Erfarenheter av Ebay?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Undrar lite över andras erfarenheter av Ebay. Tryggt köp eller ska man kalkylera med att bli blåst. Tacksam för råd, tips och era erfarenheter.
Magnus
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Någonstans mellan 50 000 - 100 000:kr erfarenhet.
Och aldrig blivit lurad.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Betala alltid med paypal och ha koll på dagarna. För att du ska kunna återfå dina pengar om säljaren försöker blåsa dig eller skickar skit till dig måste du öppna ett Case i resolution center. Jag kollar alltid omdömen som säljaren fått, har han lägre än 99% nöjda kunde köper jag inget av säljaren.

Ändå händer det vid få tillfällen att nåt inte dyker upp och då väntar jag 43-44 dagar, och sedan öppnar ett case så paypal inte betalar ut några pengar till säljaren. För övergår det 45 dagar så är pengarna överförda till säljaren och ebay har inte möjlighet att göra nåt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
gjort 70-80 ebay köp, blivit lurad 1 gång för många många år sen när man var ung och dum. Tips, handla inte av nån med 0-5 i feedback och som säljer nåt under alla andras pris ;)

köpa nåt från nån med 100+ i positiv feedback är så gott som 100% säkert
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Med Paypal, samt en säljare med överväldigande bra omdömmen, är det ytterst liten risk för strul. Har gjort ca 100 köp, aldrig några problem.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Instämmer med föregående. Handlat för ca 20000 på ebay både från USA England och Tyskland. Positiv feedback och paypal annars blir det inget.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Positiv feedback och Paypal känns säkrare än det mesta. Köpt hojen o det mesta av mina MC grejor o lite annat på Ebay. BRA STÄLLE
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ebay och PayPal känns tryggt. Andra sätt att betala, insättning till säljarens IBAN och BIC konton funkar fint ochså. Viktig som skrivs att säljaren har en superpositiv rating. Har gjort 180 köp! Men bara behövt öppna ett case, tvistemål. Lite bökigt men löste sig. Köpt på EBay allt ifrån tidskrifter, hjälmar, skinnställ till min Yamaha R7 in England. Köpa hojen var lite scary.:rodnar.... mycket pengar.

Mvh Tony

IMG_2228 hp.jpg
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Har handlat från tyskland /England /usa /Hongkong Aldrig några problem handlar från rating 99,5 bara det är många som lämnat omdöme :tummenupp
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
eBay är kanon, har själv handlat mycket där.

Ett tips är att få Paypal verifierad innan du handlar, detta tar ett par dagar. Paypal drar ~2 dollar från ditt konto med en kod som dyker upp på internetbanken/kontoutdrag (visas ju som skyddat belopp ett par dagar innan koden dyker upp). Du får tillbax pengarna sen och kan verifiera med koden på sidan.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Tänk bara på att piratkopiering är oerhört vanligt, om du tex ska köpa bromsbelägg och annat som står"orginal" på kan likaväl vara ngt helt annat.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
ebay är rena guldgruvan.. handlat från England, Usa, Tyskland och Italien.. allt utan problem öht..
Som andra skrivit, så betala med paypal och var noga med att kolla ratings, feedback etc..

I dagsläget håller jag italienska ebay högst, främst pga den låga eurokursen och stora utrustnings utbudet..
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
gjort köp 7 gånger ca pris 800-2800 per del
inga problem.. se bara till att det är bra ratings och
dom inte lämnat kommentarer som ger mig dålig känsla.

betalat med vanlig överföring efter kollat upp dom på Google, Facebook m.m ;)
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har tom handlat från kina genom att översätta annonsen med babelfish och det gick bra!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som de flesta säger här så är Ebay nästan bergsäkert.
De gå gångerna jag har haft strul så har det alltid varit vår posthantering inom Sverige som inte vet vad det håller på med.

Att beställa ett mindre paket från Kina levereras oftast snabbare än när man beställer paket i Sverige.
Köpte en ram av en kille i USA och att få den skickad hit kostade ca 1500 kr.
Ett paket som var 1x1 meter stort.

Säljarna gör allt för att inte få negativ Feedback och är alltid serviceminded.
Jag har fått handskrivna tackkort, presenter och allt möjligt extra i paketen.

En bekant inom Lada Niva kretsen köpte en ny växellåda av en tysk Niva expert.
Lådan väger mellan 35-50 kg och säljaren ursäktade sig med att frakten blev lite dyrare än vanligt.
200 kr fick han betala för att få den levererad hem till dörren på tre dagar.

Jag beställde precis nya bakbromsar till mammas Rover.
På Autoexperten kostade Bremboskivor 600 kr styck.
I England hittade jag Bremboskivor för 340 paret.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
I dagsläget håller jag italienska ebay högst, främst pga den låga eurokursen och stora utrustnings utbudet..

Som baboonen påtalar, kolla de olika landsunika ebay-siterna. Det du söker på den amerikanska visar inte nödvändigtvis träffar från engelska/tyska/italienska osv.
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Jag med , har handlat det mesta från ebay , Men senaste 2 månaderna har jag beställt ca 40 saker.
Och NÄSTAN varenda lilla grej som kommer till mig nu får jag en lapp med att ja ska betala moms och liknande ?:huvet
Någon som har erfarenhet av just detta ?
Ska jag kanske gå under jord ett tag :banana och ta allt på en polares namn?

Ett tips - går man in på ebay.de hittar man helt andra grejjer om man ex söker på "Yamaha raptor 660 crank"
Sök på exakt samma namn som "annonsen / Auktionen" i det vanliga ebay.com så hittar du inte grejjerna .. Men sparar du sakerna i Watch list så hittas dem i ebay.com med :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag med , har handlat det mesta från ebay , Men senaste 2 månaderna har jag beställt ca 40 saker.
Och NÄSTAN varenda lilla grej som kommer till mig nu får jag en lapp med att ja ska betala moms och liknande ?:huvet
Någon som har erfarenhet av just detta ?
Ska jag kanske gå under jord ett tag :banana och ta allt på en polares namn?

Ett tips - går man in på ebay.de hittar man helt andra grejjer om man ex söker på "Yamaha raptor 660 crank"
Sök på exakt samma namn som "annonsen / Auktionen" i det vanliga ebay.com så hittar du inte grejjerna .. Men sparar du sakerna i Watch list så hittas dem i ebay.com med :tummenupp

Allt utanför EU, där tillkommer tull och moms. Så att handla utanför EU = en kostnad till på uppemot 30%
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top