Erfarenheter av färgade linser?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Leffe skrev:
Jag har sånna där vita som du pratar om och jag köpte mina hos en vanlig optiker. Dock måste du ha haft linser sen tidigare annars vägrar dom inte att sälja linser till dig.
Det är som phastasphuk säger att när det är mörkt så är hålet i linsen lite för litet så att det ser ut att vara mörkare än vad det egentligen är. Men man vänjer sig ganska snabbt.

Jag har haft ett par blåa. Utan slipning eftersom jag inte behöver linser.

Räcker det med att ha haft sånna eller måste man ha nått "bevis" för att man har haft linser?

Vad kostar sånna vita? De blå jag hade kostade typ 600:- med undersökning osv osv

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Re: Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Lartes skrev:
Jag har haft ett par blåa. Utan slipning eftersom jag inte behöver linser.

Räcker det med att ha haft sånna eller måste man ha nått "bevis" för att man har haft linser?

Vad kostar sånna vita? De blå jag hade kostade typ 600:- med undersökning osv osv

Det spelar nog ingen roll vilka linser du haft tidigare bara du har kolla på hur man använder och sköter sina linser. Min optiker sa att det vara ofta det kom in folk i samband med t ex Halloweenfester och ville ha färgade linser men att de konsekvent nekade att sälja till dem som inte haft vanliga linser tidigare.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Re: Re: Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Leffe skrev:
Det spelar nog ingen roll vilka linser du haft tidigare bara du har kolla på hur man använder och sköter sina linser. Min optiker sa att det vara ofta det kom in folk i samband med t ex Halloweenfester och ville ha färgade linser men att de konsekvent nekade att sälja till dem som inte haft vanliga linser tidigare.

Jag får helt enkelt gå in och fråga opikern då
Problemet är väll att det lär ju vara 1000ggr dyrare hos en optiker i sverige än på internet.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Re: Re: Re: Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Mattiaz skrev:
Hmmm...fast jag menade vita linser, med en prick i mitten (eller om det är själva pupillen man ser....)

Går de o köpa hos en vanlig optiker tro?

Zeb hade såna för två år sen, helsvarta och helvita (man ser pupillen på de vita). Man ser sinnessjuk ut med såna, de är skitfräna! Finns att köpa hos vanlig optiker.

Det är 1månadslinser-men håller längre om man sköter dem.

Finns både slipade och oslipade, och alla Wildeyes finns iallafall hos optikern i Jönköping... (var sugen på såna ett tag).

Last edited:

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Re: Re: Re: Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Lartes skrev:
Problemet är väll att det lär ju vara 1000ggr dyrare hos en optiker i sverige än på internet.

Jag betalar 200:- / månad för mina vanliga linser. De vanligt färgade tror jag inte kostar nått extra. Det är bara de mer extrema som inte är "naturliga" som lär kosta lite till.

Emmi: man andvänder väll normalt sätt inte sådanna linser till vardags. Det gör ju att de håller betydligt längre än en månad :)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Erfarenheter av färgade linser?

Emmi skrev:

Finns både slipade och oslipade, och alla Wildeyes finns iallafall hos optikern i Jönköping... (var sugen på såna ett tag).

Emmi.... kommer du ihåg vilken optikerkedja det var? Synsam eller dyl ?

Iannat fall ... kan du kolla de?

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
KalleKulspruta skrev:

Emmi: man andvänder väll normalt sätt inte sådanna linser till vardags. Det gör ju att de håller betydligt längre än en månad :)
Nej, det var det jag menade.

Här e en bild på Jens (Zeb) med vita linser...Om ni tycker ögonen ser blåa ut beror det på blixten i min kamera, för i verkligheten ser de vita ut.

Bifogat

• jens.jpg
    jens.jpg
    50.6 KB · Visningar: 283
Last edited:

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Här e en till...
Optiker Jahnke AB heter det som har de linserna, tror det är privat.

Bifogat

• fest1.jpg
    fest1.jpg
    49.1 KB · Visningar: 220

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
Lartes skrev:

Prisexempel: Lensbuddy tar 245:- för ett tvåpack Frequency Colors + 49:- i fraktavgift. Vi på Synoptik tar 230:- för ett två pack. Så det blir inte riktigt 1000 ggr dyrare :rolleyes:

Det som skiljer är att du kan köpa linser på nätet utan att du behöver undersöka ögonen. Undersökning hos en optiker visar om du har friska ögon som klarar av att bära linser utan att du får kompikationer. Man mäter formen på hornhinnan så man vet vilken storlek på linsen som passar. Fel storlek kan leda till att linsen kommer skava på hornhinnan och kan leda till infektion som i sin tur i värsta fall kan leda till synnedsättning (har även hänt att man varit tvungen att "amputera" ögat. Sant!) Dessutom får du helt utan kostnad prova olika linser, jämföra färger och känna så linsen känns bra. Tyvärr är det inte alla komplikationer som ger subjektiva besvär så man kan inte bara säga att "om det känns bra så är allt bra". Om linsen inte centrerar bra kommer färgen hamna snett och det kommer se jättekonstigt ut samt du kommer se kanten på den irisfärgade delen när du tittar genom linsen. När man gjort undersökning (kostar 396:) har man även fria kontroller i 6 mån om man får några problem samt du har full garanti. Du behöver alltså inte betala något extra om du har sönder en lins vid rengöring eller så. Nån sån garanti finns ej på nätet. Skulle du få problem med linserna är du välkommen på undersökning hos optiker men får då betala 396:- per besök.

Har man inte haft linser förut är det bäst att först gå till en optiker och kolla ögonen ordentligt. Det kostar 295:- första gången och då ingår undersökning, instruktion om hur du hanterar linserna, vätska och ett par linser (inte alltid linserna ingår, om det är speciallinser). Det går tom att göra en undersökning coh prova linser helt gratis hos oss. Men om du vill "prova hemma" kostar det 295:-.

Kollade lite på Lensbuddys hemsida. Där behöver du inget recept från optiker utan det går att beställa fritt. Det är egentligen inte tillåtet, men på något sätt har man lyckats smita undan. Tyvärr är det kunderna som riskerar att råka illa ut. Jag ser även att de nämner vissa linsvätskor "som kunderna varit nöjda med". Just den vätskan innehåller mkt konserveringsmedel och kan ge problem. En optiker kan rekommendera vätska och linser anpassade just efter varje individ. Färgade linser räknas dock inte som synkorrigerande medel och får då säljas utan recept. Men riskerna är precis lika stora som med vilka linser som helst. Kom ihåg att det är DU som tar risken. Var rädd om dina ögon. Jag har sett hur illa det kan gå. Men det är ett fritt land och upp till var och en om man vill snåla på sina ögon.

KalleKulspruta skrev:
Jag betalar 200:- / månad för mina vanliga linser. De vanligt färgade tror jag inte kostar nått extra. Det är bara de mer extrema som inte är "naturliga" som lär kosta lite till.

Hjälp! Vem f-n har sagt att linserna håller betydligt längre än en månad?! Blir lite rädd för era ögons skull när vi ger varandra "råd". Fråga en optiker istället.

Vanliga månadslinser kostar från 189:-/mån inkl undersökning/garanti och färgade linser från 249:-/månad. Alla priser gäller hos Synoptik i dagsläget. Bara så ni har nåt att jämföra med.

Det blev ett långt och jäkligt tråkigt inlägg, men eftersom jag jobbar som kontaktlinsoptiker ser jag det som min "plikt" att svara. Ni får gärna PM:a mig om ni undrar nåt.

/Fröken optiker

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Frida skrev:
Prisexempel: Lensbuddy tar 245:- för ett tvåpack Frequency Colors + 49:- i fraktavgift. Vi på Synoptik tar 230:- för ett två pack. Så det blir inte riktigt 1000 ggr dyrare :rolleyes:

Det som skiljer är att du kan köpa linser på nätet utan att du behöver undersöka ögonen. Undersökning hos en optiker visar om du har friska ögon som klarar av att bära linser utan att du får kompikationer. Man mäter formen på hornhinnan så man vet vilken storlek på linsen som passar. Fel storlek kan leda till att linsen kommer skava på hornhinnan och kan leda till infektion som i sin tur i värsta fall kan leda till synnedsättning (har även hänt att man varit tvungen att "amputera" ögat. Sant!) Dessutom får du helt utan kostnad prova olika linser, jämföra färger och känna så linsen känns bra. Tyvärr är det inte alla komplikationer som ger subjektiva besvär så man kan inte bara säga att "om det känns bra så är allt bra". Om linsen inte centrerar bra kommer färgen hamna snett och det kommer se jättekonstigt ut samt du kommer se kanten på den irisfärgade delen när du tittar genom linsen. När man gjort undersökning (kostar 396:) har man även fria kontroller i 6 mån om man får några problem samt du har full garanti. Du behöver alltså inte betala något extra om du har sönder en lins vid rengöring eller så. Nån sån garanti finns ej på nätet. Skulle du få problem med linserna är du välkommen på undersökning hos optiker men får då betala 396:- per besök.

Har man inte haft linser förut är det bäst att först gå till en optiker och kolla ögonen ordentligt. Det kostar 295:- första gången och då ingår undersökning, instruktion om hur du hanterar linserna, vätska och ett par linser (inte alltid linserna ingår, om det är speciallinser). Det går tom att göra en undersökning coh prova linser helt gratis hos oss. Men om du vill "prova hemma" kostar det 295:-.

Kollade lite på Lensbuddys hemsida. Där behöver du inget recept från optiker utan det går att beställa fritt. Det är egentligen inte tillåtet, men på något sätt har man lyckats smita undan. Tyvärr är det kunderna som riskerar att råka illa ut. Jag ser även att de nämner vissa linsvätskor "som kunderna varit nöjda med". Just den vätskan innehåller mkt konserveringsmedel och kan ge problem. En optiker kan rekommendera vätska och linser anpassade just efter varje individ. Färgade linser räknas dock inte som synkorrigerande medel och får då säljas utan recept. Men riskerna är precis lika stora som med vilka linser som helst. Kom ihåg att det är DU som tar risken. Var rädd om dina ögon. Jag har sett hur illa det kan gå. Men det är ett fritt land och upp till var och en om man vill snåla på sina ögon.

Så du rekommenderar mig alltså att även fast jag har haft linser så tycker du att jag ska komma in till dig (när du säger var du jobbar eftersom jag tar förgivet att du är optiker) och testa om jag kan ha linser och vilken storlek jag ska ha?

Har ni sådanadär vita linser också?

Vad kostar de isåfall??

/T.acksam

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Frida:
Hjälp! Vem f-n har sagt att linserna håller betydligt längre än en månad?! Blir lite rädd för era ögons skull när vi ger varandra "råd". Fråga en optiker istället.

Vet folk som har använt sina 1månadslinser i 2-4 månader utan problem under flera år. Det kanske inte är så nyttigt, men det går.

Last edited:

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Lartes skrev:
Så du rekommenderar mig alltså att även fast jag har haft linser så tycker du att jag ska komma in till dig (när du säger var du jobbar eftersom jag tar förgivet att du är optiker) och testa om jag kan ha linser och vilken storlek jag ska ha?

Har ni sådanadär vita linser också?

Vad kostar de isåfall??

/T.acksam

S.k. Crazylinser kostar från 360:- för ett par. Det är en månadslins.

Om du haft linser tidigare rekommenderar jag att du kommer på en koll och om allt ser ok ut så beställer vi ett par linser som du kan komma och prova i butiken. Om de inte passar betalar du inget för linserna. Men kollen kostar 396:-. Då kan du köpa till linser inom ett år utan att göra kontroll.

Emmi skrev:
Vet folk som har använt sina 1månadslinser i 2-4 månader utan problem under flera år.

Visst. Låt dem göra det om de vill. Inte mitt problem. Ju längre tid man slarvar med linserna desto större är risken att man får problem. Jag kan garantera att de du nämner ovan har de vanligaste förändringarna på ögonen som kärlinväxt och GPC, vilket är tecken på syrebrist i hornhinnan och små "blåsor" under ögonlocken. Det får alla som använt linser många år. De som slarvar kan räkna med ännu mer besvär. Förr eller senare kommer de märka av det. Vill man kunna bära linser hela livet bör man nog tänka sig för. Men vill man förstöra ögonen och riskera att inte kunna använda linser i framtiden så är det fritt fram att göra det. Men om det skulle va min kund skulle jag inte sälja linser till dem. Då är det på mitt ansvar.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Frida skrev:
Det blev ett långt och jäkligt tråkigt inlägg, men eftersom jag jobbar som kontaktlinsoptiker ser jag det som min "plikt" att svara. Ni får gärna PM:a mig om ni undrar nåt.

/Fröken optiker

Sporthoj.com-rabatt?
Jag är storkund alltså... :rolleyes:

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Frida skrev:
S.k. Crazylinser kostar från 360:- för ett par. Det är en månadslins.

Om du haft linser tidigare rekommenderar jag att du kommer på en koll och om allt ser ok ut så beställer vi ett par linser som du kan komma och prova i butiken. Om de inte passar betalar du inget för linserna. Men kollen kostar 396:-. Då kan du köpa till linser inom ett år utan att göra kontroll.

Kan jag boka tid hos dig nu?
Finns det inte crazylinser som årslinser eller dylikt också?
Har för mig att optikern jag gick till nämnde nått om det?

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Frida: Nej, det är väl deras problem, och det är säkerligen inte nyttigt. Jag har själv inte linser så jag vet inte, men jag vet folk som har gjort det och inte fått problem. Jag förespråkar det inte på nåt sätt.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Emmi skrev:
Frida: Nej, det är väl deras problem, och det är säkerligen inte nyttigt. Jag har själv inte linser så jag vet inte, men jag vet folk som har gjort det och inte fått problem. Jag förespråkar det inte på nåt sätt.

Bra! Jag slarvade oxå med linserna innan jag blev optiker. Men nu när man sett hur illa det kan gå så är man supernoga. Gillar bäst dygnetruntlinser som man kan ha i en månad i sträck. Väldigt bekvämt, hygieniskt och praktiskt.

Det är ju som med tandläkaren: man lovar varje gång att man ska bli bättre på att använda tandtråd men... Därför är det oftast bäst med endagslinser eftersom man slänger dem direkt när man tar ur dem. Så behöver man inte bry sig om att sköta dem rätt. Men det finns säkert folk som använder endagslinser som månadslinser...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...