FZ1
Resan är målet!
Mina erfarenheter av olika oljor i R1, Fazer1000, Bandit1200
Inte av någon har jag lidit av slirande koppling.
Motorex-TopSpeed 10W-40
-Delsyntet
-Jaso MA
-110:-/lit hos mc-handlaren
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Texaco-HavolineExtra 10W-40
-Delsyntet
-Inte Jaso men rekommenderad för MC av Texaco
-45:-/lit hos Q-Star
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Q8-FormulaSuperPlus 5W-40 (samma? som: OK-SuperSynt, Petrolia-HelsyntetiskMotorolja, Agrol-Spectra)
-Helsyntet
-Inte Jaso
-50:-/lit hos Malmqvist&Edling och CoopForum
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Biltema Helsyntetisk 5W-50
-Inte Jaso
-50:-/lit
-Bra växellåda, kopplingen klibbar efter hårdkörning
-Rekommenderas: Nej
Biltema Racing 15W-40 (samma? som: Statoil-Racingway MC)
-Helsyntet
-Jaso MA
-70:-/lit
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Är högre pris = bättre olja? Ja ibland men inte alltid och per automatik.
Av priset på oljan i konsumentledet är tillverkningskostnaden (formulering, klassning, basolja, additiver, embalering etc) bara en liten del. Alla tar ut så högt pris som marknaden är beredd att betala. Jag tar några exempel:
-OKQ8 Straight 50 fanns ett par år i hyllorna till ett lågt(rätt?) pris, men sålde dåligt, långt under budget. Någonting måste göras, så man dubblar priset och har väl efter det trefaldigat försäljningen.
-Castrol Magnatec 5W-40 kostar i Sverige ca 500:-/4 liter, på Citti stormarknad i Tyskland kostar den €17.-/4 liter
-Biltema sålde förr året sämre än väntat av Racing oljan för 79:-/lit, har till i år sänkt priset till 70:-, köp den och visa att vi inte går på bluffen att dyrast alltid är bäst...
Inte av någon har jag lidit av slirande koppling.
Motorex-TopSpeed 10W-40
-Delsyntet
-Jaso MA
-110:-/lit hos mc-handlaren
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Texaco-HavolineExtra 10W-40
-Delsyntet
-Inte Jaso men rekommenderad för MC av Texaco
-45:-/lit hos Q-Star
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Q8-FormulaSuperPlus 5W-40 (samma? som: OK-SuperSynt, Petrolia-HelsyntetiskMotorolja, Agrol-Spectra)
-Helsyntet
-Inte Jaso
-50:-/lit hos Malmqvist&Edling och CoopForum
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Biltema Helsyntetisk 5W-50
-Inte Jaso
-50:-/lit
-Bra växellåda, kopplingen klibbar efter hårdkörning
-Rekommenderas: Nej
Biltema Racing 15W-40 (samma? som: Statoil-Racingway MC)
-Helsyntet
-Jaso MA
-70:-/lit
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Är högre pris = bättre olja? Ja ibland men inte alltid och per automatik.
Av priset på oljan i konsumentledet är tillverkningskostnaden (formulering, klassning, basolja, additiver, embalering etc) bara en liten del. Alla tar ut så högt pris som marknaden är beredd att betala. Jag tar några exempel:
-OKQ8 Straight 50 fanns ett par år i hyllorna till ett lågt(rätt?) pris, men sålde dåligt, långt under budget. Någonting måste göras, så man dubblar priset och har väl efter det trefaldigat försäljningen.
-Castrol Magnatec 5W-40 kostar i Sverige ca 500:-/4 liter, på Citti stormarknad i Tyskland kostar den €17.-/4 liter
-Biltema sålde förr året sämre än väntat av Racing oljan för 79:-/lit, har till i år sänkt priset till 70:-, köp den och visa att vi inte går på bluffen att dyrast alltid är bäst...