Erfarenheter av linser?

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Har precis skaffat linser. Ser lite halvkass på nära håll, framför allt när jag är trött / trött i ögonen (när jag får anstränga dem länge...typ varje dag på jobbet) Det finns inte mycket jag trivs så illa i som i mina glasögon, så jag tänkte det var värt att prova.

Skaffade dygnet-runt-linser får att behöva pilla så lite som möjligt.
Har nu tagit ut dem ikväll för att "vila" ögonen lite från dem för första gången på ca 36 timmar.
känslan av att ha dem på varierar. ibland stör det mig som fan. Någon gång har det blivit lite tort. Inte så det skavt eller så men så det har vart lite obehagligt. Några få stunder har jag faktiskt glömt att jag haft dem på. men de har inte vart många.... ännu?
Ni linsbärare, hur var det i början?
Första gången jag satte i dem känndes det verkligen mysko. men bara någon timme senare känndes det mycket bättre, även om jag "tänkt" på dem nästan hela tiden. Kommer man att vänja sig helt och hållet? Eller stör ni er på dem ibland fortfarande? Är det bara å gå omkring och kämpa på? Blinka hej vilt och köra med ögondropparna och hoppas på att man vänjer sig?

fyll på med era erfarenheter :Bugar

Hallå, jag skaffade också linser precis, är inne på min tredje dag. Är lite närsynt.... I alla fall känns det skitbra. Det enda jag märker nu är att man blir lite trött i ögonen annars är det hur bekvämt som helt.

När jag testade linser för ett år sen, såg jag bättre på långt håll, men skitdåligt på nära håll. Jag var tvungen att blunda med ena ögat om jag skulle sitta vid datorn, annars såg jag inte vad det stod på skärmen. Under den månaden jag hade linser hände det att linsen halkade upp med ögonlocket när jag blinkade. Jag är astigmatiker, så jag var tvungen att ha linser som ska sitta på en viss ledd i ögat för att funka, men de snurrade hejvilt så ibland blev det riktigt irr.

Jag trivdes inte alls med linser, ett riktigt jävla skit.

Jag kör med månadslinser så jag plockar ut mina varje natt. Det är sällan jag känner av att jag har linser i, bästa uppfinningen ever!! Fast jag kommer inte ihåg riktigt hur det var i början.

Mattias skrev:
Jag är astigmatiker, så jag var tvungen att ha linser som ska sitta på en viss ledd i ögat för att funka, men de snurrade hejvilt så ibland blev det riktigt irr.

Jag trivdes inte alls med linser, ett riktigt jävla skit.

Hade vanliga linser i några år och det funkade bra tills nåt ljushuvud kom på att jag skulle ha astigmatiska. Dom linserna jag fick då kunde man inte ha helt enkelt. Har glajjor nu igen. 8-)

Har haft linser sen 82 har prövat det mesta och använder nu endagslinser!
Inte billigast men klart skönast,ett tips är att ha dem i kylen så man på morgonen får en sval o skön lins i ögat hjälper om man har röda ögon tex

Jag har använt linser i över 10 år. Först hade jag månadslinser. I början tyckte jag det var otroligt svårt att sätta i dom, det kunde ta 20 min. innan dom satt, men jag fick kläm på det sen. För några år sedan började jag med 1-dagarslinser och tycker det är mycket bättre. Man slipper hålla på med vätskor och skit, bara kasta och ta nya. Dom är lite dyrare, men å andra sidan använder jag inte linser varje dag, utan växlar med glajjer, så ett par 90-pack räcker säkert ett halvår för mig.

jag har haft linser i ungefär 10 år. Kör med månadslinser som jag tar ur på natten. Har vanligtvis inga som helst obehag av dem. Dock ibland på kvällen när jag exempelvis sitter vid datorn kan de kännas som frimärken...

Brukar också varva med endagslinser exempelvis när jag dyker och liknande. Dem känns knappt någonting.

Att ta ur linserna på kvällen är verkligen en inpräntad reflex, man kan komma hem från ett sjöslag på krogen, skorna sätter man i kylskåpet, jackan lägger man under sängen och så vidare, men linserna, de plockar jag ut lägger i linsburken och fyller på med vätska... :tummenupp

blacktriple skrev:
Att ta ur linserna på kvällen är verkligen en inpräntad reflex, man kan komma hem från ett sjöslag på krogen, skorna sätter man i kylskåpet, jackan lägger man under sängen och så vidare, men linserna, de plockar jag ut lägger i linsburken och fyller på med vätska... :tummenupp

Jag har hittat några torra russinliknande linser i linsburken dagen efter.... utan lock.... utan vätska.

Har kört med linser ett par år och bytte för något år sedan till månadslinser som man har i dygnet runt.
Helt underbart att bara behöva hålla på med vätskor 1 gång i månaden :tummenupp

Kör med endaglinser hel klart det bästa tycker jag då....
De kännas alltid fräsha och så gör det inget om man sumpar ett par eller så. Efter några år så har man linser liggandes över allt. hittade ett par hos en en gammal kompis som man inte träffat på ett tag.

Men de kostar lite mera, men va fan det är ju ens ögon man snackar om..

Testade ett gäng olika linser, men alla skavde så jag lade ner det projektet.

I början hade jag månadslinser men blev så torr i ögonen av vätskan, så jag bytte till endagslinser, som funkar perfekt. Känner aldrig av linserna någon gång under dagen, vilket jag kunde göra när jag hade månadslinserna (kändes som grus i ögonen på kvällen).

Jag ger runt 600 kr för 60 par, alltså 2 månaders användning, men det blir närmare 4-6 månader iom att jag använder glasögonen en hel del också. Försöker ha glasögonen så ofta jag orkar med, då ett långvarigt linsanvändande gör att man får en "skavd" insida på ögonlocket, som då blir lite skorvigare än en normalt.

Jag ser ganska dåligt på långt håll så jag skaffade för några år sedan månads linser. Som jag tyckte va jätte bra. Lite pillgöra att plocka i och ur dem bara. Man var duktigt i ca 6 mån och nu ligger de där i skåpet och möglar och jag sitter i bilen och kisar och får ont i ögonen. *ler* :huvet

Acrid skrev:
Försöker ha glasögonen så ofta jag orkar med, då ett långvarigt linsanvändande gör att man får en "skavd" insida på ögonlocket, som då blir lite skorvigare än en normalt.

kan du rekomendera nått liknande för en snusare...? :rolleyes: :hihi

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back