Skrotnisse
What would Shervin do?
Originalsystemen måste uppfylla många krav som ofta motarbetar varandra.
Släpper man kravet på ljudnivån, så går det att bygga en skorsten som är lättare och/eller ger mer effekt.
Men i originalskick är motorn konstruerad för att gå så bra som möjligt enligt de krav som finns.
Att bara byta dämpare ger lägre vikt och bättre utseende (nog så viktigt).
I värsta fall kan motorn gå snålt och därmed varmt.
Ergo: Bäst är förmodligen att köpa en dämpare som inte avviker för mycket från original, öppna på insugssidan och mappa.
Skall man hitta mer än ett fåtal hästar så bör man gå igenom hela vägen = Luftburk, förgasare/trottelhus, portning, kam, kompression, avgassystem.
Släpper man kravet på ljudnivån, så går det att bygga en skorsten som är lättare och/eller ger mer effekt.
Men i originalskick är motorn konstruerad för att gå så bra som möjligt enligt de krav som finns.
Att bara byta dämpare ger lägre vikt och bättre utseende (nog så viktigt).
I värsta fall kan motorn gå snålt och därmed varmt.
Ergo: Bäst är förmodligen att köpa en dämpare som inte avviker för mycket från original, öppna på insugssidan och mappa.
Skall man hitta mer än ett fåtal hästar så bör man gå igenom hela vägen = Luftburk, förgasare/trottelhus, portning, kam, kompression, avgassystem.