Erfarenhet av slipon vs helt standard

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Originalsystemen måste uppfylla många krav som ofta motarbetar varandra.
Släpper man kravet på ljudnivån, så går det att bygga en skorsten som är lättare och/eller ger mer effekt.
Men i originalskick är motorn konstruerad för att gå så bra som möjligt enligt de krav som finns.
Att bara byta dämpare ger lägre vikt och bättre utseende (nog så viktigt).
I värsta fall kan motorn gå snålt och därmed varmt.

Ergo: Bäst är förmodligen att köpa en dämpare som inte avviker för mycket från original, öppna på insugssidan och mappa.
Skall man hitta mer än ett fåtal hästar så bör man gå igenom hela vägen = Luftburk, förgasare/trottelhus, portning, kam, kompression, avgassystem.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Effekt brukar det inte behövas mer av. Om man märker skillnad så är väl det bra, om man inte gör det så känner i alla fall jag att det är lite skitsamma. Ljudet är ju det som gör det hela så mkt roligare. Att få möjligheten att kunna få gåshud bara av ljudet vid avslag på gasen gör att ett slipon är värt så otroligt mkt. Jag köpte mivv då deras system är anpassade för originalmapp. Det är skönt att veta att motorn inte går för snålt!
Har funderat just på ett mivv, Men jag tycker det är många tillverkare som skriver att man inte behöver mappa för just deras slipon. Vilken modell har du? och på vad?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Det brukar börja smälla mer när man vrider av gasen på höga varv när man monterat slipon, Beror det på att den går för magert va? eller läkage eller både och?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det brukar börja smälla mer när man vrider av gasen på höga varv när man monterat slipon, Beror det på att den går för magert va? eller läkage eller både och?

Oftast att den går för magert på lågvarv som orsakar knallar på avslag. Kan också vara att systemet drar tjuvluft men är det av hygglig kvalitét och/eller inte monterat värdelöst så brukar detta inte vara något problem.

På Ducati som jag själv kör är detta ett väldigt vanligt problem även om systemen oftast är anpassade så gott det går till orginalmapp. Stora tvinnar är väldigt snålt ställda på lågvarv i regel för att klara avgaskraven.
Detta löser man då t ex med en FatDuc/motsvarande som "lurar" ECU:n att feta på blandningen i just det låga registret.

Så länge hojar inte avgasmäts på bilprovningen kommer man ju ganska enkelt runt problemen, den dagen dessa mätningar införs kommer det dock bli lite ledsamt...
 

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Har funderat just på ett mivv, Men jag tycker det är många tillverkare som skriver att man inte behöver mappa för just deras slipon. Vilken modell har du? och på vad?

Jag har suono till min F4. Bara provat några ggr innan hojen ställdes in och är jättenöjd.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Oftast att den går för magert på lågvarv som orsakar knallar på avslag. Kan också vara att systemet drar tjuvluft men är det av hygglig kvalitét och/eller inte monterat värdelöst så brukar detta inte vara något problem.

På Ducati som jag själv kör är detta ett väldigt vanligt problem även om systemen oftast är anpassade så gott det går till orginalmapp. Stora tvinnar är väldigt snålt ställda på lågvarv i regel för att klara avgaskraven.
Detta löser man då t ex med en FatDuc/motsvarande som "lurar" ECU:n att feta på blandningen i just det låga registret.

Så länge hojar inte avgasmäts på bilprovningen kommer man ju ganska enkelt runt problemen, den dagen dessa mätningar införs kommer det dock bli lite ledsamt...

Hmm, att den går magert på låga varv säger du. På min enstånka så är den ombestyckad i förgasaren och insugsgummit så öppet det bara går. Dem boffar rätt rejält vid avslag efter ett bra påvrid.
Vad är konsekvensen av att den går magert? Avgasventilerna bränns? Tändstiften blir vita? Hästarna svälter och för så sakteliga ut?

//KaliZ
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hmm, att den går magert på låga varv säger du. På min enstånka så är den ombestyckad i förgasaren och insugsgummit så öppet det bara går. Dem boffar rätt rejält vid avslag efter ett bra påvrid.
Vad är konsekvensen av att den går magert? Avgasventilerna bränns? Tändstiften blir vita? Hästarna svälter och för så sakteliga ut?

//KaliZ

Exakt vad som händer kan säkert andra, mer motorkunniga, svara bättre på än jag. Vanligaste är väl att motorn går för varmt med för mager blandning så ventiler och kolv tar stryk. Bränsleblandningen har ju en kylande effekt i förbränningsrummet. Är ju dock värre om hela registret är för magert än bara lågfart.

Min DR800 jag hade i ett par år hade det problemet när jag skaffade den. Den lät som ett automatvapen på avslag, men då förgasarna var så förbannat krångliga att få ur på den modellen tappade jag "bestyckningsorken" och slängde på orginalsystem till slut för att komma bort från problemet.
Jag läste dock på väldigt mycket om munstyckesstorlek när det begav sig och jag hade inte tagit så stora munstycken som jag hade behövt iaf.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Provade på min RSV4:a och det gav c:a 1,5-2Hk men jämnade ut en dipp på effektkurvan samt att den inte gick riktigt lika fett på högvarv.

Allt innom loppet av 2 timmar och att jag provade Org -> slipon -> org -> slipon med samma resultat

Största skillnaden är ju utseendet och ljudet.

Hur är soppaförbrukningen på din rsv? På min tuono visar ju mätarn för det mesta 0.75 men i verkligheten så har den nästan alltid dragit en liter. Nyfiken på om det beror på min austin-pipa.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Drog dit originaltunnorna utan att mappa när jag långåkte till Norge i höstas och märkte faktiskt en liten skillnad. Den kändes på nåt sätt slöare.
Hojen var bänkad och inställd när jag köpte den men bytte sen ut de Two Brothers Racing som satt på då och gjorde egna i titan, också utan att bänka så det blir att göra det till våren för det är nog viktigare än man tror.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Funderar om jag ska bänka den nu till våren när jag gått igenom hela hojen.

Efter monterat ett slipon (Micron) från svingen & bak så upplevdes hojen aningen lättare att varva ut, axx kändes yterst lite starkare utan minsta diff ända till varvstoppet.

Men effekten är sämre under 9000varv, men från 9000-15600 är den starkare.

Org tuben bak är ingen rolig pjäs med mellanväggar & väger en hel del mot det andra systemet.

Blir la en bänkning med org & röret som sitter på.

Tror boxen får mapas om lite, tror den går lite tunt upp till 9000 där det behövs lite mer soppa.

Soppförbrukning efter byte av burken 0.45 om man håller sig under 5000varv, tuvar är hojen lite dumt byggd & öppnar andra spridarebryggan vid 5000varv & den gör inte 110 på det varvtalet, på 6an drar den 0.7 motorväg
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte bara att tuta och köra med en motorcykel med slip-on, den är litet ädlare än så och fordrar en smula känsla för motorer, men har man det blir motorcykeln en prima färdkamrat, underhållande med sitt friska knatter, stark så att man känner en svag men inte besvärande vibration, smidig och lättskött och, sist men inte minst, uthållig och långlivad.



























Grundtexten kommer från en beskrivning av en gammal mopedmotor men stämmer nästan på pricken för en Gixxer 1000 -03 med ett Slip-on system. Min egen uppfattning från att ha haft två Gixxer 1000 är att de i princip går lika bra med STD system och man slipper en massa störande oväsen. Originalsystemen på äldre Gixxer 1000 är dessutom snygga till skillnad från nyare som ser ut som helikopterpontoner.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Sett att diametern ofta är grövre på slipon. Om man gör en dbkiller med exakt samma dia som original borde det inte bli bra då?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sett att diametern ofta är grövre på slipon. Om man gör en dbkiller med exakt samma dia som original borde det inte bli bra då?
Handlar inte bara om storlek utan utformning för rätt flöde. Att sätta en "propp" i slutet påverkar det uträknade flödet på avgaserna. Kan mycket väl bli bättre huruvida seriöst uträknat röret är för hojens motor, men knappast optimalt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top