Erfarenhet av halvarsson "skyddsjacka"?

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tja!

Ska införskaffa första uppsättningen med skydd, kläder, stövlar, osv osv. Var på Honda center i GBG och de visade upp en "jacka" beståendes av bara skydd som man sedan har under tröja, jacka eller vad man nu vill ha på sig.

Nån som vet nåt om en sån modell? Lämplig om man ska köra motard på gata?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Henkepenk skrev:
Tja!

Ska införskaffa första uppsättningen med skydd, kläder, stövlar, osv osv. Var på Honda center i GBG och de visade upp en "jacka" beståendes av bara skydd som man sedan har under tröja, jacka eller vad man nu vill ha på sig.

Nån som vet nåt om en sån modell? Lämplig om man ska köra motard på gata?

Vilken av dem?
Har en Dainese saftey jacket till salu om du är intresserad!
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Henkepenk skrev:
Tja!

Ska införskaffa första uppsättningen med skydd, kläder, stövlar, osv osv. Var på Honda center i GBG och de visade upp en "jacka" beståendes av bara skydd som man sedan har under tröja, jacka eller vad man nu vill ha på sig.

Nån som vet nåt om en sån modell? Lämplig om man ska köra motard på gata?
:) FUnkar hur bra som helst!!!! :hihi Har själv Dainese saftey jacket 2 bla.
 

Smal

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
hmm funderar på en ny nu:D
va gött att man hitta en tråd om detta.. jag e äna ganska large.. å pallar inte me skinställ å så.. så jag tänkte om man köper en sån skydds jacka.. å har den under en vanlig jacka.. och ett par riktiga skinn brallor.. så ska man väl vara hyfsad protected.. eller va säger ni ?
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag bara undrade om det var okej att använda... Typ om det funkar eller om det bara är en pryl som handlarna försöker pracka på en... Verkar ju jävligt fiffigt eftersom man på varma dagar kan ha långärmad t-shirt över...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Henkepenk skrev:
Jag bara undrade om det var okej att använda... Typ om det funkar eller om det bara är en pryl som handlarna försöker pracka på en... Verkar ju jävligt fiffigt eftersom man på varma dagar kan ha långärmad t-shirt över...

Funkar! :tummenupp
Ska köpa en ny! (i större stl) :huvet
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Smal skrev:
va gött att man hitta en tråd om detta.. jag e äna ganska large.. å pallar inte me skinställ å så.. så jag tänkte om man köper en sån skydds jacka.. å har den under en vanlig jacka.. och ett par riktiga skinn brallor.. så ska man väl vara hyfsad protected.. eller va säger ni ?

De är ganska obekväma... jag provade en Dainese för ett par dagar sen...

Jag skulle inte vilja ha den på mig för länge... (och jag är osso ganska stor)

Jag har nu beställt en väst men utan armar.

Det är ifs klart att det ger ett bra skydd, men det skall juh vara skönt att åka - inte plågas av att västen sitter tajt som satan...

Rasorblade skrev:
Funkar! :tummenupp
Ska köpa en ny! (i större stl) :huvet

Kolla www.duells.se och team 10. den västen har jag beställt av Gottis.

Sen har jag beställt stövlar osso! får allt på tisdag förhoppningsvis :) :D :D :yoparty
 

Bifogat

  • 64-533.jpg
    64-533.jpg
    15 KB · Visningar: 1,301
  • 65-767-42.jpg
    65-767-42.jpg
    23.5 KB · Visningar: 1,289

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Hur ser försäkringsbolagen på dessa skyddsjackor?

Om man nu skulle fara iväg glidandes mot asfalt så känns det som om man vill ha skydd plus goretex eller läder mellan sig och marken. Inte bara en tunn Tshirt och skydd under, eller?

Själva skydden sitter ju bara ihop med tunnt nät. Ligger man mot asfalten lite för länge är det väl inte mycket kvar av den.

Nån som varit omkull med vanlig tröja och skyddsjacka?
 
Last edited:

Smal

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
hmm funderar på en ny nu:D
jag har vart omkull i spanien utan nått bara i t-shirt.. å de va ingen höjdare..
så nu måste jag skaffa mig skydd..
killen på yamaha center sa att dom va godkända dom skyddsjackorna alltså..
så jag tänkte att jag kör med en sån.. den sitter bra på mig.. inte okomfortabelt..och en goretex jacka.. och så borde väl man va ganska hyffsat skyddad..
pallar inte me skinnställl de så jädra krånglit..
 

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
Jag undrar om någon har några omdömen att ge om : Halvarssons Alien skyddsjacka eller Scott Aero skyddsjacka? Fungerar ventilationen bra?
(jag blir varm så jäkla lätt) :brinnerup

Eller tips på andra likadana jackor?
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Zator skrev:
1891197 Hur ser försäkringsbolagen på dessa skyddsjackor?

Om man nu skulle fara iväg glidandes mot asfalt så känns det som om man vill ha skydd plus goretex eller läder mellan sig och marken. Inte bara en tunn Tshirt och skydd under, eller?

Själva skydden sitter ju bara ihop med tunnt nät. Ligger man mot asfalten lite för länge är det väl inte mycket kvar av den.

Nån som varit omkull med vanlig tröja och skyddsjacka?

Precis, med en sådan jacka har man bra "slag-skydd". Dock så saknas "glid-skydd" nästan helt... Det skulle iaf jag oxå vilja ha...

Just my 5 cents...

Kazim73 skrev:
2135824 ...(jag blir varm så jäkla lätt) :brinnerup

Jag sitter själv och svettas på sommaren, dock så skulle jag aldrig göra avkall på säkerheten...
Har underställ på mig så man lätt kan tvätta av svetten när man kommer hem...
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jag hade en UFO scorpion skyddsjacka när jag körde cross, och jag vill inte minnas att den kändes otymplig.

Hur bra den skyddar när man glider på asfalt vet jag inte, men jag tror nog det skulle vara tillräckligt för motardåka. Säkert bättre o ha skyddsjacka än skinnställ om man drar in i en stolpe/trottoarkant/vägräcke iaf.
 

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
Jag sitter själv och svettas på sommaren, dock så skulle jag aldrig göra avkall på säkerheten...
Har underställ på mig så man lätt kan tvätta av svetten när man kommer hem...[/QUOTE]


Vill inte heller göra avkall på säkerheten, så därför tänker jag isåfall bara använda skyddsjacka( + ev tunn luftig jacka ovanpå) när jag "fis-kör" ....hastighetsbegränsningar under 70. Fortare än stadshastighet använder jag alltid separat ryggskydd, riktig jacka och allt sånt :tummenupp vill ju gärna uppleva fler hoj säsonger... :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top