Erfarenheter BMW f650gs och Suzuki V-strom Dl-650

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
G650GS = uppdaterad gamla F650GS.
Den F650GS som trådskaparen skrev om är gamla F650GS Dakar, som inte har ett dugg gemensamt med nyare F650GS/F700GS (twin).

BMW hade nog smuttat lite väl mycket på ölen när de spikade namnen på nya 650GS-serien.

Ja dom har verkligen lyckats skapa förvirring med dom namnen :D

Verkar även som att dom har slutat importera G650GS till sverige, ä det för att bara stora hojar säljer i vårat avlånga land, eller är det något fel på den?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ja dom har verkligen lyckats skapa förvirring med dom namnen :D

Verkar även som att dom har slutat importera G650GS till sverige, ä det för att bara stora hojar säljer i vårat avlånga land, eller är det något fel på den?

G650GS Sertao finns på BMW Motorrads hemsida fortfarande iaf, med listpris på 83k. Antagligen ingen storsäljare, det är ju en fullkittad R1200GS med sidoväskor som gäller vid korvmojen numera.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
G650GS Sertao finns på BMW Motorrads hemsida fortfarande iaf, med listpris på 83k. Antagligen ingen storsäljare, det är ju en fullkittad R1200GS med sidoväskor som gäller vid korvmojen numera.

Man skall inte glömma twinen 800 gs som kan köras som både fulleffekt och a 2 klass. Den har betydligt bättre långfärdsegenskaper än en stånka. Komfortkraven har gjort att stånkan passar bäsr som bushoj med sina vibrationer och ett mycket smalt komfortabelt varvtalsregister.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Man skall inte glömma twinen 800 gs som kan köras som både fulleffekt och a 2 klass. Den har betydligt bättre långfärdsegenskaper än en stånka. Komfortkraven har gjort att stånkan passar bäsr som bushoj med sina vibrationer och ett mycket smalt komfortabelt varvtalsregister.

TS letade ju efter en begagnad hoj för max 40k, hittar du en 800GS för de pengarna är jag också intresserad

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Kan säga att det vart en V-strom, mer utförlig "recension" om hur första helgen varit kommer imorgon;).

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Det dröjde visst lite längre än beräknat.

Jag köpte till slut en Suzuki V-Strom DL650 (-05) av en medlem här på forumet! Allt gick mycket smidigt och jag fick den i ägo runt lunch på lördagen förra helgen. Strålande sol och första hojturen för året, humöret på topp!

Började med en liten "känna-på" sträcka på lugn landsväg och redan efter första två milen kändes hojen som ett med mig! Glad och nöjd med köpet kör jag hem, packar om och tar Norrköpingsvägen (R51) från Örebro till Finspång. Mycket kurvor, allmänt rolig väg och väl framme efter ca 3 timmars konstant åkande kunde jag konstatera: jag valde rätt hoj!

Dagen efter begav jag mig rakt ut i skogarna i Örebro län för att se hur den kändes i lite grus/lera.
Wow! Stabil, lätthanterlig och fjädringen var helt okej inställt för att det skulle bli en otrolig tur i skogen!
Däcken är förvisso landsväg däck men sprillans nya med bra djupa spår!

Har tyvärr haft den parkerad sen i söndags pga jobb tar all tid men ser fram emot denna helgen då jag kommer köra så mkt jag kan!

Alla min förväntningar infriades, jag är otroligt nöjd efter det lilla jag kört! Tackar för alla tips, erfarenheter och nyttig information ni alla delat med er av!

Ses på vägarna!
//
Rob

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Kul att den passar. Nu är det bara som med alla adv. hojar att få bort vindbruset o få på massa packväskor ;) har en växelindikator/TRE och en stödplatta och låsbart oljelock från touratech till vstrom 650. Om du vill köpa så säljer jag dem till bra pris.

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Hoj
Låsbart oljelockljelock satt faktiskt redan på. (Nödvändig eller ej är det ju trevligt att ha I guess.)
Läste lite om Växelindikatorn och den kan klart vara intressamt! Vad skulle du vilja ha för den?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Nu har du redan köpt men jag kan inte hålla mig ändå. :)

Jag har ägt en F650ST med förgasarmotor (inte jättekul) och farsan (170 cm) har en DL650 V-storm nu. V-stormen är (precis som BMWn) lite hög och du kanske vill sänka den? Finns säkningssatser till den (farsan har skruvat på det) samt att han har lite högre sula på skorna. Vet inte om han har fixat nåt med sadeln också. Jag är 176 och tycker att V-stormen original är helt ok, men skulle jag vara minsta kortare skulle jag troligen ta ned höjden lite, men klarar du det så kör orginal. V-stormen har trevligare motor även om det inte är ett motorvägsmonster. Farsan hängde på mig förra sommaren ned till Tyskland med sin V-storm och nu snackas det om uppgradering till i år så att han inte blir avhängd igen på snabbare landsväg. ;) Men 70 hästar räcker långt. Stor skillnad kontra F650n vill jag påstå. Båda hojarna är mycket trevliga så länge du inte matar snabb landsväg. BMWn var något av det roligaste jag kört på kurviga vägar men förgasarmotorn var helt hopplös under 3000rpm, men man lärde sig att utnyttja det smala effektområdet. Det har blivit bättre på de nyare och abs är aldrig fel.

Lycka till! Vstormen är en finfin hoj! :)

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Jag tycker vstromen blir rätt usel om den sänks. Dock mår den mkt fint av att höjjas. Höjde min rejält o då vågade man mer på grus och i böjar. Köpte helt sonika längre länkage i bak.

Är den original på nedskruvat läge är den rätt sävlig i svängarna då styrvinkeln bli väldigt flack.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati