Erfarenheter BMW f650gs och Suzuki V-strom Dl-650

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Hej!

Detta är mitt första inlägg här på sporthoj och jag ursäktar att det inte är en sporthoj jag frågar om.
Jag har fått mycket hjälp av att söka i detta forum senaste året och även om jag inte har en direkt "sporthojsfråga" vet jag att kunskapen om det jag undrar finns här!

Kortet togs förra året och jag lånade en Yamaha xtz750 (-91)som jag blev totalförälskad i. Då ägaren ej var intresserad av att sälja den började jag själv leta runt efter liknande hojjar.

Jag är ingen fartbuse och har i åtanke att köra mycket, långt och länge (europatripp inplanerad i år). Det har lett mig till två olika modeller som det står mellan just nu:
Suzuki V-strom DL 650
eller
BMW F650GS Dakar

Jag har redan hittat hojjarna men har inte möjlighet att åka och testa dom så nu undrar jag helt enkelt om någon person i min storlek (169 kort/65kg) har testat någon av dessa och vad ni tyckt om dessa?

Har även en relativt begränsad budget (MAX 40K men gärna mindre) så vad jag främst undrar om är modeller kring 2005-2008 typ.

Alla tips mottages och om jag gjort uppenbart fel genom att posta denna tråd ber jag om ursäkt i förhand!

Rock n roll//
Rob

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Hej!

Har faktiskt haft bägge modellerna du är intresserad av :) Bmwn är roligare att leka lite grus med, medans v-stromen är bra mycket bekvämare att åka långt med. Så ska du åka längre sträckor så skulle jag rekommendera v-stromen starkt. En riktigt bekväm hoj med en skön v-twin. Faktiskt haft 2 st v-strom 650 :)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
V-stromen är ju i princip en mer touringinriktad SV650 och det är ju en helt jävla underbar cykel :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Storleksmässigt är det nog hugget som stucket. Min flickvän är väl 165 nånting och hon sitter utmärkt på sin F650GS. Vet inte vad som skiljer på Dakaren dock.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Haft V-strommen. Skulle kunna köpa en igen. Fantastiskt allround hoj. Kört Spanien t/r och krängt runt den i skogen på stigar o grus. Den är dock för tung för skogskörning men det går. Motorväg o touring, pendling o lasta är inga problem. Billig service och att äga. Skottsäker o linjär motor o växellåda som smör.

Silverado

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2013
Hoj
2008 BMW F800GS
Jag har en GS från ´04, ej dakar, och gillar den skarpt som första hoj. Angående höjd och vikt så är jag också 169cm. Når ner med tårna på bägge sidorna samtidigt. Dakarmodellen är högre då den har större framhjul och något högre fjädring. Vikten på min GS landar strax under 200kg fulltankad vilket jag gillar. Den känns otroligt trygg på grus och en dakar är nog snäppet bättre på sämre underlag.

V-strom har jag ingen erfarenhet av men på pappret verkar det vara en ren asfaltstouringmaskin.

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Tackar och bockar för er input. Då jag inte är världens mest vana mc-förare känns det som offroadlekandet inte är en prio på något vis så det börjar ju luta mer åt en v-strom då jag sett fler ställen där ägare till just den modellen vart otroligt nöjda.

Åter till blocket för att hitta den perfekta v-stromen!:)

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Har också haft båda, och utöver vad som sagts ovan kan jag tillägga att Dakaren har bättre kvalitetskänsla än V-Stromen. Ett tips är att kolla lacken på Suzukin ordentligt, framför allt runt styrhuvud och andra platser där kåpan gör det svårt att hålla rent.

Ett tips till om ekonomin/partnern/garaget tillåter: fundera på en billig grushoj och en mera utpräglad landsvägshoj. Jag skaffade en dr 350 för strax över tio tusen, den har givit mig mina bästa MC-upplevelser offroad. Att köra 200+ kilo med femtio hästar i naturen är rätt trist jämfört med 130 kg och 30 hästar som faktiskt är gjorda för ändamålet. Alla dom små stigarna som leder bort från grusvägen är plötsligt alternativ som inte gick att utforska med Dakaren.

Kompletterar du sedan med en SV-650 så har du ju en suverän bredd i hojparken, för en mycket billig peng:tummenupp

Last edited:

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Vill först passa på och tacka för all input, jag visste att sporthoj.se satt inne med all expertis;).

Jag gillar din idé Loccone men för tillfället finns varken ekonomi eller plats för flera hojjar.
Jag är nog ute efter en mer "allroundhoj" då jag är relativt oerfaren men vill gärna lära mig allt (offroad och liknande) och samtidigt klara av en liten europatripp med samma hoj.

Jag ändrar mig från dag till dag men har hittat en beggat f650gs Dakar 2002 som eventuellt inhandlas redan i veckan med lite tur!

För er som ägt/äger denna hoj:
* Hur är den att köra med passagerare? Tror ni man klarar 50+ mil på en dag eller blir det för obekvämt för båda?

* Är det något särskilt jag bör kolla extra noga på vid köp av en beggad? (barnsjukdomar, slitage på någon del eller liknande?)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
50+ mil på en stånka med 50 hk? Med passagerare? Nej, tack, jag åker inte med! :) Låter mer jobbigt än kul. Där är nog V-Stromen ett bättre val.

Har en kompis som körde en 4-dagars Norgetur på en F650. Han var inte särskilt nöjd med prestandan. Fick jobba rätt hårt när det gick uppför.

Samma kille körde ett par år senare liknande Norgeturer på sin V-Strom 650, utan att klaga på prestandan. Då kör han ensam i sadeln. Och han kör i sällskap med ett gäng på 900-1200 cc - utan att bli efter på något sätt (vid normal fjällkörning).

Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag kör en f650, 50 mil är inga problem ensam, att sitta på bönpallen en längre sträcka än 10 mil ger iaf mig kraftig träsmak i baken, men det skulle nog kunna avhjälpas med en Airhawk eller liknande.
Nu är det iofs inte en GS jag har utan en CS, men det är i princip samma hoj.

De enda problemen jag haft med min hoj under 4000 mil är att kylfläktsramen skavt sönder kylaren å så är det väl nån styrvikt som har vibrerat av vid nåt tillfälle.
Det finns ett modellspecifikt forum för f650gs www.f650.com där borde du kunna få all info du behöver om du behärskar utrikiska.

Lycka till med köpet!

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Haha, älskar att leta hoj! Efter vad ni sista skrivit är man återigen inne på v-stromen och efter noggrant rannsakning är det hellre långt än hårt jag kommer köra så NU tar jag beslutet att det blir en V-strom dl650!

Någon som vill sälja en sådan för en billig peng?;)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Wee Strom 650 är en förunderligt vuxen hoj.
Tvingades åka bakpå upp från Stuttgart på en sådan häromåret när min egna maskin brann upp(sic!)

Två killar, 187 + 195 långa, bägge väl över 100 kg, en hel del packning även om vi DHLade upp det mesta av överskottet - det gick faktiskt.

Inte särskilt bekvämt, och inte speciellt roligt - även om vi uppenbarligen gladde många längs vägen...

Visst - vi hade tagit oss hem på en F 650 Dakar också, men har du inte så mycket erfarenhet och kanske vill att din passagerare skall vilja följa med på hoj någon mer gång i livet så ta Suzukin!
En utmärkt touringhoj som gör ett fantastiskt arbete

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Bara asfalt = V-strom
Asfalt och bus på grus = GS.

Resonemanget behöver inte vara svårare än så. V-stromen är riktigt prisvärd, du får generellt mer/nyare hoj för samma peng. Min personliga åsikt är att GSen är en roligare hoj, med bredare användningsområde dock sämre för touring. Asfalt är tråkigt, grus är kul. Båda hojarna är en kompromiss åt varsitt håll. Skjutsa på en F650GS är en tämligen medioker upplevelse, inget man bör göra längre sträckor.

Rotax-rovan på GSen är en driftsäker pjäs. Vattenpumpen är en svag punkt, behöver renoveras förr eller senare. Annars handlar det med om att kolla generellt skick. Drivpaket, hjullager, styrlager, hur service skötts genom åren mm. Lite jobbig att justera ventiler på, du måste lyfta toppen och byta packningen. En gruskörd maskin kommer vara lite blästrad här och där. Om det är den i Älvsborg du sneglar på så ser den kanon ut. Gaffelskydd sitter monterad på den också, vilket inte omnämns i annonsen. Verkar vara den mest prisvärda Dakaren som varit ute på flera månader (sneglat på dem själv pga köp i den klassen tidigare i år). Tjjöööööp! :yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag hade också en Dakar som första hoj. Billig i drift, billig att försäkra. Körde runt halva Sverige en sommar med tjejen bakpå. Året efter körde jag Seoul-Stockholm med samma hoj.

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Jag kan nu meddela att det vart en V-strom DL650 som hämtas om två-tre veckor! Fick en bra deal av en medlem på forumet på en 2005:a.

Är lite inne på att börja med denna sen köpa någon mindre 250cc-hoj att busa med i skogar i hemtrakterna ungefär som Loccone tipsade om.

Stort tack till alla som tipsat och delat med sig av erfarenheter!! Ni är guld värda!

Silverado

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2013
Hoj
2008 BMW F800GS
Grattis till hojen! Ut och se världen sen. :tummenupp

Skogsbus ÄR sjukt roligt. Jag tog också lappen förra året och var rädd för allt som liknade grusväg under utbildningen men både med BMW:n och senare med en 250cc enduro så har jag förstått var vissa får sina kickar. Som det är nu vill jag ha både min GS och en 250 :D Synd bara att grus är sån bristvara här i Tokholm.

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
tänkte bara lägga in att f650 GS är ju en twin motor på 800cc och 75HK.
Men BMW gör ju även en G650 GS, som är en en cylindrig motor på 650cc och 50HK. som har lite lägre sadel och 15 kilo lättare. lite roligare om man vill köra lättare offroad.

f650GS heter ju nu 700GS

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
tänkte bara lägga in att f650 GS är ju en twin motor på 800cc och 75HK.
Men BMW gör ju även en G650 GS, som är en en cylindrig motor på 650cc och 50HK. som har lite lägre sadel och 15 kilo lättare. lite roligare om man vill köra lättare offroad.

f650GS heter ju nu 700GS

G650GS = uppdaterad gamla F650GS.
Den F650GS som trådskaparen skrev om är gamla F650GS Dakar, som inte har ett dugg gemensamt med nyare F650GS/F700GS (twin).

BMW hade nog smuttat lite väl mycket på ölen när de spikade namnen på nya 650GS-serien.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati