Ersättning för ärr

Du skall alltid ifrågasätta och poängtera att du lider över ditt ärr osv...oavsett om du har långt hår eller är rakad. Detta är subjektivt. Samma gäller framtida men efter skada (ej ärr) så vill ofta F.bolagen ge dig mindre om du är soffliggare än om du idrottar frekvent...du vet ju inte idag om du skulle fått dig ett ryck om fem år att börja springa maraton.

Det första belopp jag blev "erbjuden" när jag krossade mitt ben ökade med 40 (!) gånger när jag gett min syn på det. Det tog dock nästan tre år med pappershögar som följd.:huvet

robert77 skrev:
2657069 Har du svårt att gå med tanke på inavlidetsersättning
eller är det bara för ärren eller sveda o värk

Jag har problem genom att jag kan inte springa, alltså inte ge mig mig ut på löpträning som träningsform. Har problem när jag går i trappor att böja foten riktigt och jag kan inte sitta på huk.

Inget avancerat men det känns fortf varje dag.

Sveda och värk är inte inräknat det fick jag tidigare!!

Har för mig att det var ca: 15000-18000 eller nåt....
Ärren är inte heller med där. Fick 6000:- för dom.

Gjorde en invaliditetsundersökning ca 1 år efter kraschen och sen kom det lite pengar igen..

R1 racer skrev:
2656964 Någon som har nån hum om eller fått ersättning för ärr på fot/ankel,summa?

Ca 9 cm långt ärr i "mysig culör"...not! och som nog inte blir mycket tjusigare.

Visst,jag har varit hos läkarn.Man kanske skulle gnällt lite,men nä jag har inte några större problem alls just nu längre.
Klart kanske lite svårt att gnälla sen när man lämnat invaliditetsintyget till bolaget och det säger ok.
Och ja visst kunde man utnyttjat situationen för mer ersättning,men nä så ful är man inte och pallar inte hålla på.

Får se iförsig vad dom säger om ärret,blir nog aldrig riktigt snyggt.
Och visst sportar,simmar man om det har nån betydelse på det.

ska väl bli kul att se vad jag får....

MINA ÄRR!!!!

5 x 8-10 cm på handled , underarm...

1 x 20 cm på knät...

1 x 8 cm på fotknölen...

ärr ovanför ögonbrynet 1 x 6cm...1 x 2 cm i ögonbrynet..

ärr i huvet 2 x 8 cm...

på detta så knäckte jag näsan..

slog sönder syn-nerven i ögat...

bröt höger ben...

bröt vänster fot..

krossade höger knä...

krossade högerhandled..

känsel-bortfall i knät...handen , fingrar mm...

nack-skador....

smällde 5/6 och har inte fått en spänn i ersättning hittills....

Man får se till att ha rätt försäkring.

För ca. 10 år sen böt jag armen väldigt illa och fick bland annat transplantera skinn från låret. Har på låret ett ärr på ca. 20x30 cm där som hyvlat skinn. Amen är sydd med ca. 150 stygn. Efter ett halvår skars den transplanterade huden bort och det vanliga skinnet syddes ihop. Jag har fortfarande ett ärr från mitten av handflatan ner till armvecket ca. 40 cm.

Jag fick inte ut en krona :-(
Om man kan få sånna summor för några ynka stygn så kunde jag ägt en MVAgusta nu:D

Klintan skrev:
2657118 Jag har problem genom att jag kan inte springa, alltså inte ge mig mig ut på löpträning som träningsform. Har problem när jag går i trappor att böja foten riktigt och jag kan inte sitta på huk.

Inget avancerat men det känns fortf varje dag.

Sveda och värk är inte inräknat det fick jag tidigare!!

Har för mig att det var ca: 15000-18000 eller nåt....
Ärren är inte heller med där. Fick 6000:- för dom.

Gjorde en invaliditetsundersökning ca 1 år efter kraschen och sen kom det lite pengar igen..

Hej, jag har exakt samma problem som du beskriver och det blev (efter mycket jobb) bedömt till 10% invalid. Jag fick ditt belopp x10:tummenupp

Ugh.. har ärr från topp till tå efter diverse klantigheter.
Vore kanske värt att försäkra sig i framtiden om man nu kan få ut sådär mkt..

ingen som vet vad man skulle kunna få i ersättning för avsliten radialis nerv i höger överarm(nerven som gör att man kan sträcka ut handleden, tummen, fingrarna)???+ ärr 1 cm brett från armbåge till axel?? har skickat in papper till f-bolag men inte fått svar än... nyfiken som satan på vad det kan bli

Last edited:
Jobbar ni som fotomodeller? arr ar ju manligt!(funktions problem som en kille i traden ar ju en annan sak sjalvklart....)

Arctic#1 skrev:
2657466 Jobbar ni som fotomodeller? arr ar ju manligt!(funktions problem som en kille i traden ar ju en annan sak sjalvklart....)

visst...ärr funkar på krogen.....

men...man vill ju inte se ut som franken stein heller....

har nog 100 cm ärr på min kropp....75 cm av senaste smällen typ...:D

har även invaliditets-skador...typ 15% i handleden... och 5-10% i knät.... 2-3% i foten... disk-bråck i ryggen mm...

sx-pojken skrev:
2658007 visst...ärr funkar på krogen.....

men...man vill ju inte se ut som franken stein heller....

har nog 100 cm ärr på min kropp....75 cm av senaste smällen typ...:D

har även invaliditets-skador...typ 15% i handleden... och 5-10% i knät.... 2-3% i foten... disk-bråck i ryggen mm...

Har du inte fått ut en krona för det där har du gjort fel på riktigt.
Invaliditetsskador får du ut pengar för - om du nu vill.

Gamla ärr från fightingtiden i unga år med 37 anmälningar antar jag ;)

GBG_ Bandit skrev:
2657420 Hej, jag har exakt samma problem som du beskriver och det blev (efter mycket jobb) bedömt till 10% invalid. Jag fick ditt belopp x10:tummenupp

Då är det bara att lyfta på hatten och säga Grattis.

Jag har kört mitt ärende i långbänk oxå och detta var vad jag fick till slut!!

Men iof så har jag för mig att jag fick för 3% invaliditet så där ligger det väl svaret kanske???

Last edited:
Jag blev skutsad på en hoj när jag var 18.
Vi körde av vägen med följderna att jag fick fraktur i skallbenet ett ärr i bakhuvudet som är 5 cm och ett i pannan och upp i hårfästet som är typ 5 cm forfarande så är jag jätte känslig i pannan på ställe som är ungefär 4 x 3cm.
Fast det va 14år sen kan man få nåt nu om man säger att man fortfarande lider?

[när olyckan hände var jag full och hade ingen hjälm

Ett tips kan vara att ni kollar upp alla försäkringar ni har. T.ex. Har man ofta någon form av extra försäkring om man är medlem i facket som täcker invaliditet även för skador som sket på fritiden. Om ni inte kollat upp det så gör det!

avfartsgatan skrev:
2658255 Ett tips kan vara att ni kollar upp alla försäkringar ni har. T.ex. Har man ofta någon form av extra försäkring om man är medlem i facket som täcker invaliditet även för skador som sket på fritiden. Om ni inte kollat upp det så gör det!

Jobbar du på Bulycke?

Ska nog ta mej i kragen och ringa och kolla det där med ärr.
Man får ju Börje Salming att framstå som om han hade hud len som ett litet barn.

Ankan skrev:
2656999 FÖr att bedöma ersättning för utseendemässiga skadeföljder räcker det inte med den tabell Nitrous länkat till ovan. Man måste dessutom ha trafikskadenämndens fotoregister. Där finns bilder som motsvarar olika kategorier i nämndens tabell. Man får helt enkelt jämföra ärren med fotoregistret och hitta bilder som motsvarar den aktuella skadan. Först därefter kan bedömas vad ärret är värt.

Fotoregistret kan beställas från Försäkringsförbundet.

Mailade dem och fick till svar

Hej!

Dessvärre har du fått felaktiga upplysningar. Vi har idag inget sådant register. Däremot finns det diskussioner om det för framtiden.

Trafikskadenämnden har ett liknande register för eget bruk. Tveksamt om det är offentligt. Kontakta nämnden för vidare information via http://www.trafikskadenamnden.se

Mavve skrev:
2658028 Har du inte fått ut en krona för det där har du gjort fel på riktigt.
Invaliditetsskador får du ut pengar för - om du nu vill.

Gamla ärr från fightingtiden i unga år med 37 anmälningar antar jag ;)

nu har nån läst på!!!

ha ha...nja...nåt litet kniv-stick har man väl...:tummenupp

kommer få ut rätt rejäla summor för invaliditeten..

men efter 6 mån så har jag fortfarande inte fått ut nå ersättning för tex. sveda och värk...

hade ju "turen" att ha en extra olycksfallsförsäkring som ger lite mera kronor...skulle ju dock hellre varit frisk...fick svar på rygg/nackröntgen...inte bra...

har varit smart nog att kontakta ett ombud som sköter mina försäkrings-papper...

Mr. President skrev:
2658735 Är det någon som har en aning om hur gamla skador/ärr man kan ansöka om ersättning för? Det har ju blivit ett och annat stygn genom åren:rolleyes:

1. har du sjuk-journaler på dem...??

2. hur gamla??

3.vad har du gjort dem på??

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...