Erfarenheter av Icon Airframe

Loui26

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Hoj
På ingång
Tjena!

Kammade hem lappen i Augusti i år och sen dess har jag varit i full fart med att leta både hoj och utrustning så jag kan rulla igång i vår så fort tillfälle ges!
Går väl egentligen trögt på båda håll, gällande hojen så har jag inte hittat någon beg. Kawasaki z1000 08-09 som ligger inom rimligt avstånd.

När det gäller utrustningen är väl problemet mer att jag fastnat för just märket Icon som såklart har närmsta återförsäljare i Sverige långt ifrån Umeå där jag bor...
Jag har således börjat kolla lite på att beställa från nätet och då utlandet pga prisskillnaden. Men jag vet ju samtidigt att man egentligen bör testa grejerna innan man köper de (speciellt hjälmen då) och vill därför försöka skaffa mig så bra koll som möjligt innan jag ev kastar iväg en beställning!

Modellen jag kikat på då det gäller just hjälmen är som rubriken lyder Icon Airframe, mer specifierat modellen "carbon lifeform helmet". Har provmätt mitt huvud enligt Icon's måttlista och fick fram att det var ~56 cm i omkrets vilket skulle motsvara S (55-56 cm),
M (57-58 cm).

Känns ju dock lite sådär att enbart gå på det så jag tänkte höra om någon här äger eller har provat en Icon Airframe hjälm och kan ge sin åsikt om hur strl känns/stämmer? Finns kanske något annat märke som är likt Icon storleksmässigt?
Annars får folk gärna ge tips (gärna länk :)) på schyssta hjälmar av märken som är lite vanligare i Svenska butiker!

Tack på förhand!
Mvh /Loui

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hjälm skulle jag aldrig köpa via postorder om det är en modell och ett märke som jag aldrig har provat innan.

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
är 58 runt huvet har jag för mig och har en icon variant (samma märke i alla fall) i storlek M, sitter bra.. så tippar på att S gäller för dig.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
prova hjälmen ifråga innan köp... trycker den någonstans så kommer den inte skydda dig nämnvärt vid krasch!
Skulle du bemöda dig åka 20-25mil uppåt landet så finns det bra butiker med stort sortiment i både Piteå och Luleå.. (Mc & Motor i Piteå och Lindroths MC i Luleå)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag köpte min första hjälm på Ebay, och den blev liite för stor. I högre farter fylls den med luft som en fallskärm och drar i huvet :)
Men det går bra ändå, jag e ffr nöjd att jag gjorde det. Icon verkar schyssta, och har hört att stoppningen är skön. Kolla http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/icon-helmets/icon-airframe/ men annars e det bara att köpa den och köra med den. Efter första säsongen brukar man ha lärt sig en del om vad man vill och inte.

Loui26

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Hoj
På ingång
Tack för alla svar oavsett input! Jag ska ta mig en funderare samt åka ut till den lokala mc-firman och känna på lite olika modeller :)
Sen om någon känner för att vara smakråd kan de gärna få tipsa om någon annan modell/märke som både är en bra hjälm gällande säkerhet, ventillering, vikt och såklart är snyggt designad :tummenupp

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Du kan kolla in denna sidanhttp://sharp.direct.gov.uk men för att en hjälm verkligen ska kunna skydda dig optimalt så krävs det att den passar ditt huvud.. En hjälm som fått 5stjärnor i sharps test kommer inte skydda dig bättre än en hjälm som fått 1stjärna om den inte passar.. Hjälmen ska sitta snortajt men får inte trycka någonstans...

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...