Erfarenheter av Ebay?

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Beställt en massa, bla ett komplett avgassystem till en Harley från USA. Glöm inte att fundera på eventuell tull, brukar bli betydligt billigare även med tull men personligen föredrar jag att handla inom EU, UK är favoriten.

Som folk säger, Paypal är vad du ska använda, man kan få sitt betalkort kopplat direkt till Paypal, så man behöver i princip bara klicka "Ok" så ordnas betalningen direkt. Det är enklare att handla på Ebay än att köra till affären haha.
Har även handlat grejor från Kina etc, och aldrig några problem. Akta dig för att beställa saker som har någon typ av varumärke på sig bara, worst case scenario: Tullen måste anmäla allt de tror är piratkopior till tillverkaren, om de precis kollat kvartalsrapporten kan man bli ett "Exempel"... långsökt, men undvik "Coca-Cola" tändare etc.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Handlat för alldeles för mycket pengar på eBay och det har aldrig varit något problem.
En gång köpte jag reservdelar av en privatperson i USA. Fick inte med en skitsak. Anmälde då detta för "Resolution center" som löser upp deals gone wrong, kort och gott. Inom 24h hade jag fått tillbaka summan för delen samt hela frakten, vilket även inkluderade de andra delarna som följde med.

Folk är otroligt måna om betygen (rating) man får, vilket gör att de flesta verkligen kämpar för att du ska vara riktigt nöjd. Svarar mer än gärna på dina frågor. Att folk i USA generellt är trevligare än i Sverige bidrar nog också till det trevliga bemötandet.

* Räkna med att allt kommer flyta på utan konstigheter.
* Fråga alltid om du kan få tracking number på ditt paket, således kan du spåra det hela vägen hem.
* Krångligt och dyrt att returnera saker, så se till att beställ rätt från början.
* Tull kan tillkomma. Har dock endast hänt mig 2-3 gånger och då från staterna.
* Handlar du tyskt så var beredd på att använda Google Translate och förklara att du inte kan tyska, funkar utmärkt!

Detta är lite kort vad jag kan summera, och då handlar jag ganska frekvent från England, USA, Tyskland och Kina.

Lycka till, eBay är kung! :tummenupp
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har också handlat mycket på ebay från USA, UK, Tyskland, Italien, Kina och har bara positivt att säga..en gång fick jag tom pengar tillbaka från en handlare i USA för att fraktkostnaden var för högt beräknad! Betala med paypal är bombsäkert.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hur gör ni som handlar på Ebay när det gäller ren service? Oljor, stift, filter med mera? Handlar ni även detta via ebay?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med alla om att eBay funkar bra. De få gånger det varit strul har det ändå löst sig snabbt och tillfredställande.
Och som sagt innan, det är vanligare att postgången i Sverige strular än att något utanför Sveriges gränser gör det.

Dock så undviker jag PayPal av etiska skäl, så undrar om någon har något tips på en bra ersättare?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilka är dessa etiska skäl? Har i andra sammanhang bara goda erfarenheter av PayPal.

http://articles.businessinsider.com...786_1_paypal-counterfeit-goods-antique-violin
En hel uppsjö av sådana historier, samt att de kan få för sig att låsa konton med pengar på och man är fullkomligt chanslös att få ut sina pengar, vilket en bekant råkat ut för.
Så det är PayPal som förbrukat sitt etiska kapital hos mig och jag helt sonika låter bli dem.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
störtbra, då dom flesta är väldigt mån om sin rating.
har själv gjort ett tresiffrigt antal köp och funkar nästan alltid, och gör det inte det får man tillbaka pengarna av resolution center.

tänk dock på att du får vad du betalar för, spec från Kina, så är det för billigt för att vara sant är det troligen det, finns mycket piratade grejjer, så undvik det absolut billigaste, brukar iaf jag göra :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vilka är dessa etiska skäl? Har i andra sammanhang bara goda erfarenheter av PayPal.
har blivit blåst 2ggr på ebay.
Båda ggr av säljare som uttryckligen INTE ville ha betalt via paypal utan vill ha insättning på deras bankkonto.
Hädanefter inget annat än PayPal, då finns det iaf en viss säkerhet.
Aldrig haft några problem med PP...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att fråga om erfarenheter från Ebay är ju som att fråga köpare om erfarenheterna från något som är 1000 gånger större än världens största shoppingcentra. För det är ju just exakt precis det som Ebay är.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Instämmer med tidigare inlägg: Paypal och 100% rating är hygienfaktorer, liksom principen att om det ser för bra ut för att vara sant ja då är det förmodligen inte det. Ok det går att göra klipp men Öhlins eller Brembos grejor kostar, även på Ebay....

Har handlat allt från packningar till hela hojar och aldrig blivit blåst.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har du en lite udda hoj, tro inte alltid på vad Ebay-annonserna säger, har du exempelvis en 510 kedja på hojen och ebay rekommenderar 530, gå efter din kedja eller kolla upp det på annat vis vad du ska ha för kedja, händer till och från att det är fel och det är bökigt att skicka tillbaka om det blir fel.

Utgå inte alltid från att säljaren är villig att skicka internationellt.

Köper du begagnade delar, tänk på att det som står på ebay är som i blocketannonser, inte alltid 100%-korrekta.

Var lite vaksam med universaldelar, ibland står det att exempelvis en ljuddämpare passar en rad olika modeller och teoretiskt sätt skulle de passa om du modifierar din hoj eller bil (vilket i och för sig gäller allt) men att de inte passar rakt av.

Vilka är dessa etiska skäl? Har i andra sammanhang bara goda erfarenheter av PayPal.

Etiska skäl kan vara:
Paypal är så amerikanskt det bara kan bli, gillar inte USA en viss sida följer Paypal med och gör exakt som USA anser, exempelvis att de spärrat donationer till Wikileaks
Paypal höjer avgifterna lite då och då och använder äldre växlingskurser
Får du problem med Paypal kan du inte kommunciera med dem om du inte är bra på att prata engelska och vill ringa till USA, du kan skicka epost men du kommer bara få automatsvar som bara säger det du redan vet.
Anser Paypal att du gjort något fel eller gjort något underligt är det så.
Paypals översatta mejl till svenska kan vara kusliga
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top