Erfarenheter av spoiler på rutan?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testa ca 4 mil och justerat och testat hit och dit. Första paketet från Amazon verkade komma bort men det nya dök upp fort.

Bäst resultat hittils är ganska lågt och vinklad bakåt, dock är det ju inte nån halleluja upplevelse och jag tror att jag skulle behöva en högre ruta.

Om jag drar upp rutan till max och vinklar den bakåt så blir det inte nåt vidare och det tror jag beror på att det blir en förstor glipa mellan kåpan och spoilern. Om jag har den löst justerad så den kan röra sig av fartvinden så lägger sig spoilern väldigt plant och det blir väldigt mycket vind om än hyfsat stabil luftström.

Det känns som att en högre spoiler skulle så man får en högre ruta och mindre glipa mellan kåpan och spoilern kan vara en lösning. Ska kolla om jag har nån polycarbonat liggandes så kunde man ju testa göra en större spoiler.

Som det är nu så är frågan om det är värt att ha på spoilern för min körning? Där vi varit och kört sista gångerna är frågan om spoilern varit hel eller bortsliten på grund av ris, kvistar och annat elände. Ska man ut och bara åka grusväg kan den säkert göra nytta.

Så här är den minst dåliga inställningen, men det behövs nog mer testade innan man kan vara säker på vad som är bästa inställningen.
20220525_191141.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har hittills inte kört någon mc med vindruta där det har skyddat mig från vinden. Möjligen kan det funka för människor utan ryggrad som har skallen fäst vid arslet...

På Transalpen kändes det som att skallen skulle skaka loss när man kom över 100. Då skaffade jag en flärp som var justerbar, men det varierade med hastigheten hur den skulle vinklas.

Utan kåpor hamnar vinden jämnare över kroppen så då trivs jag.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har haft MRA med spoiler på två hojar.
Oftast justerade jag spoilern för högt och fick turbulens.
Man ska inte förvänta sig magi utan acceptera en liten förbättring på en snällt vinklad spoiler så har resultatet blivit bäst för mig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Högt justerad poiler verkar inte alls funka, nu är jag ju ingen aerodynanamikexpert med två års skogsbruksskola men jag inbillar mig att problemet ligger i att man får för stor glipa mellan rutan och spoilern. Och vinklar man upp spoilern så blir det bara ännu mer turbulens.

Det jag kommit fram till hittils är en liten men ändå märkbar skillnad, dock så vete sjutton om det är värt att ha på spoilern då skillnadeden är liten och den nog sitter dåligt till bland kvistar och ris vilket jag har e förmåga att hamna i med denna hoj. Är ju inte så att jag lider oerhört av turbulens och normalt kör jag ju inte fort längre sträckor med denna hoj.

Vad som hade varit intressant att testa är att ha ett luftinsläpp i kåpan ovanför lyset med en spoiler på insidan så man hade lett in en del av luften där och sen styrt up den. Dock är det nog svårt att få tilĺ detta utan en jäkla massa testande om man inte har en vindtunnel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Högt justerad poiler verkar inte alls funka, nu är jag ju ingen aerodynanamikexpert med två års skogsbruksskola men jag inbillar mig att problemet ligger i att man får för stor glipa mellan rutan och spoilern. Och vinklar man upp spoilern så blir det bara ännu mer turbulens.

Det jag kommit fram till hittils är en liten men ändå märkbar skillnad, dock så vete sjutton om det är värt att ha på spoilern då skillnadeden är liten och den nog sitter dåligt till bland kvistar och ris vilket jag har e förmåga att hamna i med denna hoj. Är ju inte så att jag lider oerhört av turbulens och normalt kör jag ju inte fort längre sträckor med denna hoj.

Vad som hade varit intressant att testa är att ha ett luftinsläpp i kåpan ovanför lyset med en spoiler på insidan så man hade lett in en del av luften där och sen styrt up den. Dock är det nog svårt att få tilĺ detta utan en jäkla massa testande om man inte har en vindtunnel.

Det var ju någon sportbils-roadster som hade en sån lösning.
Alla skrattade åt den 2dm höga framrutan, men i lite hastighet öppnades ett scoop framför framrutan som ledde in en högtrycksluftström mot rutan som styrde upp fartvinden väl över huvudena på dom åkande.

För att illustrera det hade dom en klassisk cigarettrökande man bakom ratten som tände cigaretten utan problem i motorvägsfart

Kan det ha varit någon Alfa-prototyp? Zagato?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hade den som länkats här från Amazon på min ruta innan jag köpte en högre ruta. Gjorde stor skillnad med spoilern när jag väl hittade rätt vinkel. Överdimensionerad fästmekanism som väger bly och vibrerar en del, men så kör jag traktormotor också. För runt 150 kr är det ett givet köp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska ge spoilern fler chanser men den åkte av igår, tur var nog det för efter att kört lite "konbana" med grabben så begav vi oss ut på offroad åkning och det finns nog risk för att den hur som helst hade lossnat.

Vad jag funderar på är om kåpan är nog styv? Märker att spoilern börjar vibrera lite. Nyligen som kåpan är gjord av är ju ganska mjuk och sen vilket ju är bra då den ska skydda GPS :en men det gör också att spoilern kan börja vibrera.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kör MRAs spoilerläpp på flera hojar med mycket bra resultat.
Det handlar om att "laminera" luftflödet, inte nödvändigtvis höja upp ursprungsrutan.

Det går åt mycket justering i början, men korrekt injusterat kan en sådan lufthyvel ge 1 - 2 dm ytterligare av stilla luft vilket räcker för att kaoset skall bryta ut strax över/bakom hjälmen isf mitt på eller framför.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska också ta och testa hur mycket hjälmen påverkar det hela, på KLR:en kör jag till 99% men en Airoh Aviator crosshjälm. Enda gångerna jag haft integralhjälm på denna hoj är vid besiktning då jag kört landsväg mellan 7 och 12 mil enkel väg för att besikta.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top