Erfarenhet av Knox?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ska börja pendla igen och insåg att jag har stövlar, byxor och hjälmar. Säkerhetsvästen typ explodera när jag satte mig i bilen påväg till provkörningen. Handskarna är rätt tråkiga så även där lär jag investera, haft Handroid långa men dom rev jag sönder efter en säsong när jag skulle på med dom =/ Kanske blivit bättre ? samt nu kikar jag på dom korta.

Om någon krashtestat någon av dessa är jag nyfiken:

Pro Mk3

Honister

Pod Mk5

Dürt är det också så om någon vet om bra priser, kommande kampanjer etc. är det välkommet. Måste oavsett straffa ut o kolla storlekar, kanske man kan få lite rabarber på denna uppsättning.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har knox urbane pro mk både brallor och tröja. Dragkedjan på byxorna pajade direkt men tror jag hade otur. Kvaliten känns mycket bra. Jackan funkat över förväntan och mycket bra skydd.

Som alltid är reklamen bättre än verkligheten. Denna utrustning är inte alls samma som en vanlig tröja och byxor. Mycket tyngre och bulkigare. Känns mer som en jacka än tröja.

Men jag är mycket nöjd nu efter 3 år. 5/5 av mina förväntningar. Kanske minus för att det är för dyrt men allting är överprisat idag. Precis allt.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Ska börja pendla igen och insåg att jag har stövlar, byxor och hjälmar. Säkerhetsvästen typ explodera när jag satte mig i bilen påväg till provkörningen. Handskarna är rätt tråkiga så även där lär jag investera, haft Handroid långa men dom rev jag sönder efter en säsong när jag skulle på med dom =/ Kanske blivit bättre ? samt nu kikar jag på dom korta.

Pro Mk3

Honister

Pod Mk5

Dürt är det också så om någon vet om bra priser, kommande kampanjer etc. är det välkommet. Måste oavsett straffa ut o kolla storlekar, kanske man kan få lite rabarber på denna uppsättning.
Kör med en urbane pro mk 3. Mycket nöjd. Vanlig tisha under, en billig softshelljacka utanpå när det är svalt, 10-20° typ, när det blir varmare kör jag utan nånting utanpå. Mer som en jacka än en tröja som sagt. Stora fördelen som jag ser det är att den är sval o h relativt slimmad så man kan ha nästan vad som utanpå. Provade Knox Shield Hoodie på mässan, den kändes mer som en tröja, var mycket skönare men jag vill inte ha luva.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kör också med Urbane Pro MK3.
Väldigt nöjd, men - drar du på dig grejerna efter en natt ute i 5 grader så tar det en stund innan skydden blir följsamma igen.
Stor fördel att skydden sitter på insidan istället för utsidan då man drar på sig ett lager till.
Runt nollan har jag kört, underställ, Knox, funktionsfleece, värmeväst (powerbank) och regn/vindjacka I stil med Gore tex.
Funkar sjukt bra och är lätt att anpassa efter skiftande temperaturer.
Kör med Action Pro pants = tights.
Sjukt sköna men självrespekten kräver att jag har något över dem 🤣
Kör oftast med fritidsbyxor ovanpå eller shorts.

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har kört med Pod ett bra tag, MK 4, väldigt nöjd. Har kraschat med Handroid på bana två gånger (samma handske vid två tillfällen) och det gick kanon :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Pro Mk3

Honister

Pod Mk5

Lite off topic men lägg till 2000 pengar till honistern så har du en elektronisk airbagväst från helite, som du kan ha utanpå precis vilka kläder du vill.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Den där engångsvästen var lite väl dyr ;)

Provade Honister nu och XL skulle jag tydlgen ha men dom hade satt 50% rea i fel ände av lokalen =/ Hittat den billigare från webshop men dom hade bara satt ner priset för M och 2XL? :va Testade då en 2XL men den såg lånad ut och klämde i armvecken. Dom hade ex. en drös Heldjackor för 50%, testade några st men Knox kändes så mycket trevligare. Pro Mk3 var helt ok till lägre pris men Honister var trevligare, inget kasslernät och högre säkerhetsklassad om någon nu bryr sig om sådant.

Får se om Trollhättan går med på min prisförfrågan.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Engångsväst, nja. Man kan själva byta patronen tre gånger för några hundringar innan man bör skicka på inspektion till tillverkaren. Men ja, kostar lite mer, det gör det, men skyddet förbättras också mycket mer än ökningen i pris. Nåväl, ska inte spamma din tråd mer ;)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Knox Handroid har haft den tveksamma förmånen att skydda mina händer mot asfalten tre gånger.

Måste säga att de fullgjort sin uppgift med bravur. I ett av fallen är jag extra glad att de är långa så handleden är skyddad ordentligt. Kommer inte att köra i korta handskar framöver heller. De bästa handskar jag haft över tid samt klotat med.

Urbane Pro- jackan är en annan favorit. Dock ej testad i praktiken. Sjukt smidig i jämförelse med alternativet skinn- eller bulkigare tygjacka med skydd. Kompletterade med level 2 skydd till armbågar och axlar så den blev något styvare än från början men fortfarande en favorit.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vill inte kapa tråden men i sommar kommer jag köpa de absolut allra lättaste / tunnaste kevlar jeans att åka i. Skydd ej prioriterat utan är ute efter de lättaste single layer. Tar gärna tips.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vill inte kapa tråden men i sommar kommer jag köpa de absolut allra lättaste / tunnaste kevlar jeans att åka i. Skydd ej prioriterat utan är ute efter de lättaste single layer. Tar gärna tips.
John Doe. Någon av brallorna med beteckningen Mono i.

Kör själv med deras Defender Mono. Kompletterade med level 2 i knän och höft. Sköna brallor.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Knox har jag tittat på ett tag. Billigaste butiken verkar vara Flying Eagle i Växjö.

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag pendlar i Honister och Shield spectra-jeans. Inte direkt svalt, jackan är betydligt tätare än Urbane och jeansen är ganska tjocka. De funkar dock utmärkt att ha på kontoret tycker jag och knäskydden går att ta ut från utsidan. Regnjacka när det regnar, hoodie när det är kallt. Ingen erfarenhet av Knoxs handskar, men avskyr personligen den där vrida-klicka-lösningen.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
John Doe. Någon av brallorna med beteckningen Mono i.

Kör själv med deras Defender Mono. Kompletterade med level 2 i knän och höft. Sköna brallor.

Har en kamrat som kör med jeans från Rokker och han svär att de är det bästa som händ motorcykelåkaren. Med tanke på vad de kostar (och hur svåra de är att få tag på) så hoppas jag han har rätt ;)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...