Ersättning för ärr i ansiktet?

Jag bröt armen ordentligt när jag var 13 bast och var tvungen att operera. Såret läkte dåligt vilket ledde till ett fult ärr som är drygt 1dm. När jag var 18 började undersöka hurvida jag kunde få ersättning och det visade sig att mina föräldrar hade skadeanmält mig hos försäkringsbolaget så jag skickade bara in bilder och kontonr och nån vecka senare trillade det in 13000kr på kontot. :tummenupp

Haha ja, men kan han få 21k för ett ärr som knappt syns så borde jag med kunna få det eller?

Det är såvitt jag kan se fråga om ett operationsärr på underbenet. Knappast över 10 000. Bedömning görs tidigast ett år efter operationen och då brukar dylika ärr inte vara särskilt framträdande. Är du under 25 bast kan du få aningen mer eftersom man beroende på ålder betalar ut 120 till 135 procent av tabellbeloppet.

Synd att man får reda på att man kunde få pengar för sådana här saker så sent. Ramlade när jag var liten på en glasbit och skar mig på underbenet. Amatörläkaren som gjorde det (Tyskland) gjorde ett dåligt jobb då det ser förjävligt ut! :gnissla

Jag vill också ha pengar! :rolleyes::tungan

Min kompis druttade omkull på sin hoj och hjälmen flög av (hade glömt spänna remmen) och han slog i hakan i backen... Fick ett fett ärr och runt 11.000 från försäkringsbolaget :)

Jag vet en som fick ca 50 tusen för ett litet ärr i ansiktet. Och det är mycket mindre än ditt..3 cm långt kanske.

:va Måste säga att du ger aningen knepiga svar...

Vad är det du inte har förstått?, naturligtvis måste man meddela försäkringsbolaget att man har råkat ut för en olycka eller sjukdom när det händer för att man ska kunna få ut ersättning.

Anledningen till att jag la till en skrämdsmiley är att många tycker det är jobbigt att ringa, fylla i/svara på uppgifter för att senare ta kort (mitt försäkringsbolag ersätter kort tagna hos en fotograf) och skicka in och vänta på beslutet men det är den uppoffringen man måste göra om man vill få ut något.

Jag fick ersättning för ärr så sent som för 4 veckor sedan, ringde och sa att jag ville att de skulle göra en ny bedömning då jag inte var nöjd vilket gjordes och efter 3 veckor så hade de höjt beloppet.:)

Last edited:
Att döma av tabellen och utseendet på ärret jämfört med mitt ärr på knät (25000 kr) så gissar jag på ca 100 000 - 150 000 kr.

.

Vad är det du inte har förstått?, naturligtvis måste man meddela försäkringsbolaget att man har råkat ut för en olycka eller sjukdom när det händer för att man ska kunna få ut ersättning.

Anledningen till att jag la till en skrämdsmiley är att många tycker det är jobbigt att ringa, fylla i/svara på uppgifter för att senare ta kort (mitt försäkringsbolag ersätter kort tagna hos en fotograf) och skicka in och vänta på beslutet men det är den uppoffringen man måste göra om man vill få ut något.

Jag fick ersättning för ärr så sent som för 4 veckor sedan, ringde och sa att jag ville att de skulle göra en ny bedömning då jag inte var nöjd vilket gjordes och efter 3 veckor så hade de höjt beloppet.:)

När fick du ärret? Förra året?

När fick du ärret? Förra året?

Ett och ett halvt år sedan. Det krånglade med ärrfotona då fotografen hade glömt att skicka in dem i julas :huvet

Om några veckor ska jag lämna in ärrfoten på min fot som opererades för snart exakt ett år sedan, 23 mars.:gnissla

:pussa farsan som såg till att teckna min försäkring när jag barn och som sedan har förklarat innebörden av den och hur viktigt det är att jag aldrig gör mig av med den.

Bifogat

• fossing.JPG
    fossing.JPG
    28.7 KB · Visningar: 72
Jag tippar på att du skulle kunna få runt 60-70k
nja för att e ut som scarface får du nog mer :3freak Jag har 2 ärr på handen sen jag rammla med ett glas i handen för nån månad sen, sitter rakt överknogarna så alla jag träffar undrar vadjag är för slagskämpe inte så jävla bra första intryck hos en bruds föreldrar tex..

Det är lite olika, en tjej jag känner har än så länge bara fått ca 80k för 30% brännskador.. på tok för lite om man tänker på skadornas omfattning

Verkligen inte...

Jo, tyvärr. Jag jobbar med sånt där och har en del erfarenhet av hur ärr ersätts och några sexsifriga belopp för ett relativt simpelt ärr på underbenet blir det inte tal om. I vart fall inte från en försäkring som vilar på skadeståndsrättslig grund. Försäkringar på avtalsrättslig grund kan givetvis se ut hursomhelt och ersätta vadsomhelst. Jag tillåter mig dock tvivla på att det skulle finnas någon försäkring öht som ger en så generös ersättning, vilken i så fall rimligen måste bygga på att man inte gör en individuell bedömning av ärret ifråga.

Har förstått allt du har skrivit, tack för svaren.:)
Det jag reagera på var att du var så spydig.

Pratade med mitt försäkringsbolag angående en skada som gett mig ett snyggt ärr på ett finger. Har en vanlig olycksfallsförsäkring.

Eftersom jag inte åkte in till akuten när skadan skedde så är ersättnig för ärr inte aktuell.

Har alla bolag såna löjliga regler?

nja för att e ut som scarface får du nog mer :3freak Jag har 2 ärr på handen sen jag rammla med ett glas i handen för nån månad sen, sitter rakt överknogarna så alla jag träffar undrar vadjag är för slagskämpe inte så jävla bra första intryck hos en bruds föreldrar tex..

Nej, svärmödrar kan nog undra vad man är för filur, jobbigt att alla man träffar kollar på en som ett monster,
på jobbet är det bara ca 5 personer som frågat vad jag gjort, tror många inte vågar prata om det ens. tror automatiskt att man är kriminell, bara för att man blivit skuren.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick