Erfarenheter från AVA-mc

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Hallå alla glada,
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att handla mc hos AVA Mc i skärholmen?
Jag ska nämnligen dit imorgon och köpa en hoj, men jag undrar om ni har fått med extra tillbehör när ni handlat?
Hur pass stenhårda är säljarna på sånt?

Må väl

Mvh
Niclas

Pizzabagarn

Guest
Beror på hur god förhandlare du är.
Beror också på om du köper nytt eller begagnat

Föredrar grabbarna på reservdelar före säljarna ute i mc-hallen.
För ett par år sedan var jag sugen på en ny Aprilia Falco men det blev inte en sådan pga säljarens oförmåga att övertyga mig. Tyckte att han var rätt dryg :huvet

/Bagarn (som fortfarande trånar efter en Aprilia men i såfall en RSV)

Ps Lycka till med köpet och ha en grym sommar Ds

Last edited:

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Jo, det är en ny hoj jag ska köpa, visst jag kanske inte är den bästa, men förhoppningsvis inte den sämsta heller. :)
Man får väl ställa siktet högt och hela tiden ha i åtanke att det finns många fler åf där ja kan köpa min er6n.

ha en grym sommar du också!

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Jag har bara dåliga erfarenheter av AVA MC... Det hela började när jag bytte in min gamla DT 125:a för att köpa mig en sprillans ny Suzuki Bandit 600n. De fuckade upp det mesta och jag var ingen nöjd kund trots att jag åkte därifrån men en ny fin motorcykel. Min första tunga MC... Åren har gått sen dess men AVA MC håller fortfarande dålig standard. Hör med MC åkare som varit med ett par år så får ni samma saga berättad om och om igen... Synd, men sagan är sann.

Finns flera trådar redan som smutskastar AVA. Jag är bara ärlig o säger som det är!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Imo suger majoriteten av mc-butikerna i Stockholm när det kommer till kundvård och bemötande. Sen må vissa vara värre än andra.

Rekommenderar dig isåfall att söka dig till orter utanför Stockholm för bättre pris och bemötande.

sportbike

Guest
Idag är det fel på Ava,i morgon på en annan handlare.
Alla kan ju ha en dålig dag,även en säljare.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Har i och för sig inte köpt ej hoj där men det är snarare en regel än ett undantag att man får med sig fel reservdelar därifrån. Blir dock nästan tvungen att handla reservdelar där då jag endast bor några kilometer därifrån.
Finns som sagt inte så många jättebra mc-handlare i stockholm och AVA har jag hört väldigt mycket skit om från flera håll (pröva att söka lite på forumet). Pröva MC-poolen i Sundbyberg annars, tror även dom har Kawazaki. Har dock inte köpt en hoj där men en del kläder och har alltid fått bra hjälp, fast ibland kan det bli lite väl mycket snack :) .

Pizzabagarn

Guest

Alla kan ju ha en dålig dag,även en säljare.

Det har du helt rätt i.:tummenupp

Problemet är bara att du som köpare kanske råkar vara där just den dagen och då blir det inte till att skriva på några kontrakt.
Därigenom har personen i fråga misslyckats som säljare och tyvärr åsamkat företaget de representerar negativ kritik.

Inte lätt att vara nasare :pannkyss

Ps Säljare är vi allihopa men det tänker man inte på Ds

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Spontant skulle jag inte pröjsa dom 10-20.000 kr extra det kostar att handla hoj hos auktoriserad handel. tex AVA.
Handla av en firma som har egen import av hojjar, och köp grymma tillbehör för pengarna.

Du får ingen bättre service eller garanti från ava eller någon annan i alla fall. Du betalar bara mera pengar.

Dessutom börjar andrahandsvärdet mera och mera lägga sig runt importpriserna i alla fall.

Tycker synd om dom som köpte gsxr 1000 K6 i auktoriserad handel förra året för 132000kr. Och nu försöker sälja dom begagnade för runt 110 - 115.000kr efter ett år. När det säljs spritt nya k6or för mellan 100 - 108.000kr i butik.

Vad gäller AVA i övrigt så har jag bara dålig erfarenhet av dom från tidigare år.
Vill gärna sälja nytt och dyrt. Men när man sen behöver hjälp är man inte vatten värd.

Edit: Eftersom jag kastar skit ska jag även ge ros.
På mc-varuhuset och sniders har jag alltid fått bra service genom åren. Så ska man gå till en auktoriserad handlare så tycker jag dom är att föredra.

Last edited:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Jag har redan kritiserat Ava MC under årens lopp här på forumet.
Jag kan säga såhär:

Reservdelar = Mkt god service och kunnig personral.
Tillbehör= Ganska god service och hyffsad bra personal.
MC service = ingen erfarenhet.
MC försäljning ny/beg hoj = Oj oj oj.. suck. De jag pratade med var både okunniga och vääääldigt dryga. Så man blev förbannad. Framförallt att när man pratade om en beggad hoj man själv kollat upp och de diskussioner kring det hela. Även nyhojsförsäljning snacket var jobbigt.

Jag kommer nog aldrig att köpa MC av dem, Men köper mer än gärna delar och tillbehör.

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Okej, vill tacka för alla svar.
Tycker då inte att AVA låter som ett ställe där jag vill köpa hojen, så om jag inte får med slip-on och ruta så går jag någonannanstans.
Någon här som har tips på vart man kan hitta en ny ER6 från återföräljare med bra renume?

tedman

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Fireblade -07
Måste tyvärr instämma i den negativa kritiken.
Dessvärre verkar alla handlare runt Sthlm tro att kunderna inte har något val och måste handla av dom. Maken till dålig service är svårt att hitta, finns det ingen som är intresserad av att öka vinst/omsättning?:va

Verkar vara ett storstadsfenomen då jag upplevt liknande bemötande i andra "storstäder". På landsbygden däremot har jag uteslutande fått bra bemötande.

Senaste exemplet på AVA var i höstas då jag var i akut behov av hjälm, kom visserligen in 5 min före stängningsdags men deklarerade klart att jag ville ha hjälmen (Arai Chaser), dom hade inte min storlek framme men "orkade" inte gå ut på lagret och kolla. "Kom tillbaka imorgon" var svaret.
Behöver jag tala om att det inte blev någon hjälm där. ( Blev i Växjö av alla platser:rolleyes: )

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Måste tyvärr instämma i den negativa kritiken.
Dessvärre verkar alla handlare runt Sthlm tro att kunderna inte har något val och måste handla av dom. Maken till dålig service är svårt att hitta, finns det ingen som är intresserad av att öka vinst/omsättning?:va

Verkar vara ett storstadsfenomen då jag upplevt liknande bemötande i andra "storstäder". På landsbygden däremot har jag uteslutande fått bra bemötande.

Senaste exemplet på AVA var i höstas då jag var i akut behov av hjälm, kom visserligen in 5 min före stängningsdags men deklarerade klart att jag ville ha hjälmen (Arai Chaser), dom hade inte min storlek framme men "orkade" inte gå ut på lagret och kolla. "Kom tillbaka imorgon" var svaret.
Behöver jag tala om att det inte blev någon hjälm där. ( Blev i Växjö av alla platser:rolleyes: )

Jag var med om samma sak i höstas men då gällde det en arai astro hjälm för runda slängar 5 lök. Provade hjälmen i hyllan som satt bra och bestämde mig för att ta den.Sagt och gjort, tjejen pinar iväg mot lagret och kommer tillbaks utan hjälm då dem var slut. Ok var väl bara att acceptera men hon bad mig vänta och ser då hur hon hämtar provhjälmen från hyllan och lägger i en tomkartong från lagret och kommer tillbaks och talar om för mig att hon lyckats skaka fram en ny hjälm. Då vart jag små irriterad och påpekade att jag såg henne plocka ner den från provhyllan. Javadå!? den är väll också ny svarar hon. Nej inte en chans jag köper inte en hjälm som hur många som helst provat och eventuellt tappat i golvet. Då jag var i stort behov av att ha en hjälm provade jag att pruta ett par hundringar och tänkte tvätta inredningen inte en spännjävel kunde hon gå ner. Taskig service och jävla lurendrejare är vad de är på den där skitaffären...ursäkta mitt spydiga inlägg men blir fortfarande irriterad när jag tänker på det.

/B

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag har köpt 6 st hojar på Ava genom åren, varav 2 nya, och 4 beggade, började med en RS125, sedan en Aprilia Pegaso, ZXR och lite andra sporthojar, alltid fått bra service, och fått prova hojarna innan, i alla fall en likadan, inget tjafs, och fick hjälp att köpa tillbaka en hoj dessutom. Jag har handlat av en säljare, Classe, som alltid gett mig bra service. Dock ingen erfarenhet av de andra. Har aldrig haft problem när jag begärde garantiåtgärder, och ZXR:n hade de missat besikta fast det skulle gjorts, fick presentkort på 500kr och självklart betald besiktning och halva priset på ett kedjelås...

Jag är nöjd, i alla fall med Classe, men han är ju Ava för mig.

Okej, vill tacka för alla svar.
Tycker då inte att AVA låter som ett ställe där jag vill köpa hojen, så om jag inte får med slip-on och ruta så går jag någonannanstans.
Någon här som har tips på vart man kan hitta en ny ER6 från återföräljare med bra renume?

En ny ER6:aoch få med ett slip-on och en ruta?!?!?

Det blir svårt, inpriset på ER6an täcker iofs både ett slipon och en ruta, men då blir det inte många pengar kvar kan jag säga...den blir svår. Köp där du känner dig trygg, om inte på AVA så välj där du själv känner förtroende är mitt tips...

Last edited:

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Må Ava haft en svacka..

Men de har verkligen rykt upp sig.. Handlar mer och mer där bara för det trevliga bemötandet och intresset av att sälja..
När jag kommer in är det alltid nån som hälsar och frågar om man vill ha hjälp..:tummenupp

Förra helgen besökte jag 4 Mc butiker i Stockholmsregionen..
Och de ända som frågade om jag ville ha hjälp var de på Ava..

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Har precis köpt en splitter ny Kawasaki Z750, och anledningen till detta var faktiskt att säljaren var så bra och trevlig (Stefan), att jag valde bort de cyklar jag hade siktat in mig på från Yamaha eller Honda (Fz6 samt Hornet) på mc-varuhuset, trots att Kawan var betydligt dyrare i försäkring. Men visst, jag var tvungen att inledningsvis BE om hjälp, vilket jag anser vara tråkigt. Men å andra sidan, undrar hur många som inte kommer in bara för att kolla, och kolla, och kolla och kolla.

Däremot blev det strul med en jacka som jag beställt från Rukka, som dröjer, och dröjer, och dröjer, och dröjer. Problemet är att jag ska börja övningsköra på onsdag, och min jacka har fortfarande inte kommit. Även om jag är övertygad om att det i detta fall är Rukka som har leveransproblem, så känns det inte riktigt som att de har full koll. Men jag ska egentligen inte uttala mig, jag har inte fått min jacka, och Kawan har inte heller kommit, men om det strular ihop sig är det knappast Avas fel utan snarare Rukkas och Kawas.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Min granne bytte in sin glidare mot en begagnad Er6n på AVA.

Det gick att förhandla med dem om man säger så. Grannen blev nöjd.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Hallå alla glada,
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att handla mc hos AVA Mc i skärholmen?
Jag ska nämnligen dit imorgon och köpa en hoj, men jag undrar om ni har fått med extra tillbehör när ni handlat?
Hur pass stenhårda är säljarna på sånt?

Må väl

Mvh
Niclas

Köpte min Aprilia RS 250 där i höstas (är redan såld..) och tyckte de skötte sig bra. Köpte även skinnställ,hjälm och en massa övriga prylar. Passade på att pruta på allt övrigt men skippade prutning på hojen.

Har personligen inget ont att säga om AVA.

/D.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...