Erfarenhet av Biltemas gängtätning och bensin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste hitta på nått att täta gängan till accpumpens munstycke i det nytillverkade insuget på kompressor Hondan. Vid provtryckning så håller inte en fibertätning 100% tätt utan det läcker något. Har haft lindat gängtejp på en skruv och då blir det tätt, munstycket är ju av mässing så det lär vara ännu värre att dra hårt . Vill kunna lossa munstycket annars hade jag nog limmat med epoxy, det går ju att värma loss epoxy men vill ju helst bara kunna skruva loss munstycket.

Munstycket ligger ju inte i bensin men det sitter i bränsle/luftblandningens väg i insuget så viss del bensin blir det utsatt för.

Några erfarenheter av Biltemas gängtätning https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437 har en oöppnad flaska i garaget.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det står ju att den ska täta bensin. Å andra sidan säljer de ju tryckluftskopplingar som de påstår är täta, ändå låter det som en kobra under garagebänken…

Mässing eller aluminiumbricka…?

Vilken storlek handlar det om…?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte om nån har erfarenhet av denna smet hur den pallar bensin med etanol, men man får väl testa.

Är M5 gänga det rör sig om men ett litet krux om man använder nån form av tätningsbricka är att tärningen måste vara exakt tjock för att gängan ska "bottna" rätt på varvet och placera munstycket rätt i insuget.

Munstycket ska sitta så strålen med soppa hamnar mitt i insuget som sen delar sig till respektive port. Eventuellt spekuleras det om det kanske kan vara bättre att i detta fall blåsa soppan år fel håll från toppen mot luftströmmen för att den ska blanda sig bättre med den mötande luften, så att då enkelt kunna positionera om via var på gängan man är vore bra. Monterad i förgasaren så här jag bara haft en o-ring men då har munstycket suttit på sugsidan av förgasaren och eventuellt läck där har nog inte varit värre än vad som passerar genom luftfiltret.

Tyckte Biltemas tryckluftskopplingar var bra och fattade inte vad folk klagade på i fyra år, sen gick kopplingen i ena slangen sönder köpte en ny som gick sönder på nolltid fick en ny som nu läcker. Blir byte till Cejn bara jag kommer mig för att köpa kopplingar, dom var hyfsat billiga hos Ahlsell (men svindyra i prisllistan),

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Inte den där gängtätningen, men vvs-tätningsmedel 36-41 har jag använt på gängorna till bränsleanslutningarna på en förgasare och det har hållt tätt sedan några år. Det är noga att gängorna är rena och torra och att vätskan får härda minst nån timme.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Håller inte fiberbrickor tätt brukar Dowty washers funka. Tror det heter gummistålbrickor på svenska.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Precis. Gummistålbricka / tredoring i dimension M5 finns ju lite här och var. Enda problemet med den såväl som alu- och kopparbrickor är ju att de kräver ett positivt stopp och ger således endast en mycket liten möjlighet att välja vinkel på munstycket.

Den minst vinkelkänsliga tätningsbrickan är väl i så fall en sån här kompressibel oljepluggbricka som sitter på många nya gathojar…? De trycks ju ihop under ganska lång sträcka och är tillsynes täta långt innan rätt åtdragningsmoment uppnås. Frågan är om de går att hitta i dimension M5…?

Eller - själv svarva alu- eller kopparbricka till en exakt tjocklek…?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Borde man inte kunna glödga en kopparbricka så den blir lite medgörlig och dra åt? Är det viktigt att det stannar vid rätt vinkel på gängan går det förstås inte.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har använt Biltemas gängtätning på min Triumph och det har inte läckt ännu. Använt det både på tryck och icke-trycksidan.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Det känns ut som att man får dra hårt för att det ska bli tätt, M5 gängan i mässing känns klen för att få nog mer tryck mot en packning för att palla med ca 1,5 bar. Vill provtrycka med ungefär det trycket för att vara på säkra sidan.

Testar med Biltema gängtätning, det finns ju nu veridimerat att en har lyckats få den att hålla tätt med bensin?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati