Erfarenheter av Sharks hjälm Evoline 3?

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Hej!

Använder idag en Shoei Raid II, strl M(57/58), men är intresserad av att dumpa den 5-6 år gamla krukan och testa integral/open face-kombinationen som tillverkarna Roof resp. Shark verkar vara ganska ensamma om, där hakpartiet går att flytta runt 180 grader till nacken.

Läst att det är en idé att gå ner i storlek på Sharkhjälmen, iaf om man ligger mellan två storlekar. Åsikter om detta?

Antar att det beror på huvudform men slänger ändå ut en undran om passform & storlek kontra andra tillverkares storlekstabeller, om det nu finns nån här som testat?

Har ej funnit nån återförsäljare i gbgområdet. Tror det endast finns svenska nätbutiker som kan ta hem den.

Mvh Andreas

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Orkar inte googla krukan du har nu men jag kör med hjälmar för neutral skalle sant med drag mot "slight oval", sharken satt inte alls bra på mig. Har för mig att den var rätt tung också, men jag kan blanda ihop det lite. Jag provade denna hos smxsports i Halmstad. (blev en Schubert C3 pro istället)

Allmänt är det väl alltid rekommendabelt att ta den mindre storleken om man hamnar emellan.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jag har en Shark Speed R-hjälm. Provade den på MC-mässan förra året och tyckte den satt bra. Har i vanliga fall stl M på hjälm men här fick jag gå ner till stl S. Dock upptäckte jag att hjälmen började trycka på framsidan av huvudet, precis ovanför pannan vid hårfästet. Något som kom krypandes. Något jag inte märkte av vid snabbtestet på mässan. Därför använder jag hjälmen vid kortare turer.

Har i vanliga fall en Caberghjälm som sitter kanon på min skalle (stl M). Vet inte om Caberg och Shoei har samma passform men vill minnas att jag har provat några Shoei och dessa satt inte så bra på min skalle.

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Tack för er input guys! Får helt enkelt hitta ett ställa att testa den på.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...