Erfarenhet av titanventiler

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Ser två potensiella orsaker till att ventilen gått av. Att ventilen glappat i ventilstyrningen väldigt mycket om ventilen wobblat- och belastats snett. Och att änden på ventilskaftet gjort att det blivit stort ventilspel. Ventilen landar väldigt hårt i ventilsätet.

Vad jag förstår hårdlöder man på hårdmetall på ventilskaftet för att förhindra att ventilen blir som en kantarell. Eller använder en lach cap.
Det är också noga med att man använder rätt ventilstyrning till titanventiler för att de inte ska skära. Så frågan är, vad är grundproblemet?
Fel styrningar? Fel ventiler?
Har toppen fått smörjning?
Jag har gått från rullvippor till vanliga "släp"-vippor och de och kammen är felfria så smöjra har det fått. Men det är väl kinestoleranser på styrningarna det kan säkert ha glappat.
 
Last edited:
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Top