Era tankar: bil vs mc

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Förstår inte vad du är tveksam över? Har du bara möjlighet med ett lyxfordon så välj det du helst vill ha.

Personligen tycker jag det finns både bättre, billigare, vettigare och snyggare bilar än nämnda Audin. Som dessutom ger pengar över till både en, två eller tre hojar. Men allt handlar om prioriteringar.
Sen anser jag också att det varken behöver vara dyrt att åka en kul hoj eller en stor bil, om man bara kan välja bort statusen och tvåget att ha det senaste/häftigaste/dyraste.

Bilar med egenskaperna du efterfrågar finns ju dessutom i överflöd på begagnatmarknaden nu får tiden då många tror världen gick under när lågkonjunkturen tågade in och säljer till vrakpris då allt som förbrukar mer än en smartcar är ekonomisk katastrof... :va

Har man inte råd med både och så väljer det man helst vill eller kompromissar.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Killen vill ju bara skryta med att han lyckats få låna så mycket att det räcker till en beggad Q7, något annat har väl trådskaparen inte uppnått?
 

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Kan du överleva med att köra en 90 talshoj, typ CBR900/ZXR750/ZX7R/YZF750/ZX9R/GSXR750 så kan du nog ha hoj också + en fet bil :tummenupp

Förstår mig inte på folk som säger att mc är så jävla dyrt, måste man köra det senaste då? Ligger jag i valet mellan att inte köra hoj alls eller att köra gammal sketen rd350 så väljer jag ändå att köra. Det är ju det viktiga, att köra hoj... materialet är mindre väsentligt.

Håller med till 110%
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Detta är lite off topic. Men det är lite kul hur vi i Sverige tänker nu. Så fort man får barn så ska man helst ha en SUV eller i minsta fall är det en stor ny Volvo á la herrgårdsvagn där man kan få in både barnvagnen och 2 kubikmeter ved. Minns för 20 år sen när det gick bra att sitta 3 pers i baksätet i en golf och man hade inte såna här problem. :)
Idag finns det ju massor med säkra och billiga bilar(som inte är nya) och jag hade slagit till på en sån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Detta är lite off topic. Men det är lite kul hur vi i Sverige tänker nu. Så fort man får barn så ska man helst ha en SUV eller i minsta fall är det en stor ny Volvo á la herrgårdsvagn där man kan få in både barnvagnen och 2 kubikmeter ved. Minns för 20 år sen när det gick bra att sitta 3 pers i baksätet i en golf och man hade inte såna här problem. :)
Idag finns det ju massor med säkra och billiga bilar(som inte är nya) och jag hade slagit till på en sån.

Så gjorde jag också när jag fick barn, jag bytte upp mig till en kombi.

Från Saab 96 till en ett år nyare Saab 95, efter det blev det en Saab 99 och efter det en Saab 900 samtliga tvådörrars....
(bara för att förtydliga, vi snackar 90talet här)

Jag har än till dags dato inte ägt en enda bil med krockkuddar, ABS eller fyrhjulsdrift.
(jo, jag hade en våldsamt höjd Land Rover serie II'a som lekbil)

Och ja just det, jag bor ju i norrland...

Ni vet stället dit ni åker en gång om året och tycker att ni behöver en SUV till....
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Det kan jag köpa faktiskt.. Men:

1. Q7 är ingen RIKTIG SUV, lika bra i "terräng" som en folkabuss enl alla tester
2. Killen som ska ha den bor i jefla Jkpg..

Ingen SUV är bra i terräng.
Den är inte byggd för det.

SUVar saknar bla lågväxel vilket behövs i terräng.
:smasha:ajjabajja
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
700 000 för en bil??? då borde du kunna spotta fram pengar till en hoj,, eller är det överprishoj som gäller också?

Ingen aning vad en Q7 ligger i prisklass, men om detta är sant så är valet väldigt lätt för mig.
Jag skulle låna 200.000:- Köpa en båge för 70.00 om man nu måste ha en snygg värstinghoj i den prisklassen, själv kör jag för att det är kul. Inte på VAD jag kör.
Tagit bilkörkort och fortfarande ha en massa pengar kvar till en bra vettig säker bil.

Det skulle bespara mig 500.000:- i lån

Just my 50 cent
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ingen SUV är bra i terräng.
Den är inte byggd för det.

SUVar saknar bla lågväxel vilket behövs i terräng.
:smasha:ajjabajja
Stämmer väl ändå inte, va?
Har provat Jeep G Cherokee och Toyota Land Cruiser i hyffsat elak terräng.
Båda är SUV'ar och har lågväxel.

Jeep'en var ok och Toyotan helt grym. Ok, vi snackar inte meterdjupa mud pits men
tillräckligt elakt för att fullständigt sänka en Hyundai Santa Fe iaf.
Den är helt värdelös i terräng. Drog loss den ett 10-tal gånger med dom
andra två.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har provat Jeep G Cherokee och Toyota Land Cruiser i hyffsat elak terräng.
Båda är SUV'ar och har lågväxel.

Själva problemet är att dra gränsen för vad som är vad.

Jag anser båda dom bilarna vara terrängbilar

Toyota 4runner däremot är en fotbollsmammabil....

SantaFe är också en fotbollsmmamabil, men den har väl lågväxel?
 

Invalido

Guest
Audi är väl knappast en bil man skryter om.

Eller så tar jag till mej vad vissa säger och stirrar mej inte blindt på en viss bil. Tack för att du delar med dej av dina tankar. :tummenupp

nähe....vad är det för fel på audi nu då????:va
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...SantaFe är också en fotbollsmmamabil, men den har väl lågväxel?
Inte den jag provade. Så trots 2,7l v6'a så var den
helt hjälplös så fort det började ta emot lite grann.

Kan väl hålla med om att definitionen är lite flytande men jag tror nog att Toyotan
är den bästa mixen av SUV och terräng som går att hitta. Kravlar man in undertill
så blir det rätt tydligt att den är mycket seriöst byggd.

Vi hade V8'n och den funkade klockrent i raskt tempo på motorväg (tyst och snabb).
Och jävlar vad den klättrade i bushen...allt med 7 pers i bilen!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Spelar ingen roll vad du väljer, det är :tuttar som bestämmer i slutändan ändå.


:rolleyes: Skämt o sido, välj en som du känner att du vill ha och som passar dina prioriteringar.

Jag hade köpt en r8 men jag har nog inte samma behov som ts dock:näsblod

nähe....vad är det för fel på audi nu då????:va

Absolut ingenting ;)

Kul att ha en bil som är tio år och som folk kommer fram och frågar om den är ny :banana
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
I dessa kristider behåller jag min gamla trotjänare, en BMW 525i Touring M-Sport från 2003 nåt år till, i stället för att uppgradera till en nyare X5 Diesel eller liknande. Kanske inte den mest familjevänliga bil,men stor nog, och inte helt tråkig.

Det ger lite utrymme för en hoj också, såvida det inte är en nyare supersport. Håller på och letar hoj nu, det verkar bli en FZ1 '07, mer pulver än vad jag behöver egentligen.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja alltså att fråga på ett forum om man skall köpa en ny Q7 eller inte för att köra hoj tycker jag låter urlöjligt.
Har du någon hum över ekonomi och hur dålig investering en bil är så skulle du endera inte våga fråga eller förstå att Q7 är en katastrofal bil ur ekonomiskt synvinkel.
Vill du ha en "ball" bil, tjöp då.
Annars finns det en massa andra billiga 4x4 bilar på marknaden, och framförallt, kan du köpa en beg. bil, typ 1 år max. 5000mil medkörd, då sparas den drastiska värdesförlusten som kommer då bilen rullar ur butiken. För de pengarna kan du tjöpa din hoj.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Precis, kung i klassen verkar enhälligt (enl. test) vara Range Rovern.

Har kört både en Q7 och en Range Rover. Q7 är rejäl busslådekänsla (som säkert svennebanan gillar att sitta i, medan Range Rovern (fick prova i lite terräng) fick mig att.... -WOW, kan den här klumpen göra så?

Otroligt kompetent sak för en terrängamatör som mig.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har kört både en Q7 och en Range Rover. Q7 är rejäl busslådekänsla (som säkert svennebanan gillar att sitta i, medan Range Rovern (fick prova i lite terräng) fick mig att.... -WOW, kan den här klumpen göra så?

Otroligt kompetent sak för en terrängamatör som mig.

och X5 känns som ett strykjärn i kurvorna (ok, kanske inte som ett strykjärn, men betydligt bättre än andra SUV), medan lastplatsen är mindre än en kombi. Porsche Cayenne borde vara en av de SUV med sämst andrahandsvärde, det kanske kan vara värt att titta på en sån om du har råd att äga den.

EXEMPEL
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Minns för 20 år sen när det gick bra att sitta 3 pers i baksätet i en golf och man hade inte såna här problem. :)
.

Japp, och jag låg på hatthyllan i bilen och käkade chips och läste KalleAnka på E4 på väg till landet.

Dog 300-400 barn i trafiken innan barnstolarna. Nu 30-40 st. All utveckling är inte av ondo.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är klart att du ska köpa en säker och bra bil.
Med andra ord inte en Q7.
Missförstå mig rätt. Jag älskar Audi och är själv på min fjärde nu.
Men en SUV är alltid en SUV och jämför man dom med en vanlig bil så är dom i stort sett sämre på allt.
Köper man en SUV så får man egentligen en standardbil som är höjd, dom har slängt i lite mer grejor så innerutrymmena blir mindre, väghållningen blir taskig, bensinförbrukningen blir högre. Detta sker oftast utan att man får någon direkt ökad framkomlighet i terräng eller djupsnö. Dessutom brukar det ofta vara så att hjulupphängningarna inte riktigt håller för att bilen är tyngre och högre med följden att dom rasar. Nu har jag inte hört några sådana rapporter om just Q7 men jag vet i alla fall att XC90 hade sådana problem då V70:ns hjulupphängnignar (som XC90 är baserad på) inte håller för vare sig vikten eller höjden hos en XC90 med följden att grejorna havererar.

Köper du en vanlig A6 med Quattro så får du i stort sett samma framkomlighet, större innerutrymmen, samma krocksäkerhet, bättre prestanda och lägre bränslekostnader till ett betydligt lägre inköpspris. Dessutom är andrahandsvärdet bättre.

Jag har personligen och för skojs skull testat att köra upp efter en helt oplogad väg med min S6 Quattro. Jag tog mig utan vidare uppför en uppförsbacke med ett snödjup som var ungefär upp till överkanten på grillen. Och då är det ändå frågan om en bil som är lite lägre i markfrigången än en standardbil. Med andra ord. Köper du en vanlig Audi Quattro så tar du dig fram tills snödjupet är så att det kommer upp snö över huven när du kör under förutsättning att det inte är frågan om packad blötsnö då. Har du behov av mer än så ifråga om framkomlighet? Kör du fast med den så är det inte så många bilar som kan komma och dra loss dig men å andra sidan är risken ganska liten att man råkar ut för det.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
och X5 känns som ett strykjärn i kurvorna (ok, kanske inte som ett strykjärn, men betydligt bättre än andra SUV), medan lastplatsen är mindre än en kombi. Porsche Cayenne borde vara en av de SUV med sämst andrahandsvärde, det kanske kan vara värt att titta på en sån om du har råd att äga den.

EXEMPEL

Strykjärn? X5? :) Fin bil, men ack så tråkig och det är ju inte superinspirerande att slänga runt så många kilon i en rondell oavsett hur kompetent den är i chassi. Cayennen kan man göra klipp på, men som du säger.... Att hålla skiten igång sen kostar bly. :( Fan vad medelålders man är när man inser att en svensk kombi är bra. :D
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top