Erfarenheter av olika däcksfabrikat ?

MC Doktorn

Guest
Vad finns för olika erfarenheter av slicks hos er som har provat både tex michelin, bridgestone och pirelli av modernare snitt när det gäller grepp, hållbarhet och hanterbarhet.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Generellt att "ingen" är missnöjd med Pirelli/Metzeler, att dom funkar bra på alla hojar och att hojen är lätt att ställa in med dessa däck samt att dom allra flesta kör på dem.

Michelin och Dunlop hör man mestadels negativt om även om det finns undantag som tycker att dom är bra. På standardhojar så har jag dock inte hört om nån som tycker dom är nått annat än skräp.

Bridgestone är inte så tokiga. Macke gillar dom och det lilla jag åkt på dem funkade bra...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Don Quixote skrev:
2620684 Generellt att "ingen" är missnöjd med Pirelli/Metzeler, att dom funkar bra på alla hojar och att hojen är lätt att ställa in med dessa däck samt att dom allra flesta kör på dem.

Michelin och Dunlop hör man mestadels negativt om även om det finns undantag som tycker att dom är bra. På standardhojar så har jag dock inte hört om nån som tycker dom är nått annat än skräp.

Bridgestone är inte så tokiga. Macke gillar dom och det lilla jag åkt på dem funkade bra...
Snacka inte skit om dunlop. Du ska köra på dem nästa säsong:smasha
 

sandstream

Guest
Kan bara delge vad jag har hört, eftersom min egen erfarenhet av slicks är väldigt liten, och det stämmer bra med vad DQ skriver: Pirelli och Metzeler verkar alla vara nöjda med och sen är det en bit ner till Michelin och de andra märkena.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Om man skulle hitta en bra leverantör här i Tyskland. Vilka däck, slicks och mönstrade ban/gat-däck skulle vara intressanta och till vilket pris för tex ett set?

Jag hade läge pa ett gäng Continental Contiforce Max som det skulle kunna vara bra pris pa men jag vet inte hur dessa däck uppfattas, graderas av er som kör fort...

Kanske lite OT men jag slipper starta en egen trad. Skulle i sa fall kunna fa upp ett gäng till Gotlandskörningarna 8-10 Juni om jag far rätt pris pa dem.
 

MC Doktorn

Guest
Oki
Min mycket ringa erfarenhet är att jag tyckte Pirelli SBK SC2 hade ett grymt fäste men klart sämre hållbarhet än Metzler racetec K2 som jag tyckte släppte lite tidigare men ganska kontrollerat.

Skulle vara kul att prova något annat men ingen erfarenhet av dessa :)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Eftersom det inte verkar finnas någon som har egna erfarenheter annat en andras påståenden fyller jag på lite.;)

Michelin är i många fall ett bättre däck än de andra vad gäller grepp och feedback. Den stora nackdelen är dock att de arbetar inom ett smalare spann vilket gör att det är svårt att ställa in hojen efter dem. Endast när alla variabler står rätt ger de valuta för de högre priset.

Mvh Roberth
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Under mina två säsonger har jag samlat på mig några intryck:

-Dunlopslicks håller bra, körde hur mycket som helst på ett och samma set.

-Pirellislicks är neutrala och bara funkar lixom! :näsblod

-Michelinslicks bettar lika bra som ovanstående men cykeln blir mycket mer nervös (läs svårinställd).

På Bikeweek i år körde jag utan styrämpare då den havererat. Funkade utan problem så länge jag körde Pirellislicks, men då jag la på Michelin så blev det en helt annan cykel, mycket mer nervös vilket tvingade mig att hålla igen. Så fort jag fick på en styrdämpare så var dock problemen som bortblåsta....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nr:18 skrev:
2620746 Snacka inte skit om dunlop. Du ska köra på dem nästa säsong:smasha

;) Dom funkar säkert bra när man har bra prylar på hojen... Och det misstänker jag att vi har ;)
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Har kört med Bridgestone 002 hela säsongen i stort sett, och varit nöjd med fästet men inte livslängden kanske... Har en känsla av att dom blir överhettade efter ett tag, det vill gärna sladda lite väl mycket efter ett antal varv. Dock så duger dom att köra ett race på.

Men sedan fick jag en uppsättning Dunlop (208GP har jag för mig att dom hette) och dom blev jag impad av. Det är "vanliga" gatdäck men dom gick att köra fort på (med mina mått mätt...). Satte på dom på i Karlskoga och körde 2 pass x 20 minuter (1:16-tider, är inte så snabb där...), sedan satt dom på när jag körde Anderstorp en kväll, ca 80 varv (1:45-tider). Var fortfarande lite kvar så jag lät dom sitta på när vi åkte till Knutstorp, väl där körde jag 3 x 30 minuter (1:07-tider) och slutligen Falkenberg en kväll, 3 x 20 minuter med 0:50-tider. Sammanlagt så höll dom däcken för ungefär 6 timmars körning, medans Bridgestone-däcken är färdiga efter 1 timma.

Enda problemet med Dunlop-däcken som jag hade var att hojen kändes understyrd. Försökte trixa lite med fjädringen och lyckades få det bättre om än inte helt bra. Hur som helst så var det bara att hålla i, och jag körde nästan lika fort på dom som på Bridgestone.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har kört mestadels på Pirelli slicks. Funkar skitbra i alla avseende.
Köpte i somras ett parti skitfina begagnade Dunlop slicks av Petjo. Har haft samma inställningar som med Pirelli. Är väldigt nöjd med grepp och styrning men cykeln vobblar utav h-e ut på rakorna. Har försökt ställa in den utan större resultat. Det enda som har hjälpt är att dra åt styrdämparn REJÄLT.
Bakdäcken är 195/70 alltså ca 7 mm högre profil än Pirelli, vilket jag har kompenserat för.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Martinus skrev:
Köpte i somras ett parti skitfina begagnade Dunlop slicks av Petjo. Har haft samma inställningar som med Pirelli. Är väldigt nöjd med grepp och styrning men cykeln vobblar utav h-e ut på rakorna. Har försökt ställa in den utan större resultat. Det enda som har hjälpt är att dra åt styrdämparn REJÄLT.
Bakdäcken är 195/70 alltså ca 7 mm högre profil än Pirelli, vilket jag har kompenserat för.
Jag har samma erfarenhet av Dunlop fast 180 bak. JAg tror det beror på att de har så spetsig profil på framdäcket.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Bingo skrev:
2627598 Jag har samma erfarenhet av Dunlop fast 180 bak. JAg tror det beror på att de har så spetsig profil på framdäcket.

Tveksam om det beror på framdäcket. Har kört med dunlop framdäck tillsammans med pirelli bakdäck, stabilt som f-n.

Bennybåge skrev:
2627259 plus att de väger 1 kg mer styck har jag hört.. har du bantat det också? :)

Japp, bajsar numera alltid innan race, vilket gör säkert minst ett kilo. :D
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu har jag inte testat Dunlop på annat än min 250 men det verkar ju konstigt att de inte skulle kunna göra bra däck även till större maskiner då de ju dominerar i de mindre klasserna.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Gustav O skrev:
2628105 Nu har jag inte testat Dunlop på annat än min 250 men det verkar ju konstigt att de inte skulle kunna göra bra däck även till större maskiner då de ju dominerar i de mindre klasserna.

Det går att åka skitfort på Dunlop. Limmy Lindström sänkte varvrekord på Falken i höstas med nästan en sekund just på Dunlop. Men jag tyckte hans bajk ålade sig rätt bra nerför rakan oxå.
 

sandstream

Guest
Martinus skrev:
2628179 Det går att åka skitfort på Dunlop. Limmy Lindström sänkte varvrekord på Falken i höstas med nästan en sekund just på Dunlop. Men jag tyckte hans bajk ålade sig rätt bra nerför rakan oxå.
Är det Jimmys brorsa? :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Martinus skrev:
2628179 Det går att åka skitfort på Dunlop. Limmy Lindström sänkte varvrekord på Falken i höstas med nästan en sekund just på Dunlop. Men jag tyckte hans bajk ålade sig rätt bra nerför rakan oxå.
Inte för att lägga en stinkande kringla på Dunlop, men tror Jimmy kunde sänka den där tiden även om det inte varit Dunlop. Dock är Dunlop's 195-bakdäck en riktig godbit för de som kan justera chassin rätt. Det hjälper att ha kunnig Öhlinspersonal på plats.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top