Erfarenhet av slipon vs helt standard

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Nån som bänkat sin standardhoj för att sen snöra på ett slipon och sett vad det ger för resultat?
Utan att mappa den alltså.
Jag är medveten om att det inte ger nåt just, men kan man tappa?
 

Hudik

Guest
Provade på min RSV4:a och det gav c:a 1,5-2Hk men jämnade ut en dipp på effektkurvan samt att den inte gick riktigt lika fett på högvarv.

Allt innom loppet av 2 timmar och att jag provade Org -> slipon -> org -> slipon med samma resultat

Största skillnaden är ju utseendet och ljudet.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man tappar ofta på mellanregistret där du får en svacka.
Inte livsavgörande om vi bara pratar om ett slipon.
Slänger du i ett filter får du större svacka.
Ett helsystem filter blir den rejäl...

Oftast.

Många upplever hojen "roligare" vid korvkiosksåka då den får en brantare effektkurva och känns effektstarkare efter 7000rpm sådär ungefär.
Men det är bara en känsla för i verkligheten har du tappat effekt och kompisen med originalgrejjona drar iväg.

Toppeffekten däremot kan öka men vägen dit är krokigare och tar längre tid!
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Kan inte ett piss om det här, och förmodligen så hade jag "fel" hoj för att uttala mig med, men jg gör det ändå!

Har haft två st Yamaha FJR, en original och en med power commander och slip on, den med slip on hade samma effekt på bakhjulet som original hade i motorn. Det var en alldeles vansinnig skillnad på upplevelse av effekt, pc och slip on känndes som en helt annan hoj på alla sätt. Bättre drag, jamt drag, och mycket mera upplevt effekt. Och så kul så man fick stanna till ibland och rycka sig i underläppen för att få mungiporna att släppa från örsnibbarna.

Nu kör jag Gixxer, och bara njuter.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kanske hade ganska mycket med power commandern att göra va?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Har du en gixxer k5/k6 som det står som hoj så gör PC endel , skönare effektkurva. Har dock PC och slipon, tycker du ska köra på PC också om du ska ha slipon.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Mycket beror väl på hur standarmappningen och standardavgaset ser ut.

Vissa hojar har enligt tester tappat effekt med slipon.

Ducati brukar tex i regel ha relativt kass mappning standard och avgas + mappning gör under. Slipon i sig kanske inte.

Jag tror att många förväxlar detta och tycker att det blev hiskelig skillnad med sliponet, men de kanske inte tänker att ommappningen gör så stor skillnad?

Jag vet inte, är också en amatör!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dyra hk är blir, men visst gör det skillnad men var i registret är nog väldigt svårt att gissa sig till.

Om jag får låna tråden lite med en liknande fråga: Hur mycket skiljer det på en ny icke inkörd motor vs en inkörd motor som kanske har gått mellan 500 - 1000 mil?

Jag har hört att det kan märkas en lite skillnad, med betoning på hört alltså inte märkt det själv. Kanske samma som att montera slipon.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Har bara haft 1helt ny mc, men nog märkte jag skillnad på den när den hade gått kring 100mil motför då den var helt ny.
Märker även skillnad på detta i bilar.

Nu är hojjen i fråga en sån här, och detta var ju då lovande läsning.

http://www.yoshimune.com/GSXR1000/
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
På en av dagens 1000 och 600cc så är det nog mest ljudeffekt du får.
De är så trimmade redan från fabrik, men självklart kan man plocka ut lite till med filter, avgas och en mapp.

På min zx6r från 97 så märks det däremot stor skillnad.
Originalburken på den är ju en typ bildämpare med ett par olika kammare och litet utblås.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inför min första bankörning med Suzukin plockar jag av sliponet och sätter på original som medföljde. Och kör som vanligt. Dvs med målet att inte bli av med körkortet. När trafiken tunnar ut i smålandsskogarna kastar jag en blick på hastighetsmätaren. Omkring 150km/h. Genom att montera original körde jag ca 30km/h fortare än med slipon.
Det blev att vrida av på gasen och konstatera: Med slipon känns det på grund av ljudet som det går 30km/h fortare. Svårt att motstå.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Kör husaberg fs 570. Allt är nog lite relativt vad man har för hoj och egenskaper. Tyckte min gick varm orginal och den kändes nästan strypt. Slängde på helsystem och lät den mappas. Fick bra med pulver och gasresponsen vart bättre. ljudet gör ju sitt för känslan. tappade lite i mellanregistret men fick det tillbaka och lite till på toppen. handlar nog lite hur man är som förare och vilken körstil man har. Jag upplevde allt positivit hur som haver...
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Nu var ju frågan slipon UTAN att mappa..
Hojjen i fråga är en gsxr1000 k3
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu var ju frågan slipon UTAN att mappa..
Hojjen i fråga är en gsxr1000 k3

Då läser du inlägg #4 igen. Kamikaze Kid har egen bromsbänk och har mappar hojar i 100 år, han vet vad han snackar om...:)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Enbart slipon vs original är väl som så mycket annat i dessa enklare trimningssammanhang att det förmodligen ser coolt ut samt ger en förändrad ljudbild med i vissa fall någon / några hk mer om man har tur men naturligtvis även kan tappa effekt.Annars tror jag det kan kvitta när jag inbillar mig att tillverkaren av hojen som förmodligen lagt ut enorma summor redan vid ritbordet på varje specifik modell knappast väljer att släppa den färdig med delar som inte hör hemma på hojen.Tillverkaren av hojen har ju dessutom en del parametrar som buller, effekt, bränsleförbrukning mm att ta hänsyn till för ett helhetsgodkännande av diverse myndigheter som tillbehörsbranschen ifråga om slipon ibland kan negligera när detta godkännande / ansvar då faller på ägaren till hojen som har skyldighet att via andra instanser få ett tillbehörs avgassystem godkänt om det råder tveksamhet om buller mm.

Ovanstående betyder då mer kortfattat : om man har en hoj där avgassystemet gjort sitt så sätt gärna på ett slipon och kör så det ryker ... :crash
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hade slip-on och filter utan mappning tidigare och då var registret toppigt och generellt väldigt dålig känsla vid bankörning!

Sen monterade yoshi racesystem i titan :D och mappade allt hos Andersson Turbo med resultatet att jag fick en jämn fin effektkurva så den drar jämt hela vägen och det gjorde ffa långsamma kurvor väldigt mkt lättare! Enligt Andersson så gick det att ta ut lite mer hk fast då blev registret inte alls lika bra.

Så antingen kör du original eller mappar med slip och filter!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det man vill åstadkomma med ett slip on, förutom tuffare örnörn-ljud är väl att minska mottrycket i avgassystemet för att kunna trycka igenom mer förbränningsgaser. Om man bara ökar motorns förmåga att dra i sig luft utan att kompensera med mer bränsle så lär det inte bli nån mer power, såvida inte motorn gick för fett från fabrik och det lär väl vara ganska osannolikt med tanke på avgaskraven idag. Snålställd luft/bränsle-blandning=nordpolen smälter saktare.

Slip on är annars ingen dum ide eftersom det kommer kännas som att det går fortare (bra för humöret) utan att det gör det (bra för hälsan). Vill ha 4-1 med megafon till min dunderklump så jag kan inbilla mig att det går undan!
 

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Effekt brukar det inte behövas mer av. Om man märker skillnad så är väl det bra, om man inte gör det så känner i alla fall jag att det är lite skitsamma. Ljudet är ju det som gör det hela så mkt roligare. Att få möjligheten att kunna få gåshud bara av ljudet vid avslag på gasen gör att ett slipon är värt så otroligt mkt. Jag köpte mivv då deras system är anpassade för originalmapp. Det är skönt att veta att motorn inte går för snålt!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top