkigt för dej att min går i 55 km/h.. värkar som om att du e avensjuk lr nått.. bara för att jag har haft tur med min 14e så behöver du ju inte vara så envis med att min inte ger 55 km/h.. Men du kan ju leva ta å leva vidare i din lilla fantasivärld däe din 14e bara går upp i 40 km/h.. :hihi

Jag e f*n ägare av 2 st 14e modeller och dem har gått lika som orginal.
Och inte ens med en standard trim 49cc cylinder så kom den upp i 55km/h.

Räkna själv ut med beräkningar så fattar du att det är TEORETISKT & PRAKTISKT omöjligt att en orginal 14e motor med orginal drev inte kommer upp i 55km/h

Det har inget med avundsjuka att göra, utan intelligens :)

Om du skaffar en varvräknare istället så kan du själv räkna ut din maximala hastighet.

Hur som heslt. Här får du en matematisk uträknign av hastighet.

Motor varv: 10000rpm
6/68 drev är 11.3:1 i förhållande. Dvs 6drevet måste göra 11,3 varv innan bakhjulet gjort ett helt varv.

Däck diameter: ca beroende på luftryck :) ca 900mm
= 0.9m / varv

900mm/11,3= 79,64mm

ca 80 för uträkning

80*10.000rpm=80000mm / min
80000/1000=800m / min

800m/min * 60min ( för en timme har 60 min!)=48000m / timme
48000/1000=48km/h

Om du vill räkna ut för att få 55km/h så får du göra det själv!!!

Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
Jag kommer inte igår vad jag hade faktiskt... jag tror att vinden gjorde stor skillnad, Första åket hade jag 102 km/h och andra åket kom vinden framifrån och då kom jag bara upp i 86 km/h
klippans skrev:
Något är skumt!

Vilken drevning hade du?

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Då måste du ha kört 8 / 62 och varvat över 14.000rpm om du skall komma upp i dom hastigheterna. Tyvärr finns inte mycket fakta om världsrekordet, men det är en ordentligt modifierad GRC RR med 50cc BiZeta motor som är byggd enbart för att köras tokfort. Ryktet gick att den hade 22hk (metanol), men det är ingen som har bekräftat. Tyvärr stog det ingenting om drevning, men jag kan tänka mig att han körde 10/56 eller dylikt.. Tar nog tid att komma upp i dom farterna.

Räkna själv: Fragano Racing Gear Calculator

Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
ok.. jag har bara hört att en trimmad 50 cc ska vara kapabel till typ 180.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Var själv och jobbade som funktinär på Sviestad (LMS) under veteranloppet förra året och i 50cc klassen fanns hojar på 20hk, varvade mellan 17-22k varv och av dem fanns det 2st som toppade 210km/h. Vikten vi snackar om här är ca 55kg så visst borde en liten minimoto kunna gå snabbt.

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Mmm,

Men det är troligtvis växlade Metrakit hojar - alt. moped racing hojar. Dom har växlar och betydligt större däck. Och har bättre potential att gå fort. Metrakit hojarna på 70cc går runt 180km/h. Sen tror jag luftmotståndet är minimoton's största fiende. Tänk dig själv - du har ingen kåpa att tala om som du kan lägga dig bakom. Dvs, om man inte sätter en 6-7åring att ta världsrekord :huvet

philsson skrev:
Var själv och jobbade som funktinär på Sviestad (LMS) under veteranloppet förra året och i 50cc klassen fanns hojar på 20hk, varvade mellan 17-22k varv och av dem fanns det 2st som toppade 210km/h. Vikten vi snackar om här är ca 55kg så visst borde en liten minimoto kunna gå snabbt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC