Erfarenheter av Abarth 500?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det någon här som har erfarenhet av Abarth 500 med esseesse kit? Funderar på att eventuellt köpa en nämligen.

Körde en vanlig Fiat 500 vid introduktionen och var väl inte så väldigt entusiastiskt. Man satt högt. Den elektroniska styrningen lämnade en hel del att önska. Sedan tyckte jag att a- och b-stolparna var väldigt kraftigt tilltagna. Men det är ju rätt typiskt moderna bilar allmänt.

Abarth 500 borde vara en rätt klar förbättring jämfört med standardbilen. Som sagt har ni några personliga erfarenheter av Abarth 500 eller en standard Fiat 500 så skriv gärna ner det.

Hur står de emot vinterkörning? Några andra standardproblem som borde vara oberoende av om det är en Abarth eller Fiat?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
500 Abarth köper man väl inte för att ha som vettig vinterbil?

Det finns massor av bilar som på det hela taget är bättre men ändå köper man den av den enkla anleningen att det är just den bilen man vill ha.


KÖP! :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
500 Abarth köper man väl inte för att ha som vettig vinterbil?

Det finns massor av bilar som på det hela taget är bättre men ändå köper man den av den enkla anleningen att det är just den bilen man vill ha.


KÖP! :tummenupp

Nej, en Abarth 500 är inget vettigt köp alls om det är en vinterbil man är ute efter. Därmed inte sagt att den är totalt usel. Det är inget jag vet något om. Har kört bilar som borde vara mindre lämpliga vintertid utan att det stört mig det minsta. Däremot kan det ju vara bra att höra vad folk har för åsikter och erfarenheter.

Just nu är jag inne i en fas där jag inte behöver tänka med förnuftet. Vore det en "bra" bil jag var ute efter hade jag nog tittat på något annat. Ska inte säga för mycket innan jag provkört en. Det finns ju trots allt en risk att den inte lever upp till mina förväntningar. Jag vill ha en bil som är rolig att köra till vardags. Den behöver inte vara komplett eller perfekt på något sätt men ha något utöver det vanliga som gör att man ler brett varje gång man är ute och åker ett ärende.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Näej, inget vettigt alls, vem köper en vinterbil som driver i frammen?
Annars inget att tillägga, är också intresserad av detta. :)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Duger inte 993an som vardagsbil? Eller är du bara ute efter något nytt och coolt?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har varit sugen på en Abarth länge och nu när svenska generalagenten börjar sälja dom i september så är det ett steg närmare, kanske blir en till våren.
Dock har jag haft en vanlig 500 och den var faktiskt riktigt trevlig förutom att motorn var lite klen, 69 yra höns vid jättemånga varv.
Prova en 500 med TwinAir-motorn och trimbox, då har du 105 hästar och sparar 100 papp.

Så här såg min ut:

IMG_3312.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För lite abarth och för mycket ekonomiavdelningen som fått bestämma för att jag skulle bli nöjd med en.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Duger inte 993an som vardagsbil? Eller är du bara ute efter något nytt och coolt?

Har inga planer på att avyttra 993an. Även om en 993 fungerar utmärkt som vardagsbil året runt än idag tror jag att de flesta ägare väljer att ställa undan dem under årets värsta månader då vägsaltet ligger som en hinna på vägarna. Vore det inte för det hade jag inte haft några större betänkligheter att använda 993an året runt. Det är en bil som verkligen tål att användas.

En nyare och modernare bil behöver man inte ha samma betänkligheter för på samma sätt som när bilarna börjar få klassiker stämpel. För tillfället behöver jag ingen förnuftig och praktisk bil. Fiat 500 har funnits på marknaden ett par år vid det här laget. Knappast något jag skulle betrakta som nytt och coolt år 2014 som vi nu närmar oss med stormsteg. Fiat 500 är ett rätt vanligt inslag i trafiken. Inte riktigt på samma sätt som Mini Cooper.

Jag har varit sugen på en Abarth länge och nu när svenska generalagenten börjar sälja dom i september så är det ett steg närmare, kanske blir en till våren.
Dock har jag haft en vanlig 500 och den var faktiskt riktigt trevlig förutom att motorn var lite klen, 69 yra höns vid jättemånga varv.
Prova en 500 med TwinAir-motorn och trimbox, då har du 105 hästar och sparar 100 papp.

Var nära att själv importera en Abarth 500 och köpa till ss-kitet när den introducerades. Jag har alltid gillat små bilar med körglädje. Tyvärr var man inte ung på 80-talet när Peugeot 205 GTi var nya. Den tiden kommer nog aldrig tillbaka. Idag gör man en annan tolkning av det konceptet. Det var även nära att jag köpte en Mini Cooper S när de kom ut på marknaden. Hade en Alfa med 3 liters sexan när jag provkörde Cooper S och då var motorn en rätt stor besvikelse även om bilen i övrigt hade en del positiva attribut. Körglad med bra väghållning bland annat.

Jag har hört positiva saker om TwinAir motorn även om den är lite svag. Jag provade en standard 500 för några år sedan som jag skrev ovan. Den lämnade en del att önska. Den elektroniska styrningen var en rätt stor besvikelse. Nu är Fiat inte enda tillverkaren som kommit med den typen av nymodigheter och fått kritik. Skulle nog kunna säga samma sak om andra tillverkares styrkänsla som är betydligt mer premium än en Fiat. Önskar även att man satt lägre i stolarna. Men det kanske finns någon lösning på det. I annat fall är det bara att gilla läget. Mycket vägs nog upp av att man lyckats få till ett rätt trevligt motorljud och att bilen väger förhållandevis lite samtidigt som den har rätt mycket motoreffekt för sin storlek.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Utvecklen sie bitte.

Provkörde vanliga abarthen när jag skulle köpa ny bil men fann den lite väl sönderkompromissad. Fjädringen är ordentligt uppstyvad och väldigt stötig vid vardagsåkning samtidigt är den inte vass nog för att fungera när man tar ut den på kurviga vägar och busar. Samma sak med styrningen den är typisk vanlig småbil och är fin för fickparkering men sådär på att förmedla känsla, i Abarthutförande är den sämre för stadsbruk utan att för den skull bli särskilt mycket bättre på något annat.

Jag tror att problemet stavas lite mycket fiat panda under skalet och det kan inga abartklistermärket råda bot på
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Köp en Civic Type R om du gillar det gamla GTI-konceptet med mindre, körglada bilar med högvarviga motorer och bra med pulver.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Köp en Civic Type R om du gillar det gamla GTI-konceptet med mindre, körglada bilar med högvarviga motorer och bra med pulver.

Nu har jag inte kört senare Type R, men jag har fått för mig att även de är rätt så klena på lägre varv vilket kanske inte är så optimalt om man ska ha bilen till vardags.


Kort hjulbas brukar bli skutt-SM vintertid, lägg till hård fjädring på det och fiaskot är ett faktum.

Jag misstänker att du har rätt i att den korta hjulbasen och hårda fjädringen kan göra bilen mindre duglig på vintern jämfört med mycket annat.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu har jag inte kört senare Type R, men jag har fått för mig att även de är rätt så klena på lägre varv vilket kanske inte är så optimalt om man ska ha bilen till vardags.

Klen på låga varv vet jag inte om jag håller med om. 90% av vridmomentet finns redan vid 2700 varv tack vare smart motorstyrning. Jämfört med en överladdad Volvo-motor så saknas det en del i botten, men jämfört med en Fiat 500 så lär den gå som tåget.
Jag tänkte mest som ett bättre alternativ till en Fiat 500. Inte som den ultimata vardagsbilen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Klen på låga varv vet jag inte om jag håller med om. 90% av vridmomentet finns redan vid 2700 varv tack vare smart motorstyrning. Jämfört med en överladdad Volvo-motor så saknas det en del i botten, men jämfört med en Fiat 500 så lär den gå som tåget.
Jag tänkte mest som ett bättre alternativ till en Fiat 500. Inte som den ultimata vardagsbilen.

Förstår hur du resonerar. Honda bygger riktigt fina motorer. Det finns många bättre alternativ till en Abarth 500 som vardagsbil. Jag tog och testade en här om dagen. Den största reservationen jag själv har är nog styrningen. Den förmedlar tyvärr inte så mycket känsla vilket är en viktig aspekt i den typen av bilar. Man satt även lite högt i den. Behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel beroende på vad man har för prioriteringar med körningen. Vid aktiv körning hade jag gärna suttit närmare marken. Ska man kliva in och ur bilen kan det vara bekvämare att sitta lite högre. Man får dessutom lite bättre överblick över var man har bilen i förhållande till omgivningen.

Abarth 500 har dock en del andra saker som talar för den. För att vara en 1,4 liters turbo fyra har man verkligen fått till ett trevligt motorljud både när man står utanför och kör bilen. Den svarar bra på gasen. Kort hjulbas kan vara lite av en nackel eftersom det påverkar riktningsstabiliteten. Men det kan också vara underhållande under andra omständigheter. Komforten lämnar en del att önska, men är man redan van vid låga hårt fjädrade bilar är det inget man bryr sig om nämnvärt. Abarth 500 är heller inte särskilt ljudisolerad. Det är inget jag skulle köra t&r Stockholm över dagen med. Är tanken att bara köra kortare rundor på någon mil i huvudsak och någon enstaka längre resa kan man nog leva med den komfort nivå en Abarth 500 erbjuder.

Affären är inte genomförd än, men det lutar åt att jag kommer att åka runt i en Abarth 500 inom kort. Får väl återkomma med hur den är att leva med efter en inkörningsperiod.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har kört senaste Civic Type-R och jag tycker den var en liten besvikelse, kändes som om den försökte vara både en rolig och en vuxen bil utan att lyckas fullt ut med endera. Motorn är fin men bilen lite för tung så det blir aldrig något riktigt spännande.

Jag skulle gärna vilja prova en Renault Sport, gärna med cup-chassi, det verkar vara bra grejer om man vill ha en "hot hatch". Eller varför inte en Swift Sport, de brukar få bra omdömen?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top