Erfarenheter av biltemas verktyg!?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tumverktyg brukar jag handla bland Julas lite dyrare sortiment.

Ja, dom har ju inriktat sig lite grann på folk med antika jordbruksmaskiner :D

När jag skulle skruva Harley åt min bror blev det en akututflykt till Jula med, jag har IOFS lite tumverktyg, men han ville ha egna.
Det är inte illa att kunna handla det man behöver 19.55 på kvällen.

Deras lilla MC-lyft tordes vi dock inte köpa, så det blev tegelstenar och plankor för att palla upp järnhästen, jag var osäker på vilken sida om kvartstonnet en Deuce väger in på :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, dom har ju inriktat sig lite grann på folk med antika jordbruksmaskiner :D

När jag skulle skruva Harley åt min bror blev det en akututflykt till Jula med, jag har IOFS lite tumverktyg, men han ville ha egna.
Det är inte illa att kunna handla det man behöver 19.55 på kvällen.

Deras lilla MC-lyft tordes vi dock inte köpa, så det blev tegelstenar och plankor för att palla upp järnhästen, jag var osäker på vilken sida om kvartstonnet en Deuce väger in på :D

Ja Jula är bra för imperialistiska mått :D

Min lillbrollas Dyna FXR vägde 320, och en Deuce tror jag är tyngre! :D
Softtailmodellerna brukar ju vara tyngre.

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Clas i Sjön så bär det iväg till tex Grönmarks, Elfa, Julius Sjögren, Sieverts eller Flinks

Jörgen,hittar man dessa firmor på fler ställen än i Tjockhult?...blev lite nyfiken därför att jag gillar verktygsaffärer...!? men bor i Skåne...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Clas i Sjön så bär det iväg till tex Grönmarks, Elfa, Julius Sjögren, Sieverts eller Flinks

Jörgen,hittar man dessa firmor på fler ställen än i Tjockhult?...blev lite nyfiken därför att jag gillar verktygsaffärer...!? men bor i Skåne...

Jag skulle googla eller enira på dom. jag vet faktiskt inte hur många av dem som är kedjor likt tex Elfa.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Ville bara passa på att tacka alla, tråden blev ju faktiskt ricKtigt lyckad ju...!

Tror det blir biltemas grejer ändå... Är ju som sagt bara till hobbymekande, och skulle nått gå sönder är det ju bara att åka och byta!

:tummenupp :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det bara jag som inte gillar dom?

Spärrskaften går sönder förr eller senare och oftast på lördagkväll så man blir stående hela söndagen och kan inte göra mycket annat än slicka såren på knogarna som man dessutom slog sönder då spärrskaftet gick sönder.

Sedan har dom för mycket gods(pga sämre stålkvalitet) i hylsorna så när man ska lossa en mutter i ett trångt utrymme får inte biltemaverktygen plats och så står man där och kan inte lossa sista muttern. Och naturligtvis händer det sent på kvällen när allt har stängt. Eller kanske ute i nån depå långt in i skogen.

Är det mot förmodan dagtid när prylarna går sönder är man så smutsig av skruvandet att man behöver en timme i duschen innan man vågar sig ut bland folk.

Nej, att laga trasiga prylar kan tära på humöret så dom tillfällena är inte rätt tillfällen att fresta lyckan med verktyg som riskerar att gå sönder eller kanske inte funkar för sin uppgift.
Nu ska man ju aldrig använda spärrskaft till att lossa saker som sitter hårt, det fick man lära sig redan innan man hade tvåsiffrig ålder! :fakta

Och att dom har grova hylsor vet jag inte? :va Jag använder genomgående Biltema-grejer, och det funkar alldeles utmärkt när jag tex skruvar av toppen på gixxern eller ska komma åt på andra, jävligt trånga ställen! :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Jag impulsköpte några fasta eloxerade blingblingnycklar där en gång. De var rätt värdelösa faktiskt. Metallen verkar mjuk för "hacken" i nycklarna visar tydliga spår av runddragning. Och jag är ingen meckardåre som bor i garaget direkt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024