Utifrån det som du beskriver låter det som att 1-serie diesel är ett bra val.
Jag gjorde själv jämförelsen med A3 Sportback innan jag valde 1-serien och de är väldigt jämförbara. Vill minnas att A3:an var något billigare att försäkra, men samtidigt dyrare att serva och reparera. Förbrukningsmässigt hade visserligen Audi motorer som var lika snåla, men kändes som rena sömnpillren i jämförelse (skiljde väldigt mycket i effekt bl.a.).
Vad gäller inredning och komfort tycker jag Audi ger ett bra intryck även som basutrustad, medan jag tycker BMW:n kräver lite mer utrustning som skinn, sportstolar m.m. för att få rätt kvalitetskänsla. Med rätt utrustning tycker jag dock BMW:n känns betydligt sportigare och mer premium. Med sportstolar och sportratt sitter man riktigt bra och BMW är bra på att skapa en förarmiljö/känsla för de som gillar att köra bil - här spelar sittposition, känsla i styrning/växellåda m.m stor roll. Audi känns solid, men mer "laid-back".
Sen är det ju så att vad man får för känsla i bilen så som hur man upplever stereo m.m. beror väldigt mycket på hur den är utrustad och det gäller både BMW och Audi. De enklaste anläggningarna duger väl för ljudböcker, men vill man lyssna på musik bör man välja någon av de bättre varianterna. Har själv Hifi-högtalarpaketet i kombination med Radio Professional + USB i min och den kombinationen är jag väldigt nöjd med. Finns ytterligare en variant som är något bättre, men väldigt mycket dyrare, och knappast värt merkostnaden i en ny bil, men i en begagnad kan det ju bli mer prisvärt. Samma sak vad gäller inredning. Satsa på en bil med skinnklädsel är mitt tips. Sportstolarna skulle jag själv aldrig tveka att välja, men de kan möjligen upplevas lite för "tighta" för en kraftig förare.
De tyska premiummärkena är svårslagna i att skapa en hög kvalitetskänsla, särskilt när de är lite mer utrustade. Det gäller allt från buller, materialval, känsla i knappar, ratt, växellåda, dörrar m.m. och inte minst när det gäller BMW; hur bilarna känns att köra. Det är bland annat detta man betalar för, tillsammans med avancerad teknik, prestanda m.m. Hållbarhet är dock något helt annat. BMW och de andra tyska märkena brukar visserligen placera sig relativt högt i olika kvalitetsmätningar (särskilt de tyska ;-)), men man skall inte tro att man köper en bil som är garanterat felfri i många år. De japanska märkena brukar ju ligga bra till i detta avseende, men alla bilmodeller har ju sina typiska fel och brister och BMW är inget undantag. Vissa saker (så som valet av kamkedja istället för kamrem) ger längre hållbarhet, men samtidigt är det ingen garanti. 1-seriens dieselmotorer har exempelvis i vissa fall fått problem med att kamkedjan går sönder i förtid, vilket kan bli dyrt, så visst kan det bli problem om man har riktig otur. Audi är inte bättre, snarare tvärtom, att döma av såväl oberoende undersökningar som vittnesmål från vänner och bekanta.
Man skall heller inte förvänta sig "premiumkänsla" i bemötandet från märkesverkstäderna om man har problem. Själv har jag haft ett relativt bekymmersfritt ägande och fått ett helt ok bemötande, ett par gånger sämre, men heller aldrig överraskande positivt. Det här är förstås något som varierar mellan olika verkstäder, men jag inbillar mig att de stora märkeshandlarna i Stockholm och Göteborg är rätt dåliga i bemötande och att det generellt är en bit kvar till den servicenivå BMW ger i sitt hemland och som man också borde kunna förvänta sig av det här bilmärket. Har själv köpt och servat min bil hos BMW i Göteborg och jag tycker de har varit kanonbra på säljsidan, men sämre på verkstadssidan, även om jag tycker de förbättrat sig avsevärt senaste gångerna jag har haft med dem att göra.